بهترین غذاهای که می‌توانید در ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی بخورید-قسمت اول

مهرناز زاوه
عقل سلیم می‌گوید که مواد غذایی خوب شما را قوی، سالم و در اوج نگه می‌دارند؛ اما آنچه در دهه دوم زندگی‌تان می‌خورید، ممکن است با نیازهای شما در دهه‌های آتی سازگار نباشد.

عقل سلیم می‌گوید که مواد غذایی خوب شما را قوی، سالم و در اوج نگه می‌دارند؛ اما آنچه در دهه دوم زندگی‌تان می‌خورید، ممکن است با نیازهای شما در دهه‌های آتی سازگار نباشد. تغییرات هورمونی، کاهش تراکم استخوان و سایر تغییرات فیزیکی، باعث می‌شوند که نیازهای غذایی شما در سنین بالاتر تغییر کند. اگر با تغذیه مناسب در سنین بالا آشنا باشید، می‌توانید با خوردن مواد غذایی مناسب از بروز بیماری و عوارض ناشی از پیری جلوگیری کنید و یک زندگی طولانی، شاد و سالم را تجربه کنید. در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی می‌پردازیم که باید در دهه‌های مختلف زندگی‌تان بخورید.

20 سالگی

پروتئین

پروتئین یک عنصر سازنده ضروری در بدن است. وقتی در دهه دوم زندگی‌تان هستید، هنوز در حال رشدید و سوخت و ساز سریعی دارید. پروتئین کمک می‌کند که با سرعت بیشتری در مسیر رشد گام بردارید.

کربوهیدرات‌های پیچیده

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مواد مورد نیاز بدن در سنین جوانی، سلامت عمومی جوانان را تضمین خواهد کرد. کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب‌زمینی شیرین، کوینولا و برنج قهوه‌ای سطح انرژی شما را بالا می‌برند. بنابراین، اگر در دهه دوم زندگی‌تان هستید، باید کربوهیدرات‌های پیچیده بیشتری مصرف کنید.

آجیل و دانه‌ها

میزان سوخت و ساز بدن خانم‌ها در هر دهه بین دو تا چهار درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، حتی اگر خوش‌هیکل هستید، باید به رژیم غذایی‌تان بیشتر توجه کنید و عادات غذایی سالم‌تری برای خود تنظیم نمایید. هرچه زودتر به فکر باشید بهتر است. اگر از پنجاه سالگی به فکر بیافتید، کمی دیر خواهد بود.

غذاهای غنی از کلسیم

بیست سالگی زمانی است که باید روی سلامت‌تان سرمایه‌گذاری کنید. آنچه از طریق رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید، می‌تواند به طور مستقیم بر وضعیت سلامت‌تان در 30 سالگی اثر بگذارد. غذاهای غنی از کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها شده و کمک می‌کنند که در سنین بالاتر قدرت فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. غذاهای غنی از کلسیم مانند دانه کنجد، سبزیجات برگ‌دار، پرتقال، کلم بروکلی، غلات و نان بهترین گزینه‌ها هستند.

غذاهای متعادل‌کننده هورمون

اگر فعال باشید، تا دیروقت بیدار بمانید یا اغلب بیرون از خانه وقت بگذرانید، به لحاظ فیزیکی تغییراتی در پوست‌تان ایجاد خواهد شد. دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و هیدراته نگه داشتن بدن از بروز لکه و چین و چروک جلوگیری می‌کند. خوراکی‌هایی مانند زغال اخته، ماست، گردو و بلغور جوی دوسر بهترین گزینه‌ها محسوب می‌‌شوند.

آهن

بسیاری از خانم‌ها در دهه دوم زندگی‌شان دچار کمبود آهن هستند، به خصوص اگر تجربه قاعدگی سنگین یا بارداری داشته باشند. برخورداری از آهن کافی، گلبول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند. بدون آهن، ممکن است دچار کم‌خونی شوید و دائما احساس خستگی کنید. مردان باید در روز 8 میلی‌گرم و زنان 18 میلی‌گرم آهن مصرف کنند.

30 سالگی

سوپ قلم

دهه سوم زندگی زمانی است که باید نتیجه تلاش‌های دهه پیشین زندگی خود را ببینید. برای حفظ سلامتی در 30 سالگی گزینه‌های زیادی وجود دارد که سوپ قلم یکی از آنها است. این سوپ روده‌های شما را شستشو داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت مفاصل و کاهش سلولیت کمک می‌کند.

مواد غذایی مغذی

با رسیدن به سی سالگی، خانواده، کار و مدیریت احساسات ذهن‌تان را مشغول خواهد کرد؛ به خصوص اگر به دنبال ایجاد تعادل بین آنها باشید. مواد غذایی مغذی ضروری‌اند. روغن زیتون یکی از این مواد غذایی است که سرشار از پلی‌فنل است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌آید که نقش محافظ مغز را ایفا می‌کند. روغن نارگیل، ماهی قزل‌آلای وحشی، زغال اخته، زردچوبه، تخم‌مرغ، سبزیجات و گردو همگی از جمله غذاهای مغذی هستند که مصرف آن به همه توصیه می‌شود.

آنتی اکسیدان

هیچ‌کس دوست ندارد یک خبر بد بشنود؛ اما دهه سوم زمانی است که نشانه‌های خفیف پیری در شما ظاهر می‌شوند. از خطوط پیری بگیرید تا موهای خاکستری و سفیدرنگی که روی شقیقه‌هایتان دیده می‌شوند. این یک روند طبیعی است، اما برای اینکه از سرعت این روند طبیعی بکاهید، باید از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند توت، میوه‌های گرمسیری، سبزیجات رنگی و سبزیجات برگ‌دار استفاده کنید که شما را جوان و شاداب نگه می‌دارند.

منبع: eatthis

قسمت دوم را اینجا بخوانید

در هر سنی موهای زیبایی داشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ