روش‌های ساده که به شما می‌گویند روی فرم هستید یا نه

مهرناز زاوه
اگر 50 سال سن دارید و نمی‌توانید یک بلوک را بدون نفس نفس زدن طی کنید، یعنی روی فرم نیستید.

تناسب اندام به چه معناست؟ خوشبختانه، تناسب اندام هیچ ربطی به دویدن 1 کیلومتر در 8 دقیقه و یا انجام 20 دراز و نشست در 1 دقیقه ندارد. از سوی دیگر، روی فرم بودن صرفا بر اساس وقتی که برای ورزش کردن می‌گذارید سنجیده نمی‌شود. متخصصان عرصه بهداشت معتقدند که روی فرم بودن معادل توانایی انجام کارهایی است که بدون احساس درد و محدودیت از آنها لذت می‌برید.

از لحاظ موردی، پیش‌بینی قابلیت‌های عملکردی یک فرد کار دشواری است. مثلا، پیش‌بینی اینکه یک فرد سالخورده بتواند روی صندلی بنشیند، خم شود و بند کفش‌هایش را ببندد دشوار است. چون هر کاری برای هر فردی یک معنا و مفهوم متمایز دارد.

کارشناسان امر از ارائه یک تعریف کمی از مفهوم روی فرم بودن سر باز می‌زنند؛ با این حال، اصول اولیه روی فرم بودن و تناسب اندام تا حد زیادی مشخص است. اگر 50 سال سن دارید و نمی‌توانید یک بلوک را بدون نفس نفس زدن طی کنید، یعنی روی فرم نیستید.

وزن شما چه تاثیری بر تناسب اندام‌تان دارد؟

نه خیلی. حتی اگر لاغر و قلمی باشید، به این معنا نیست که روی فرم هستید و تناسب دارید. مزایای داشتن وزن مناسب بی‌شمار است، اما تناسب اندام چیزی فراتر از وزن ایده‌آل است. در واقع، این حجم فعالیت‌های شماست که نقش تعیین‌کننده دارد. اینکه تا چه حد قادر به ورزش کردن هستید و سطح قدرت و استقامت عضلانی و انعطاف‌پذیری‌تان بالاست، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موارد از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تناسب اندام هستند.

فعالیت‌های آسان که تناسب اندام شما را تست می‌کنند

جوئل هارپر، مربی مشهور و متخصص تناسب اندام، 5 مؤلفه اصلی تناسب اندام را به این صورت معرفی کرده است: قدرت عضلانی، قدرت قلب، انعطاف‌پذیری، تعادل و توازن. برای اینکه سطح تناسب اندام خود را ارزیابی کنید، باید فعالیت‌های مشخصی انجام دهید. به عنوان مثال، باید ببینید که چند فعالیت را به طور کامل انجام می‌دهید. هر یک از فعالیت‌ها چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرند و اینکه آیا در انجام تمرینات از وسیله خاصی استفاده می‌کنید یا خیر. توجه داشته باشید که این ارزیابی چندان علمی نیست، اما کمک می‌کند که به تصویر روشنی از سطح تناسب اندام خود دست یابید.

  • بایستید. بدون کمک گرفتن از دست از روی صندلی بلند شوید. با این کار، تعادل، توازن و قدرت عضلانی خود را تست می‌کنید.
  • قدم بزنید. پیاده‌روی سریع در اطراف خانه موثر است. با این کار، توانایی قلبی و عروقی خود را تست می‌کنید و از عملکرد صحیح ماهیچه‌های قلب اطمینان می‌یابید. فرض کنید روی یک سطح شیشه‌ای در حال دویدن هستید، تا به یک حالت شناور برسید.
  • روی انگشتان پا بایستید. 30 ثانیه روی انگشتان پا بمانید تا سطح تعادل خود را تست کنید.
  • روی یک پا بایستید. روی پای چپ خود بایستید و 30 بار کف بزنید. این کار را برای پای دیگر هم تکرار کنید. با این کار، سطح تعادل خود را تست می‌کنید.
  • بدون کمک دست بلند شوید. به پشت دراز بکشید و روی زمین به حالت صاف بخوابید. سپس بدون کمک گرفتن از دست‌ها سعی کنید از روی زمین بلند شوید. با این کار، قدرت عضلانی و توازن ماهیچه‌های خود را تست می‌کنید.
  • در حالت شنا بمانید. به مدت 30 ثانیه در حال شنا بمانید. با این کار، قدرت عضلات خود را تست می‌کنید.
  • زانوهایتان را به کار بگیرید. چهار‌دست‌و‌پا روی زمین بایستید و کف دست‌های خودرا پایین‌تر از سطح شانه نگه دارید. زانوها را نیز به طور صاف روی زمین بگذارید. به مدت 45 ثانیه در این حالت بمانید و هر چند ثانیه یک بار یکی از زانوهای خود را کمی از سطح زمین بلند کنید. با این کار، عملکرد قلب و قدرت عضلات خود را تست می‌کنید.

برای روی فرم بودن باید متعهد باشید

آیا می‌خواهید اندام خوش‌فرمی داشته باشید؟ هیچ‌وقت برای خوش‌فرم بودن دیر نیست. هر چقدر تناسب اندام بیشتری داشته باشید، کمتر دچار بیماری‌های قلبی، سرطان و مشکلات مربوط به سلامتی خواهید شد. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که فعالیت بدنی حتی در سنین بالا نیز موثر است و افرادی که در سنین بالا ورزش می‌کنند، کمتر دچار مشکلات سلامتی می‌شوند. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله جاما در سال 2014، افراد کم‌تحرک 70 تا 89 ساله‌ای که مشکل راه رفتن داشتند، با انجام چند تمرین ساده و سبک در طول روز توانستند خود را از خطر ابتلا به مشکلات فیزیکی در امان نگه دارند.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به هر فرد بزرگسال توصیه می‌کند 5 روز در هفته به مدت 20 دقیقه فعالیت هوازی انجام دهد. سعی کنید فشار زیادی وارد نکنید. شما باید بتوانید حین فعالیت بدنی با بغل دستی خود حرف بزنید. در واقع، اگر می‌توانید حین ورزش با بغل دستی خود صحبت کنید، یعنی فشار مناسبی وارد کرده‌اید.

منبع: grandparents

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ