برای کاهش خطر ابتلا به سرطان این مواد غذایی را مصرف کنید!

alikarimi55
سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهند که تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند از 30 تا 50 درصد از همه سرطان ها جلوگیری کند. تصور می شود که تغذیه نقش مهمی در معالجه و مقابله با انواع سرطان ها دارد. در این مطلب با […]

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهند که تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند از 30 تا 50 درصد از همه سرطان ها جلوگیری کند. تصور می شود که تغذیه نقش مهمی در معالجه و مقابله با انواع سرطان ها دارد. در این مطلب با ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان ها بیشتر آشنا می شویم.

مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی خاص ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهند که مصرف بالای برخی از غذاها ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

کاهش ابتلا به سرطان با این مواد غذایی

هیچ غذای فوق العاده ای وجود ندارد که بتواند از بروز سرطان جلوگیری کند. اما یک رویکرد جامع مربوط به رژیم غذایی، احتمالاً بیشترین نتیجه را برای شما به همراه دارد. دانشمندان بر این باورند که خوردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به سرطان ها را تا 70 درصد کاهش دهد. همچنین رژیم غذایی سالم به بهبودی سرطان نیز کمک خواهد کرد. مواد غذایی خاص می ‌توانند با انسداد رگهای خونی که از سرطان تغذیه می کنند، با فرآیندی به نام ضد رگ زایی مبارزه کنند. برخی از گروه های مهم غذایی ضد سرطان عبارتند از:

جلوگیری از ابتلا به سرطان با خوردن سبزیجات

مطالعات نشان می دهند که مصرف بیشتر سبزیجات، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌ دهد. بسیاری از سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان و فیتوشیمیایی ضد سرطان هستند. به عنوان مثال سبزیجات چلپیائی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم، حاوی سولفورافان هستند. سولفورافان ماده ای است که اندازه سرطان ها را تا 50 درصد کاهش می دهد. سایر سبزیجات مانند گوجه فرنگی و هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، معده و ریه در ارتباط هستند.

مصرف انواع میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات، حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی گیاهی هستند و به جلوگیری از سرطان کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که مصرف سه وعده مرکبات در هفته، خطر ابتلا به سرطان معده را تا 28 درصد کاهش می دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با بذر کتان

بذر کتان دارای اثرات محافظتی در برابر برخی از سرطان ها است و حتی می تواند شیوع سلول های سرطانی را کاهش دهد. بذر کتان همچنین رشد سلول‌های سرطان پروستات در مردان را کندتر می کند. همچنین به طور مشابه رشد سلول های سرطان پستان در زنان را نیز کاهش می دهد.

استفاده از برخی ادویه ها

برخی از ادویه ها مانند دارچین، ممکن است دارای خاصیت ضد سرطانی باشند و از شیوع سلول های سرطانی جلوگیری کنند. علاوه بر این، کورکومین که در زردچوبه وجود دارد، به مبارزه با سرطان ها کمک می کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با لوبیا ها و حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر هستند. مطالعات نشان می دهند که مصرف این ماده مغذی ممکن است به حفاظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف حبوبات تا 50 درصد خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها را کاهش می دهد.

خوردن آجیل ها

مصرف آجیل ها به طور منظم، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مرتبط باشد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با روغن زیتون

بسیاری از مطالعات ارتباط بین روغن زیتون و کاهش خطر ابتلا به سرطان را تایید کرده‌ اند. بر اساس این مطالعات، افرادی که مقدار بیشتری روغن زیتون مصرف می کنند، خطر ابتلای آنها به سرطان ها 42 درصد کمتر است.

خوردن بیشتر سیر

سیر حاوی آلیسین است و آلیسین دارای خواص مبارزه با انواع سرطان ها می باشد. مطالعات نشان می دهند که مصرف سیر با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مانند سرطان معده و پروستات در ارتباط است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با مصرف انواع ماهی ها

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف ماهی تازه می تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. دلیل این امر احتمالاً چربی های سالم موجود در ماهی است که می توانند التهاب را کاهش دهند. مطالعات نشان می دهند که مصرف منظم ماهی، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را تا 12 درصد کاهش می دهد.

خوردن محصولات لبنی

مصرف برخی از لبنیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. البته نوع و میزان لبنیات مصرفی دارای اهمیت است. به عنوان مثال، مصرف متعادل لبنیات مانند شیر و فراورده های آن ممکن است اثر حفاظتی داشته باشند. این ممکن است به دلیل مقادیر بالای اسیدهای چرب مفید مانند اسید لینولئیک و ویتامینهای محلول در چربی باشد.

رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان ممکن است به شما در برابر سرطان کمک کنند. مصرف بیشتر غذاهای گیاهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. افرادی که از رژیم های غذایی گیاهی پیروی می کنند، احتمال ابتلای آنها به سرطان و یا مرگ در اثر سرطان کمتر است.

زیرا در این نوع رژیم های غذایی، میزان مصرف سبزیجات، میوه ها، سویا و غلات بیشتر است. مصرف این مواد، اثرات حفاظتی در برابر سرطان دارند. همچنین این رژیمهای غذایی، غذاهای فرآوری شده و یا پرچرب را که دو عامل مرتبط با سرطان هستند، شامل نمی شود. رژیم غذایی مناسب می تواند برای افراد مبتلا به سرطان اثرات مفیدی داشته باشد

سوء تغذیه و ریزش عضلات در افراد مبتلا به سرطان، بسیار شایع است. این عوامل تاثیر منفی بر سلامتی و بقا دارد. هیچ رژیم غذایی برای درمان سرطان وجود ندارد. اما تغذیه مناسب می ‌تواند برای تکمیل دوره درمانی سرطان، کمک به بهبودی، به حداقل رساندن علائم ناخوشایند و بهبود کیفیت زندگی بسیار مهم باشد. یک رژیم غذایی حاوی پروتئین و کالری با کیفیت بالا، ممکن است به کاهش آتروفی ماهیچه ها کمک کند.

منابع غذایی خوب شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، آجیل، دانه ها و لبنیات است. مبتلایان به سرطان باید از مصرف زیاد مکمل ها و ویتامین ها خودداری کنند. زیرا این مواد به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و در مصرف دوزهای بالا، در شیمی درمانی تداخل ایجاد می کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با پرهیز از کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر

غذاهای فرآوری شده که سرشار از قند هستند و فیبر و مواد مغذی موجود در آنها بسیار کم می باشند. این مواد غذایی با خطر ابتلا به سرطان در ارتباط می باشند. محققان دریافته اند که انواع رژیم غذایی که باعث افزایش سطح قند خون می شوند، با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان همراه هستند.

این سرطان ها شامل سرطان معده، پستان و کولورکتال همراه هستند. احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، در افرادی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده دارند، دو برابر بیشتر از سایر افراد است. تصور می شود که سطوح بالاتر قند خون و انسولین از عوامل خطر ساز سرطان می‌ باشند.

انسولین تقسیم سلولی را تحریک می کند، از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی حمایت می‌ کند و از بین بردن آنها را دشوارتر می سازد. علاوه بر این، سطح بالاتر انسولین و قند خون می تواند در التهاب بدن نقش داشته باشند. این مشکلات در طولانی مدت می ‌توانند به تقسیم سلول ها به طور غیر طبیعی منجر شوند و به سرطان کمک کنند. برای محافظت بدن در برابر انواع سرطان ها، از مصرف غذاهایی که انسولین را تقویت می کنند خودداری کنید. این مواد شامل غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند.

گوشت های فرآوری شده

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرده است که گوشت فرآوری شده سرطان زا می باشد. گوشت فراوری شده به گوشتی گفته می شود که با استفاده از نمک، مواد شیمیایی و یا دود برای حفظ طعم، فرآوری شده اند. این گوشت ها شامل هات داگ، ژامبون، بیکن و برخی از گوشت های فست فودی هستند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف گوشت های فرآوری شده احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را افزایش می ‌دهد. در واقع مطالعات نشان می دهد که مصرف گوشت فراوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 20 تا 50 درصد افزایش می دهد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با پرهیز از غذاهای سرخ شده در دماهای بالا

پخت و پز غذاهای خاص در دماهای بالا مانند کباب کردن و سرخ کردن، بسیار مضر هستند. این روش های اشپزی می ‌توانند ترکیبات مضر مانند آمین‌های هتروسیکلیک و محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون را تولید کنند. تولید بیش از حد این ترکیبات مضر می تواند به التهاب کمک کند و در پیشرفت سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشد.

برخی از غذاهای خاص مانند غذاهای پرچرب حیوانی و همچنین غذاهای فراوری شده، در هنگام قرار گرفتن در دمای بالا، این ترکیبات مضر را تولید می کنند. اینها شامل گوشت، به ویژه گوشت قرمز، پنیر های خاص، تخم مرغ، کره، مارگارین، پنیر خامه ای، مایونز، روغن و آجیل ها هستند. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان، از سوزاندن و ذغالی کردن مواد غذایی خودداری کنید. همچنین روش های پخت و پز با دماهای پایین را انتخاب کنید.

اضافه وزن یا چاقی

اضافه وزن به افزایش خطر ابتلا به سرطان منجر می شود. به غیر از استعمال دخانیات و عفونت، چاقی بزرگترین عامل خطر سرطان در سراسر جهان است. اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به 13 نوع مختلف از سرطان را افزایش می دهد. این سرطان ها شامل سرطان مری، روده بزرگ، لوزالمعده و کلیه و همچنین سرطان پستان بعد از یائسگی هستند. چاقی خطر ابتلا به سرطان را به سه روش زیر افزایش می‌دهد:

  1. چربی اضافه ی بدن می تواند در مقاومت به انسولین نقش داشته باشد. در نتیجه سلول های شما قادر به مصرف مناسب گلوکز نیستند و این باعث می شود تا سریعتر تقسیم شوند.
  2. افراد چاق تمایل دارند سطوح بالاتری از سیتوکین های التهابی در خون خود داشته باشند. این باعث التهاب مزمن می شود و سلول ها را به تقسیم تشویق می کند.
  3. سلولهای چربی در افزایش سطح استروژن نقش دارند. این باعث افزایش خطر سرطان پستان و تخمدان در زنان یائسه می شود.

خبر خوب این است که مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن در افراد چاق احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سخن آخر

هیچ غذای فوق العاده و معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند از بروز سرطان جلوگیری کند. اما برخی شواهد نشان می‌ دهد که عادات رژیم غذایی می توانند از ایجاد سرطان جلوگیری کنند. یک رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی، ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند. در مقابل، گوشت های فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، نمک و الکل ممکن است میزان خطر را افزایش دهند. به طور کلی، افراد مبتلا به سرطان برای حفظ کیفیت زندگی باید به دنبال داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ