باورهای غلط درباره تناسب اندام

مهرناز زاوه
برخی باورهای غلط هیچ آسیبی به همراه ندارند و برخی نیمه راست هستند، اما بسیاری از آنها با عوارض جدی همراهند.

اشتباه کردن، کاری بس ساده است: یک فرد ورزشکار،‌ یک نکته ورزشی را به شما گفته و شما هم آن را به هر که می‌شناسید خواهید گفت. مربی فرزندتان به شما توصیه‌ای می‌کند و شما این نکته را از والدین سایر بچه‌ها هم خواهید شنید. بعد به این نتیجه می‌رسید که حتما حرف‌شان درست است. اما متخصصان می‌گویند که در دنیای تناسب اندام، باورهای غلط و نیمه‌راست بسیار زیادی وجود دارد و برخی از آنها مانع از آن می‌شود که شما یا هر کدام از اعضای خانواده‌تان بتوانید بهترین و مطمئن‌ترین ورزش را انجام دهید.

برخی باورهای غلط هیچ آسیبی به همراه ندارند و برخی نیمه راست هستند، اما بسیاری از آنها با عوارض جدی همراهند. یکی از دلایلی که باعث آغاز باورهای غلط می‌شود این است که همه ما به طرق مختلفی نسبت به ورزش واکنش نشان می‌دهیم. بنابراین سؤال این است که چه چیزی می‌تواند برای فردی درست باشد، در شرایطی که برای دیگری نیست. در چنین شرایطی، متخصصان می‌گویند که باید سعی کنید حقایق ورزشی مربوط به خود را بیابید، چیزهایی که در مورد شما مصداق دارد.

در اینجا به برخی باورهای غلط درباره تناسب اندام اشاره می‌کنیم و نکاتی از زبان چند متخصص درباره باورهای درست و غلط ورزشی یادآور می‌شویم که حتما به دردتان خواهد خورد.

باور غلط ۱: دویدن روی تردمیل نسبت به دویدن روی پیاده‌رو یا آسفالت، فشار کمتری به زانوها وارد خواهد کرد.

دویدن یک ورزش عالی است، اما می‌تواند بر زانوها تأثیر بگذارد و از آنجایی که این ورزش به نوعی با وزن بدن شما و فشار آن بر روی مفاصل سر و کار داشته و منجر به فشار می‌شود، فرقی ندارد که روی آسفالت می‌دوید یا روی تردمیل.

بهترین روش برای کاهش فشار بر زانوها، این است که نوع نرمش‌تان را تغییر دهید. اگر دویدن را با سایر فعالیت‌های هوازی مانند دستگاه اسکی یا دوچرخه ثابت ترکیب کنید می‌توانید میزان فشار وارده بر زانوها را کاهش دهید و قادر خواهید بود که تا سال‌ها به دویدن ادامه دهید.

باور غلط ۲: انجام حرکات کرانچ یا کار کردن روی دستگاه مخصوص عضلات شکمی شما را از شر چربی‌ها خلاص خواهد کرد.

زیاد به تبلیغات و توصیه‌هایی که نیمه‌شب می‌شنوید اعتماد نکنید. در شرایطی که یک دستگاه کرانچ شکمی می‌تواند باعث تقویت عضلات اطراف بخش میانی بدن (یا میان‌تنه) شما شود و اندام‌تان را متناسب سازد، قابلیت دیدن عضلات شکمی تا حد زیادی به درصد کل چربی‌های موجود در بدن‌تان ارتباط پیدا می‌کند. اگر چربی‌های شکمی را آب نکنید، قادر به دیدن این عضلات نخواهید بود.

اما متخصصان می‌‌گویند که انجام حرکات کرانچ شکمی نمی‌تواند به شما کمک کند چربی‌های شکمی‌تان را ‌آب کنید. شما می‌توانید نواحی‌ای را انتخاب کنید که دوست دارید چربی آنجا را آب کنید. بنابراین حرکات کرانچ باعث کاهش وزن و چربی در آن ناحیه نخواهد شد. به منظور سوزاندن چربی، باید ورزشی انجام دهید که ترکیبی از مؤلفه‌های قلبی‌عروقی و مقاومتی باشد. این کار باعث کاهش میزان چربی کلی بدن‌تان از جمله چربی‌های اطراف میان‌تنه خواهد شد.

باور غلط ۳: تمرین ایروبیک تا چند ساعت بعد از تمام شدن ورزش، باعث بالا رفتن متابولیسم بدن‌تان خواهد شد.

این جمله بسیار درست است، اما کالری‌هایی که سوزانده می‌شود به آن اندازه که فکر می‌کنید زیاد نیست. در شرایطی که میزان متابولیسم شما بعد از تمام شدن تمرین ایروبیک‌تان، کمی بیشتر شروع به سوزاندن خواهد کرد، اما این میزان چندان زیاد نیست. در واقع، این نوع تمرین به شما امکان خواهد داد که برای یک روز، تنها ۲۰ کالری اضافی بسوزانید، در شرایطی که این میزان بعد از انجام تمرینات مقاومتی به مراتب بیشتر است.

باور غلط ۴: شنا کردن یکی از بهترین فعالیت‌ها برای کاهش وزن است.

در شرایطی که شنا کردن در افزایش ظرفیت ریه‌ها، حجم‌دهی عضلات و نیز از بین بردن فشار و کشش زیاد تأثیر به‌سزایی دارد، حقیقت جالب درباره آن این است که تنها در شرایطی می‌توانید وزن زیادی کم کنید که بتوانید چندین ساعت در روز ورزش کنید.

از آنجایی که شناور ماندن روی آب برای بدن بسیار عالی است، اما آنطور که باید و شاید و مثلا به اندازه دویدن کار سختی محسوب نمی‌شود. اصلا عجیب و غیرعادی هم نیست که وقتی از آب بیرون می‌آیید، احساس گرسنگی شدیدی داشته باشید. این وضعیت باعث خواهد شد تا بیشتر از حالت عادی غذا بخورید، بنابراین حفظ یک برنامه غذایی به مراتب برایتان سخت‌تر خواهد شد.

باور غلط ۵: یوگا در درمان هر نوع کمردردی بسیار تأثیرگذار است.

حقیقت این است که یوگا برای کمردرد خوب است، اما برای همه کمردردها به یک میزان تأثیر ندارد. اگر کمردرد شما مرتبط با عضلات‌تان باشد، آن‌وقت باید گفت بله این حرف درست است، در واقع در این حالت انجام یوگا می‌تواند بدن را کش دهد و برخی حالت‌های آن مؤثر باشد. از طرفی یوگا در مقاوم‌تر شدن بالاتنه هم بسیار تأثیرگذار است، چیزی که برای بسیاری از افراد می‌تواند پاسخِ درد قسمت پایینی کمر باشد.

اما اگر مشکلات کمری شما به سایر مشکلات ربط داشته باشد (مانند فتق دیسک بین‌مهره‌ای)، یوگا چندان تأثیری برایتان نخواهد داشت. علاوه بر این مسئله، این کار می‌تواند باعث تشدید میزان آسیب شده و درد بیشتری به همراه داشته باشد.

اگر کمردرد دارید، پیش از انجام هر نوع ورزشی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

باور غلط ۶: اگر ورزش‌تان با عرق کردن همراه نباشد، یعنی به سختی ورزش نکرده‌اید

عرق کردن حین ورزش ضرورتا نشان‌دهنده تمرین سخت نیست. در واقع تعرق، یکی از راه‌هایی است که بدن از طریق آن خودش را خنک می‌کند. این امکان وجود دارد که بتوان تعدادی از کالری‌ها را بدون تعرق سوزاند: توصیه می‌شود پیاده‌روی کنید یا چند حرکت سبک مرتبط با وزن‌تان انجام دهید.

باور غلط ۷: مادامی که هنگام ورزش کردن مشکلی نداشته باشید، در انجام آن زیاده‌روی نخواهید کرد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام آغاز یک برنامه ورزشی یا بازگشت مجدد به آن انجام می‌دهند، انجام زیاد آن در بازه زمانی کوتاه است. دلیلش آن است که وقتی داریم آن ورزش را انجام می‌دهیم، احساس خوب و مثبتی داریم. شما حس نمی‌کنید که دارید آن حرکت را زیاد انجام می‌دهید تا این‌که یک یا دو روز بعد خودش را نشان می‌دهد.

مهم نیست وقتی که بعد از مدتی غیبت، دوباره به تمرین بازمی‌گردید چقدر حس خوبی دارید، متخصصان توصیه می‌کنند که نباید سعی کنید آن میزانی که قبلا تمرین می‌کردید، حالا دو برابر یا سخت‌تر کنید. حتی اگر در آن لحظه فشاری حس نکردید، مطمئن باشید اثرات آن را در آینده خواهید دید و ممکن است دوباره باعث شود از میادین دور شوید.

باور غلط ۸: استفاده از دستگاه‌ها، روش مطمئن‌تری است؛ چرا که همیشه آن را درست انجام خواهید داد.

اگرچه ممکن است چنین به نظر برسد که تمرین با دستگاه به طور خودکار بدن شما را در وضعیت درستی قرار داده و به شما کمک خواهد کرد تا همه حرکات را به درستی انجام دهید، اما این مسئله تنها زمانی درست خواهد بود که دستگاه به خوبی با وزن و قدتان متناسب باشد.

در صورتی که یک مربی حرفه‌ای بالای سرتان نباشد تا به شما بگوید چه چیزی برایتان خوب و مناسب است، ممکن است در شکل انجام حرکت و نوع آن اشتباه کنید و این مسئله باعث افزایش بروز خطر و آسیب حین کار با دستگاه خواهد شد،‌ حتی اگر بدون وزنه در حال کار باشید یا در کل تمریناتی بدون دستگاه انجام دهید.

باور غلط ۹: وقتی حرف ورزش کردن به میان می‌آید، اگر قرار است از مزایای آن بهره‌مند شوید باید کمی درد بکشید.

در شرایطی که ممکن است چنین انتظار داشته باشید که یک یا دو روز بعد از ورزش احساس درد داشته باشید، اما فراموش نکنید که این درد با درد حین انجام ورزش تفاوت دارد.

فعالیت فیتنس نباید حین انجام به شما آسیب وارد کرده یا اذیت‌تان کند و اگر چنین اتفاقی افتاد، پس نشان‌دهنده این است دارید آن را غلط انجام می‌دهید یا آنکه از قبل دچار آسیب شده‌اید. متخصصان می‌گویند اگر دیدید درد حین ورزش دارد شما را اذیت می‌کند بهتر است آن را متوقف کرده و استراحت کنید تا ببینید آیا درد خوب می‌شود یا نه. اگر درد خوب نشد، یا اگر دیدید که بعد از شروع مجدد ورزش، دوباره شروع شده یا تشدید پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.  

منبع: webmd

باورهای غلط درباره پیاده‌روی که شما را دلسرد می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ