کم خونی شدید بیماران دیابتی را تهدید می کند

a.mahammadi
متخصص دیابت با اشاره به اینکه هنگام ابتلای فرد به دیابت به دلیل بالا رفتن اوره خون و دفع پروتئین، کلیه‌ها دچار نارسایی می‌شوند، گفت: این مسئله سبب شده است هورمون محرک خون‌ساز در بدن تولید شود.

مهریار خسروشاهی ، در ارتباط با تأثیر دیابت در بروز کم خونی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص شده است دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که باعث کم‌خونی افراد می‌شود.
وی افزود: از آنجایی که کلیه‌ها یکی از اعضای محرک خون‌ساز هستند؛ در هنگام ابتلای فرد به دیابت به دلیل بالا رفتن اوره خون و دفع پروتئین دچار نارسایی می‌شوند و هورمون محرک خون ساز تولید نمی‌کنند.
متخصص دیابت افزود: با بالا رفتن اوره خون و دفع پروتئین، فرد دچار بی‌حالی، بی اشتهایی، ورم صورت و اندام‌ها، کبودی و خارش بدن، تنگی نفس و بی حسی دست، پا و صورت می‌شود.
خسروشاهی با اشاره به اینکه کم خونی از شایع‌ترین یافته‌های آزمایشگاهی در بیماران دیابتی است، گفت: بیماران دیابتی در مقایسه با بیماران غیر دیابتی درجه‌های بیشتری از شیوع و شدت آنمی را در هر میزانی از عملکرد کلیوی دارا هستند.
وی در ادامه به موضوع رژیم غذایی گیاهی و تأثیر آن در بیماران دیابتی اشاره کرد و عنوان داشت: رژیم غذایی گیاهی از ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند و بر اساس تحقیقات جدید، رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش داده و به داشتن وزن مناسب کمک می‌کند.
متخصص دیابت خاطرنشان کرد: محققان داده‌های حاصل از تحقیقات صورت گرفته بر روی تغذیه گیاهی و ابتلا به بیماری‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج نشان می‌دهد کسانی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند، تقریباً 20 تا 25 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 در آنها کاهش می‌یابد.
خسروشاهی گفت: همچنین کسانی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند سطح کلسترول و فشار خون پایین‌تری دارند و پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی گیاهی سبب کمک به داشتن وزن مناسب‌تر خواهد شد.

با علائم کم خونی آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ