علائم جسمانی افسردگی که انتظارش را هم ندارید

مهرناز زاوه
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این علائم، نشانه‌های هشداردهنده افسردگی‌اند و اگر از این مسئله مطمئن نباشید که اندوه کنونی‌تان جای نگرانی دارد یا نه، لااقل می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید مسئله حادتری در پیش است یا نه.

اکثر ما شاید علائم کتابیِ افسردگی را بدانیم، چیزهایی مثل تندمزاجی، خستگی و احساس غم و ناراحتی که اجتناب‌ناپذیر است. اما آیا فکر کرده‌اید که درد عضلانی، مشکلات شکمی یا بیدار شدن پیش از طلوع خورشید هم می‌تواند جزو علائم افسردگی باشد؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید این علائم، نشانه‌های هشداردهنده افسردگی‌اند و اگر از این مسئله مطمئن نباشید که اندوه کنونی‌تان جای نگرانی دارد یا نه، لااقل می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید مسئله حادتری در پیش است یا نه. در این‌جا به برخی از علائم کمترشناخته‌شده افسردگی می‌پردازیم.

دردهای مزمن

اگر زیاد از حد تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، طبیعی است که عضلات‌تان درد بگیرد. اما اگر درد مزمن داشته باشید دیگر نمی‌توان آن را توجیه کرد و علتش احتمالا افسردگی خواهد بود. انواع دردهای کمر، دردهای عضلانی و دردهای مزمن دیگر همه و همه می‌توانند علائم پنهانی باشند. درد چیزی است که با خلق و خو و روحیه شما تنظیم می‌شود و برعکس. کسی که شاد است از کسی که افسردگی دارد، رد کنتری احساس خواهد کرد.

کاهش یا افزایش وزن

افسردگی بر هورمون‌هایی تأثیر می‌گذارد که مسئول تنظیم اشتهایتان هستند و این بدان معناست که متوجه می‌شوید عدد ترازو شروع می‌کند به بالا رفتن یا پایین آمدن. افسردگی معمولا فعالیت هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کند؛ در واقع هورمون‌هایی که به ما می‌گوید چه زمانی گرسنه و چه زمانی دیگر سیر هستیم. در نتیجه، بسیاری از افرادی که افسردگی دارند خیلی زیاد یا خیلی کم غذا می‌خورند. مشکلات خواب مرتبط با افسردگی هم می‌تواند این مسئله را تشدید کند، چرا که کمبود خواب می‌تواند در روند سیری یا گرسنگی اختلال ایجاد کند.

مشکل در خوابیدن

با اینکه افرادی که افسردگی دارند اغلب از خستگی و کمبود انرژی رنج می‌برند، شاید برایشان دشوار باشد تا یک شب بتوانند با خیال راحت و کامل بخوابند. یکی از علائم قدیمی افسردگی این است که در روند «بی‌خوابی پایانی» اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود خیلی زود بیدار شوید و نتوانید دوباره بخوابید. این مسئله ممکن است برای چنین افرادی خسته‌کننده باشد، چرا که خواب تنها چیزی است که می‌توان از شر افسردگی تضعیف‌کننده به آن پناه برد. و از آنجایی که کمبود خواب می‌تواند بر روحیه و توانایی شما جهت تمرکز تأثیر بگذارد – که خودش از علائم شایع افسردگی است – می‌تواند آغازگر یک چرخه معیوب باشد.

مشکلات پوستی

اگر معمولا زمانی که دچار استرس هستید بدن‌تان جوش یا کهیر می‌زند، پس باید بدانید که هورمون‌های استرس می‌توانند تأثیر بدی بر پوستتان بگذارند. افسردگی با سطوح فزاینده هورمون استرس یعنی کورتیزول مرتبط است و همین نشان می‌دهد که در پاره‌ای از موارد می‌تواند بیماری‌هایی مانند اگزما، سوریاس و آکنه را تشدید ‌کند. پزشکان می‌گویند بیماری که دچار کهیر شدید است زمانی که مصرف داروهای ضدافسردگی را آغاز کند، بهتر خواهد شد.

مشکلات معده

حالت تهوع، دل‌پیچه، یبوست و اسهال همه و همه با افسردگی مرتبط‌اند و این علائم برای کسی که دچار اختلال تشویشی باشد، به مراتب بدتر خواهد بود. روده ما به شکل پیچیده‌ای دستخوش وضعیت روحی ماست. در واقع یک هم‌پوشانی بزرگ بین افسردگی و بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد.

کرم‌خوردگی دندان

افسردگی می‌تواند بر سلامت دهان و دندان هم تأثیر بگذارد. تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد افسردگی با افزایش پوسیدگی دندانی و افتادن دندان مرتبط است، و احتمالا علتش این است که این اختلال خلقی، منجر به دشوارتر شدن کارهای روزمره می‌شود. افسردگی در اغلب مواقع افراد را از انجام کارهایی که مربوط به مراقبت از خود است محروم می‌سازد مانند درست غذا خوردن، مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت از بهداشت روزانه و رعایت آن از جمله استفاده از مسواک و نخ دندان.

میگرن

به‌مانند دردهای مزمن، میگرن و سردردها با افسردگی مرتبط‌اند. در واقع افسردگی نه تنها می‌تواند منجر به سردرد شود، بلکه به وفور در بیمارانی که سردردهای میگرنی دارند مشاهده می‌شود. این ارتباط در افرادی که نسبت به هاله چیزها میگرن‌شان عود می‌کنند قوی‌تر و بیشتر است. (پرتوهای تابان و درخشان یا ستاره‌های درخشانی که برخی از افراد میگرنی آن را می‌بینند).

البته سردردها در پاره‌ای موارد می‌توانند نشانه یک بیماری حاد باشند، بنابراین برای خودتان آن را به افسردگی ربط ندهید، خصوصا اگر این علامت را همین حالا دارید. اگر دچار تغییرات ناگهانی قدرت بینایی، کرختی بدن و یا سفت شدن گردن شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع:  prevention

انواع افسردگی؛ از اختلال دوقطبی تا اختلال عاطفی فصلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ