کدام برند آرایشی را نباید بخرید؟

پانته آ توتونپیان
وقتی می‌خواهیم لوازم آرایشی بهداشتی بخریم شاید بیشترین دقت را به رنگ، مارک و قیمت آن داشته باشیم و کمتر به چیزهایی مثل مجاز بودن، وارداتی یا تولید داخل بودن یا حتی تاریخ انقضای آن توجه داریم؛ محصولاتی که صد‌درصد با سلامت‌مان سر و کار دارند و اساسا برای بهبود وضعیت سلامت و زیبایی‌مان سراغ آنها می‌رویم، اما گاهی اوقات همین غفلت از موارد مهم، باعث می‌شود که پول‌مان را در جوی آب بریزیم و مشکلات پوستی و سلامت زیادی برای خودمان بخریم. در همین راستا به بهانه اطلاعیه وزارت بهداشت که اخیرا برخی برندهای تقلبی محصولات آرایشی و بهداشتی را اعلام کرد، گزارشی در این باره نوشتیم. دکتر مصطفی اسماعیلی، رییس اداره آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو و دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در این گزارش همراه ما بودند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی 

متخصص پوست و مو

مهم‌ترین دردسرهای استفاده از محصولات تقلبی
دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو درباره مضرات استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی به مجله «سیب سبز» می‌گوید: حساسیت‌های پوستی، التهاب، عفونت‌های قارچی، خارش و قرمزی، اگزما، مشکلات مربوط به زیبایی و… همگی ازجمله مهم‌ترین مشکلات استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی تقلبی است. یکی از مهم‌ترین عوارض مربوط به استفاده از محصولات تقلبی پوست مثل کرم مرطوب‌کننده یا کرم‌پودر، ایجاد جوش‌های پوستی، آکنه و ضایعات چرب است. به‌طوری که بعد از مدتی استفاده از این محصولات شاهد خواهیم بود که پوست فرد دچار جوش‌های زیادی شده و بعد برای درمان این جوش‌ها مراجعه می‌کند. 

چطور می‌توان محصولات تقلبی را شناخت؟
شاید یک خریدار نتواند از ظاهر یک محصول به محتوا یا تقلبی بودن آن پی ببرد، اما مواردی وجود دارند که احتیاط در‌خصوص آنها می‌تواند ضریب اطمینان سلامت محصولات را بالا ببرد. استفاده از مارک‌های معتبر که پروانه ساخت دارند یا وارداتی که تحت نظارت مستقیم سازمان‌های ناظر هستند، خرید از فروشگاه‌های معتبر سطح شهر، محصولاتی که لیبل طرح شبنم دارند و… همگی می‌تواند برای پیشگیری از خطرات احتمالی محصولات تقلبی مفید باشد. به‌علاوه هنگام خرید محصولات داخلی حتما به علامت استاندارد، تاریخ مصرف، علامت سیب سبز سازمان غذا و دارو هم توجه کنید. خرید کردن صرفا به‌دلیل قیمت ارزان و بدون توجه به موارد بهداشتی، ممکن است مضرات زیادی را متوجه شما کند.

این محصولات را نخرید
چندی پیش سازمان غذا و دارو بعد از بررسی‌های میدانی از محصولات آرایشی بهداشتی و به‌دلیل نداشتن یا جعل اسناد موردنیاز، فهرستی از برخی از این تولیدات را به‌عنوان محصولات غیرمجاز اعلام کرد. «پایگاه خبری سازمان غذا و دارو» اعلام کرد:  «بنا بر این گزارش شامپو با نام تجاری Subaru، کرم دست و صورت با نام تجاری Aloe cream به‌علت نداشتن مجوزهای لازم غیرمجاز شمرده می‌شوند. 
همچنین خط‌چشم پنه لوپه به‌دلیل جعل پروانه ساخت محصول متعلق به خط‌چشم نارون تولید کارخانه کاج تهران و نیز کرم پودر بی کی با نام تجاری بوکاژ به همان دلیل جعل مجوز، کرم پودر نیمه جامد بی کی که به شرکت بهشت کیمیا تعلق دارد، مشمول محصولات غیرمجاز می‌شود.» چند روز بعد و در ادامه معرفی محصولات غیرمجاز، «پایگاه خبری سازمان غذا و دارو» اطلاعیه دیگری منتشر کرده و می‌نویسد: «رنگ موی شکوهیه تابش نور با نام تجاری LIGHTcolor و مشخصات  STARARACO.LTD    و شامپو بدن ضدقارچ نوپریت (نوپری فانگ) با نام تجاری  Noprit  را به‌دلیل جعل پروانه بهداشتی غیرمجاز اعلام کرد.» همچنین در این اطلاعیه تاکید شده تمام محصولات پنه لوپه دارای مجوزهای بهداشتی بوده و صرفا خط‌چشم این شرکت دارای عدم مطابقت با ضوابط بوده است.

دلیل اصلی تقلبی بودن این محصولات چه بوده است؟
دکتر مصطفی اسماعیلی، رییس اداره آرایشی‌بهداشتی سازمان غذا و دارو، درباره روند بررسی محصولات آرایشی بهداشتی توضیح می‌دهد: طرحی به‌نام نظارت در سطح عرضه وجود دارد که همکاران ما در کل کشور و در معاونت‌های غذا و دارو ملزم هستند به‌صورت رندم در مراکز خرید حضور پیدا کنند. 
در ادامه دقیقا به‌صورت یک مصرف‌کننده محصولاتی را خریده و بررسی کنند. باتوجه به بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، ممکن است محصول معیوب یا محصولی که مطابق با ضوابط وزارت بهداشت نیست، بین محصولات وجود داشته باشد. آن محصولاتی که متقلب شناخته می‌شوند، به مردم معرفی می‌شوند. زیرا دکتر دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو اعتقاد 

دارد بزرگ‌ترین تنبیه برای متخلفان، اعلام اسامی آنهاست. برندهای محصولات آرایشی‌ بهداشتی هم که به‌عنوان متقلب عنوان شدند، به‌طور مشخص یا فاقد پروانه ساخت بودند یا پروانه ساخت جعلی داشتند. ما کوچک‌ترین تخلفی را برخورد می‌کنیم و اجازه ادامه آن را نمی‌دهیم چرا‌که این محصولات با جان مردم در تماس هستند. 

هم مردم، هم جمع‌آوری از بازار
دکتر اسماعیلی درباره روند جمع‌آوری محصولات تقلبی از بازار توضیح می‌دهد: وقتی ما محصولی را مطابق با ضوابط وزارت بهداشت ندانیم هم برای جمع کردن آن از سطح بازار اقدام می‌کنیم و می‌خواهیم که اگر این محصولات را در جایی مشاهده کردید اطلاع بدهید‌ و هم از مردم می‌خواهیم از خرید این محصولات پرهیز کنند. سازمان غذا و دارو از مصرف‌کنندگان خواسته در صورت مشاهده فرآورده‌های نامبرده شده در سطح عرضه مراتب را از طریق شماره تلفن 66405569 به اطلاع این سازمان رسانده یا به نزدیک‌ترین معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنند تا نسبت به جمع‌آوری آنها از سطح عرضه اقدامات لازم صورت گیرد.

خط چشم تقلبی و دردسرهای آن
استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دور چشم از‌جمله لوازم آرایشی مربوط به چشم مثل ریمل یا خط چشم که می‌تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند. به‌طور کلی در‌خصوص استفاده از محصولات مربوط به چشم، احتیاط زیادی وجود دارد و توصیه می‌کنیم از هر مارک و هر محصولی استفاده نشود؛ حال موضوع تقلبی بودن و اهمیت آن مسلما بسیار بیشتر خواهد بود. اگزما و انواع حساسیت‌های پلک و پوست سردسته مشکلاتی است که در صورت استفاده از محصولات نامناسب و تقلبی ممکن است برای مصرف‌کننده پیش بیاید. التهاب پلک، تورم، قرمزی، اگزمای دور چشم،  تیره و ضخیم شدن پوست این ناحیه، عفونت، خصوصا عفونت‌های ویروسی و قارچی، ریزش مژه (به‌دنبال حساسیت‌های پوستی و بسته شدن غدد چربی ریشه مژه)، مشکلات بینایی چشم و… ازجمله عوارض استفاده از محصولات تقلبی چشم است.  

شامپوی ضدقارچ یا تولیدکننده قارچ؟
استفاده از شامپوهای تقلبی، خصوصا شامپوی ضدقارچ هم می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد. این محصولات می‌تواند دقیقا عکس خاصیتی که برای آن ساخته شده (ضدقارچ) عمل کرده و باعث گسترش و افزایش قارچ‌های پوست شود. التهاب پیاز مو با منشا قارچی و میکروبی، ریزش مو، خارش پوست سر، قرمزی پوست سر و… همگی ازجمله عوارض محصولات تقلبی مو ازجمله رنگ مو، شامپو و… هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

بیماری‌های دیگر همراه با بیماری‌های پوستی
علاوه بر مشکلات و بیماری‌های پوستی که محصولات تقلبی برای فرد به همراه می‌آورد، بیماری‌های دیگری را هم باید مدنظر داشت. برخی محصولات آرایشی بهداشتی بی‌کیفیت و تقلبی به‌دلیل داشتن حجم بالای سرب یا فلزات معدنی سنگین مثل منگنز و… احتمال دارد از طریق جذب پوستی و در درازمدت باعث اختلالاتی در کارکرد سیستم‌های داخلی بدن از‌جمله خون، کبد و کلیه شوند. در این میان کلیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ رسوب سرب در کلیه می‌تواند باعث کژکاری بسیار و در درازمدت حتی سرطان شود. 

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ