اعتیاد به فیس بوک؛ چگونه عادت به رسانه‌های اجتماعی را کنترل کنیم؟

مهرناز زاوه
با اینکه اعتیاد به فیس بوک به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود، نگرانی زیادی در رابطه با کاربران این شبکه اجتماعی وجود دارد.

با اینکه اعتیاد به فیس بوک به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود، نگرانی زیادی در رابطه با کاربران این شبکه اجتماعی وجود دارد. محققان معتقدند که فیس بوک می‌تواند اعتیادآور باشد و به کاربران آسیب برساند.

باید توجه داشته باشید که اعتیاد به فیس بوک یا هر شبکه اجتماعی دیگری مشخصه‌های خود را دارد؛ مدت زمانی که صرف حضور در فیس بوک می‌کنید، رفتارهای سوء و پیامدهای منفی بر زندگی شخصی از جمله عواملی هستند که حاکی از اعتیاد شما هستند.

البته بسیاری از کاربران هر روز وارد فیس بوک می‌شوند و هیچ آسیبی هم نمی‌بینند. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان در شرف اعتیاد به فیس بوک هستید، توصیه می‌کنیم که با ما همراه باشید تا با نحوه کنترل عادت به این شبکه اجتماعی آشنا شوید.

آیا زمان زیادی را صرف فیس بوک می‌کنید؟

گام اول این است که ببینید هر روز چقدر از وقت خود را در فیس بوک می‌گذرانید. ممکن است هر روز وارد فیس بوک شوید، اما زیاد تحت تاثیر آن نباشید. مدت زمانی که پای مانیتور هستید، صرف‌نظر از زمان کار و درس، نباید بیش از دو ساعت در روز باشد.

پیشنهاد: اگر بیش از دو ساعت در روز پای مانیتور هستید و فکر می‌کنید فیس بوک مقصر است، باید ببینید چقدر از وقت خود را در فیس بوک هستید و زمان کار با کامپیوتر را بر اساس همان دو ساعت تنظیم کنید.

سپس ساعتی را که وارد فیس بوک می‌شوید، انتخاب کنید. مثلا می‌توانید به خود اجازه دهید نیم ساعت در شب در فیس بوک باشید یا آن را به دو وقت پانزده دقیقه‌ای در صبح و شب تقسیم کنید. می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید تا زمان خروج‌تان از فیس بوک را اعلام کند.

آیا فیس بوک برای‌تان خیلی مهم شده است؟

باید ببینید آیا فیس بوک نسبت به سایر فعالیت‌های روزانه، از جمله زمانی که در محل کار یا مدرسه هستید یا زمانی که با دوستان خود می‌گذرانید، مهم‌تر شده است یا نه. اگر فیس بوک مهم‌ترین رکن زندگی شماست، پس مشکل دارید و اگر فعالیت‌های دیگر امکان استفاده از فیس بوک را فراهم می‌کنند، باید اولویت‌بندی کنید.

به نکات زیر توجه کنید:

  • آیا از بهداشت فردی، نیاز به ورزش و غذای سالم غافل هستید؟
  • آیا حضور در فیس بوک شما را از داشتن روابط واقعی منصرف کرده است؟
  • آیا بودن در فیس بوک باعث ناکامی شما در مدرسه یا محل کار شده است؟

این مسائل می‌توانند به آسیب‌های جدی در زندگی شما منجر شوند.

پیشنهاد: به جای وقت گذرانی در فیس بوک، یک لیست از تمام چیزهایی تهیه کنید که دوست دارید در طول روز انجام دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کتاب بخوانید، اما زمان ندارید، کتاب را با خود بیرون ببرید تا در اواقت فراغت به جای چرخیدن در فیس بوک کتاب بخوانید.

آیا فیس بوک باعث ایجاد مشکلات عاطفی شده است؟

فیس بوک در نگاه اول خوب است، اما می‌تواند دردناک و ناراحت‌کننده نیز باشد. گاهی اوقات، افراد از خواندن مطالب و دیدن تصاویر منتشر شده در فیس بوک شدیدا متأثر می‌شوند.

  • آیا تا به حال به خاطر فیس بوک بی‌خوابی کشیده‌اید؟
  • آیا تا به حال مورد آزار و اذیت مجازی قرار گرفته‌اید؟
  • آیا تا به حال پیام‌های جنسی دریافت کرده‌اید؟
  • آیا تا به حال از قرار گرفتن عکس‌تان در فیس بوک در صفحه دیگری ناراحت شده‌اید؟

پیشنهاد: هرگز درخواست دوستی کسی را که نمی‌شناسید، قبول نکنید. مزاحمان دنیای مجازی را سریعا از لیست دوستان خود خارج کرده و آنها را در لیست سیاه بگذارید. اگر در فیس بوک دوستان زیادی دارید، آنها را به گروه‌های دوستی، فامیلی و کاری تقسیم کنید تا درک بهتری از شمار دوستان خود داشته باشید. هر کسی را که نمی‌شناسید، حذف کنید. حتی می‌توانید به آنها توضیح دهید که از فیس بوک برای مقاصد شخصی استفاده می‌کنید. اگر دوستان و آشنایان برایتان نظراتی می‌گذارند که شما را ناراحت می‌کند، نیازی نیست آنها را از لیست دوستان خود خارج کنید. می‌توانید به راحتی نظرات آنها را پاک کنید یا امکان مشاهده نظرات را محدود کنید.

آیا فیس بوک خلق و خویتان را عوض کرده است؟

برخی از افراد از اینکه فیس بوک خلق و خوی‌شان را عوض کرده گلایه می‌کنند. گاهی اوقات، انگشتان دست سریع‌تر از آنکه فکرش را بکنید، نظرات شما را تایپ می‌کنند. در این شرایط، ممکن است یک نظر بد بگذارید، یا عکس نامناسبی را در صفحه خود به اشتراک بگذارید یا کاری بکنید که کسی را آزرده کند. مسائلی از این دست می‌تواند در بلندمدت یا کوتاه‌مدت پیامدهای نامناسبی به همراه داشته باشد.

پیشنهاد: اگر احساس می‌کنید که فیس بوک خلق و خویتان را عوض کرده، بهتر است برای مدتی هم که شده از آن فاصله بگیرید. می‌توانید صفحه خود را یکی دو ماه غیرفعال کنید و دوباره برگردید. حد و مرز خود را بشناسید تا باید و نبایدهای دنیای مجازی را زیر پا نگذارید.

منبع: verywell

با فیس‌بوک بیشتر عمر کنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ