در مصرف این غذاها افراط نکنید! +توضیحات دکتر رضا راست‌منش

پانته آ توتونپیان
دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه درباره مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی و نادرست بودن الگوهای غذایی و آسیب‌هایی که این الگوهای نامناسب به بدن وارد می‌کنند، شما را راهنمایی می‌کند.

وقتی در محل کار مدام چای غلیظ قندپهلو می‌نوشید یا ناهار و شام‌تان بدون برنج و ماکارونی فراوان سر نمی‌شود، احتمالا معتاد شده‌اید. شما از زیاده‌روی در مصرف یک نوع غذا غافل شده‌اید و این به قیمت از دست دادن خواص سایر گروه‌های غذایی تمام می‌شود چون با مصرف بیش از اندازه، حجم معده‌ به قدری پر می‌شود که نمی‌تواند به مقدار توصیه‌شده لبنیات، میوه و غذاهای مفید دیگر را مصرف کند و بدن از مواد مغذی که در سایر گروه‌های غذایی وجود دارد، محروم می‌ماند.

برنج

برنج جزء بهترین نشاسته‌هاست ولی از آنجا که نشاسته موجود در آن بیشتر از آمیلوز ساخته شده که ملکول آن، شکل خطی دارد، بدن سریع آن را جذب می‌کند. این ماده غذایی شاخص گلایسمی بالایی دارد و فرد بعضا سه تا چهار برابر نیاز آن لحظه بدنش برنج می‌خورد؛ طوری که اصلا مغز فرصت نمی‌کند فرمان سیری بدهد. معمولا آن دسته از نشاسته‌ها که فرمول خطی دارند، به دلیل آزاد شدن سریع قند موجود، بدن به سرعت آن را دریافت می‌کند اما نمی‌تواند به همان سرعتی که جذب شده آن را بسوزاند. به همین دلیل، اضافه انرژی به صورت چربی در بدن انباشته می‌شود. محل انباشت چربی هم در آقایان معمولا در شکم و در خانم‌ها معمولا در پایین‌تنه است.

 

پروتئین

درست است که گوشت اسیدهای آمینه‌ای دارد که برای رشد و نگهداری عضلات لازم است اما در عین حال حاوی کلسترول هم هست بنابراین مصرف زیاد از حد آن با بیماری‌های قلبی هم در مردان و هم در زنان، با سرطان پروستات در مردان و با سرطان رحم و تخمدان در زنان مرتبط است. مصرف بیش از حد گوشت قرمز بار کبدی و کلیوی ایجاد می‌کند و با بعضی بیماری‌ها مانند نقرس و سنگ‌های کلیوی از جنس اورات هم ارتباط دارد.

لبنیات

این گروه غذایی سرشار از کلسیم است و برخلاف بعضی از افراد که تفریط می‌کنند و لبنیات چندانی مصرف نمی‌کنند، برخی از خانواده‌ها به صورت افراطی رفتار می‌کنند و شیر را به جای آب می نوشند. شیر سرشار از کلسیم است اما مصرف بیش از حد آن اگر توام با مصرف کم آهن باشد موجب تشدید کم‌خونی می‌شود چون بدن موقع جذب کلسیم با آهن رقابت می‌کند. اگر کلسیم در بدن زیاد باشد، بدن نمی‌تواند آهن موجود در غذا را به خوبی جذب کند و ممکن است کم‌خونی‌های مختلف اعم از کم‌خونی ناشی از فقر آهن یا کمبود B12 یا اسیدفولیک هم تشدید شود.

شیرینی

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم برای لذت چشیدن یک طعم متفاوت است نه لزوما خاصیت غذایی آن. حدود 10 درصد از انرژی می‌تواند از قندهای ساده و شیرینی‌ها تامین شود که اگر فراتر برود می‌تواند فرد را با خطر ابتلا به دیابت مواجه کند، چون کالری زیادی به بدن وارد می‌شود که این کالری زیاد به صورت چربی انباشته شده و باعث مقاومت به انسولین شده و احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برد. شیرینی ‌به لحاظ داشتن انرژی زیاد به‌ویژه در خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند، در چاقی و افزایش وزن تاثیر زیادی دارد بنابراین اول ضرر قابل مشاهده مصرف زیاد آن چاقی است.

 

تنقلات

 

40 تا 60 درصد ترکیب گروه مغزها از جمله تخمه را چربی تشکیل می‌دهد که البته مقدار زیادی از چربی آنها مفید است. در عین حال مغزها حاوی ترکیبات مفیدی چون پروتئین، برخی ویتامین‌های گروه A، B، اسیدفولیک، فیبر و عناصر معدنی مانند منیزیم، آهن، کلسیم و فسفر هستند. از سویی انواع تخمه منبع غنی از چربی هستند و از سوی دیگر ما عادت داریم معمولا نوع شور تخمه‌ها را مصرف کنیم و به دنبال آن میزان زیاد چربی و شوری باعث چاقی شکمی می‌شود. مصرف زیاد تخمه آفتابگردان می‌تواند سبب افزایش تری‌گلیسرید شده و کالری بالای آن باعث چاقی شود.

منبع : مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ