در هر سنی موهای زیبایی داشته باشید

مهرناز زاوه
در این مطلب، به معرفی جدیدترین و بهترین راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات مو می‌پردازیم.

مواجهه با خطوط پنجه کلاغی، لکه‌های قهوه‌ای روی صورت و خشک شدن پوست در شرایطی که می‌خواهید با بالا رفتن سن، همچنان زیبا باشید، بسیار دردناک است. اما حداقل می‌توان به این امیدوار بود که برای هر مشکلی یک راه‌حل وجود دارد. با این حال، یکی از اشکال پیری به گونه‌ای است که درمان آن به آسانی انجام نمی‌گیرد. خاکستری شدن، تغییر بافت، کاهش درخشندگی و رطوبت و عدم حالت‌پذیری مو از جمله عواملی هستند که شما را پیر و سالخورده جلوه می‌دهند. خوشبختانه، دانشمندان و متخصصان زیبایی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات پوست و مو داشته‌اند. در این مطلب، به معرفی جدیدترین و بهترین راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات مو می‌پردازیم.

رفع خشکی مو

حتی اگر دائما مراقب موهایتان باشید، ممکن است در مقاطعی به صورت ناگهانی دچار خشکی مو شوید.با افزایش سن، تولید سبوم کاهش می‌یابد. این امر معمولا در دوران یائسگی رخ می‌دهد، چون سطح تولید سبوم در این سن به نصف کاهش می‌یابد. با اینکه ممکن است کاهش چربی پوست و مو چیز خوبی به نظر برسد، اما گران تمام می‌شود. از بین رفتن سبوم باعث می‌شود که اصطکاک بین تارهای مو افزایش یابد و شانه زدن برایتان سخت‌تر شود. سبوم همچنین می‌تواند بار ساکن موها را خنثی کند. از این رو، وقتی چربی پوست و مو کاهش می‌یابد، موها زبرتر شده و بی‌حالت به نظر می‌رسد.

برای مقابله با این مشکلات باید به درمان موهای خشک خود بپردازید، همانطور که به پوست خشکتان رسیدگی می‌کنید. اگر مبتدی هستید، باید بدانید که شستن زیاد موها موثر نخواهد بود. سعی کنید به طور متناوب از شامپوی خشک و شامپوی کف‌دار استفاده کنید. یک شامپوی خوب موهای شما را می‌شوید، اما به تارهای مو آسیب نمی‌زند و در عین حال، باعث تقویت آن می‌شود.

پس از اینکه شامپو زدید، بهتر است از یک آب‌رسان استفاده کنید. همچنین، برای افزایش رطوبت مو در طول روز نیز می‌توانید از مرطوب‌‌کننده‌های مسافرتی استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید یک محصول در کشوی میز کارتان بگذارید و یکی هم در کیف دستی‌تان داشته باشید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

ماسک‎‌های مرطوب‌کننده مو نیز این روزها اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند. اگر هفته‌ای یک بار از ماسک مرطوب‌کننده استفاده کنید، خواهید دید که تار موهایتان نرم‌تر و سالم‌تر از قبل جلوه می‌کنند. اگر همین چند روز پیش از ماسک استفاده کرده‌اید، نگران نباشید و با خیال راحت به استفاده از ماسک ادامه دهید. اگر موی فر دارید، می‌توانید هفته‌ای چند بار از ماسک استفاده کنید. چون چربی پوست در افرادی که موی فر دارند، با سرعت کمتری از روی پوست زدوده می‌شود.

جهت اطمینان از اینکه موهایتان بی‌حالت نشود، سعی کنید از لعاب استفاده کنید تا موهایتان نرم و درخشان بماند. شما می‌توانید از محصولات خانگی و کارخانه‌ای برای این کار استفاده کنید.

پنهان کردن آثار تنک شدن موها

تعداد الیاف‌هایی که روی سر شما وجود دارد، با رسیدن به سن 20 سالگی کاهش می‌یابد. همچنین، با رسیدن به 60 سالگی، تارهای مو در معرض شکستن قرار می‌گیرند. تنک شدن موها نیز یک مشکل رایج است که افراد در سنین مختلف از آن رنج می‌برند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که قطر تارهای مو با رسیدن به 40 سالگی به نصف کاهش پیدا می‌کند. به گفته محققان، شکستن موها با تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی همراه است. به طور کلی، رشد موها یک فرآیند هورمون-محور است.

تنک شدن موها در هر سطحی که باشد خوشایند نیست. برای مبارزه با این مشکل، باید در وهله او شامپو و حالت‌دهنده خود را عوض کنید. درست شستن موها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. با این حال، باید مراقب باشید. چون شستن بیش از حد موها می‌تواند پوست سر را از چربی‌های لازم محروم سازد. امری که موهایتان را در معرض شکستن و بی‌حالت شدن قرار می‌دهد.

شامپوهای کراتینه هم گزینه خوبی هستند. وقتی موهایتان تنک می‌شوند، به تدریج پروتئین خود را از دست می‌دهند و در نتیجه، در معرض خطر شکنندگی قرار می‌گیرند. استفاده از شامپوهای مرطوب‌کننده و کراتینه در این شرایط بهترین راه برای جلوگیری از تداوم روند تنک شدن موها بوده و زیبایی و طراوت از دست رفته موهایتان را تا حد قابل‌توجهی بازمی‌گرداند. اگر فکر می‌کنید حالت‌دهنده، موهای شما را سنگین می‌کند، باید بدانید که در اشتباهید. استفاده از حالت‌دهنده صرفا باعث می‌شود که موهایتان آسیب‌پذیرتر شوند.

نحوه پیرایش موهایتان نیز باید تغییر کند. تارهای مو معمولا به مروز زمان حالت و ضخامت طبیعی خود را از دست می‌دهند. از این رو، ممکن است مدل‌هایی که پیش از این از آنها استفاده می‌کردید، دیگر به شما نیایند و جوابگو نباشند. چون موهای نازک معمولا در یک حالت ثابت نمی‌مانند. بنابراین، مدل آرایش موهایتان را عوض کنید. بهتر است از مدلی استفاده کنید که شامل موهای نازک نیز باشد تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

یکی دیگر از اقداماتی که باید به آن توجه کنید این است که موهایتان را در خلاف جهت شانه نکنید. اگر موهای نازکی دارید، باید توجه بیشتری بکنید. چون برعکس شانه زدن مو باعث آسیب دیدن بیشتر تارهای مو خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود از به‌کارگیری بیش از حد لوازم گرمایشی مثل سشوار و اتوی مو خودداری کنید. در صورت امکان، بهتر است اجازه دهید موهایتان در معرض هوای آزاد خشک شود و فقط برای از بین بردن رطوبت باقی‌مانده مو از سشوار استفاده کنید.

نحوه کوتاه کردن موها نیز اهمیت زیادی دارد؛ وقتی موهای خود را کوتاه می‌کنید، باید به لایه‌های جلویی و حجم بالای سرتان توجه کنید. اگر ضخامت موها را در نقاط مختلف کم کنید، موهایتان به صورت رشته رشته در خواهد آمد.

اگر با وجود کوتاهی، مراقبت و پیرایش مناسب، هنوز از تنک شدن موهایتان رنج می‌برید، باید سراغ متدهای درمانی قوی‌تری بروید. برای آشنایی با روش‌های درمانی می‌بایست به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که متوجه ریزش مو در نقاط مختلف سرتان شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. هرگونه تنک شدن یا تورم غیرطبیعی در نقاط مختلف سر نیز باید مورد معاینه پزشک قرار بگیرد. عوامل زیادی باعث بروز این مشکلات می‌شوند. بیماری‌های خود ایمنی، استرس و عوامل دیگر در این امر دخیل‌اند. با این حال، صرف‌نظر از علت اصلی باید معاینه شوید.

اگر تنک شدن موها تا آنجا پیش رفته که خودتان هم متوجه نازک شدن موهایتان شده‌اید، اما نمی‌خواهید از دارو برای بازگرداندن ضخامت طبیعی موهایتان استفاده کنید، بهتر است از کیت‌های پوشاننده سی.آر.سی استفاده کنید که نقاط خالی را پوشانده و موی سرتان را به شکلی طبیعی پر و حجم‌دار نشان می‌دهند. این کیت‌ها در قالب اسپری موجودند.

بازگرداندن زیبایی از دست رفته

کاهش تولید ملانین -که رنگ طبیعی موها را ایجاد می‌کند- یکی از رایج‌ترین تغییراتی است که با افزایش سن در مو مشاهده می‌شود. 50 درصد از افراد با رسیدن به سن 50 سالگی، موهایشان سفید  یا خاکستری می‌شود.

سفید شدن موها از زیبایی اولیه آن می‌کاهد و البته پیامدهایی نیز دارد: وقتی ملانین وجود داشته باشد، اشعه فرانبفش را به خود جذب می‌کند. در صورتی که ملانین ناموجود یا مقدار آن کم باشد، پروتئین موهای شما وظیفه جذب اشعه فرانبفش را بر عهده می‌گیرد. ملانین همچنین باعث افزایش درخشندگی و طراوت موهایتان می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید موهای سفید یا جو-گندمی جذابی داشته باشید، بهتر است از شامپوهای براق‌کننده مو استفاده کنید. توصیه می‌شود هر هفته یا دو هفته یک بار از این شامپوها استفاده کنید تا آثار سفید شدن موها کمتر توی چشم بزند. با این کار، نه تنها موهایتان براق‌تر و درخشان‌تر جلوه می‌کند، بلکه جوانی و طراوت از دست رفته خود را نیز باز می‌یابد.

با توجه به اینکه موهای سفید و خاکستری به اشعه فرانبفش حساس‌ترند، باید یک کلاه محافظ روی سرتان بگذارید یا از اسپری‌های ضدفرانبفش استفاده کنید. به خصوص اگر قصد دارید در یک هوای آفتابی بیرون بروید و قدم بزنید. اگر موهای صاف و خاکستری رنگ دارید، بهتر است از اسپری‌های درخشان‌کننده استفاده کنید تا زیبایی و طراوت از دسته رفته موهایتان بازگردد. برای این کار می‌توانید از اسپری‌های تغذیه موی گارنیر فروکتیس استفاده کنید.

البته، بسیاری از خانم‌ها دوست دارند موهای سفید و خاکستری خود را از دید دیگران پنهان کنند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، سعی کنید از محصول درست و مناسبی استفاده کنید. با افزایش سن، احتمال اینکه یک رنگ مو بدون مشکل روی موهایتان بنشیند، کاهش می‌یابد. همچنین، باید توجه داشته باشید که پوشاندن تمام تارهای سفید و خاکستری غیرممکن است.

منبع: webmd

در هر سنی پوستی درخشان داشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ