فرمول های کراتینه کردن و ویتامینه کردن موها در خانه

پانته آ توتونپیان
موهای‌تان فر است و غیرقابل کنترل؟ موهای‌تان رنگ شده و آسیب دیده‌اند؟ از وز و نامرتبی موهای‌تان خسته شده‌اید؟ دل‌تان موهای صاف، نرم و رام می‌خواهد؟ کراتینه کردن موها می‌تواند حتی وحشی‌ترین موها را هم صاف و نرم کند اما در بهترین حالت دو، سه هفته تمام این زیبایی‌ها مهمان‌تان است و بعدش اگر موهای‌تان بدتر از قبل نشود، شانس آورده‌اید! برخی مواد کراتینه که در سالن‌های آرایشی استفاده می‌شوند، فرمالدئید دارند و این ماده سرطان‌زاست، ضمن اینکه خطر سوختن هم در کمین موهای‌تان است. اگر به‌دنبال کراتینه با مواد شیمیایی هستید، حتما باید به سالن زیبایی و متخصص قابل اطمینانی مراجعه کنید که از کیفیت مواد مورد استفاده و نیز نحوه کار فرد مطمئن باشید که در این صورت هم جیب‌تان حسابی خالی می‌شود! پس بهتر است با مواد طبیعی و سالم، جان تازه‌ای به موهای‌تان بدهید و بدون ذره‌ای دلهره، منتظر نتیجه فوق‌العاده‌اش باشید. ستاره سمائی

با چی کراتینه کنیم؟
ازجمله مواد طبیعی که می‌توانید از آنها برای کراتین کردن موها کمک بگیرید، گیاهان دارویی و روغن‌های اساسی هستند؛ گیاهانی که مثل مواد کراتینه، موها را آبرسانی می‌کنند و در عین حال آنها را ترمیم کرده و مانع از شکستن‌شان می‌شوند و درنهایت باعث نرم، صاف و درخشان شدن موها می‌شوند. گیاهان دارویی و روغن‌های اساسی از دو راه باعث بهبود سلامت موها می‌شوند؛ آنها با تولید رطوبت، باعث نرم شدن و محافظت از سطح ساقه‌های مو می‌شوند، ضمن اینکه با تحریک گردش خون در کف سر، رشد سریع‌تر و سالم‌تر موها را باعث می‌شوند. برای درمان خانگی موهای‌تان می‌توانید هم از برگ این گیاهان دارویی استفاده کنید و هم از روغن اساسی آنها. به گفته آنتونی سی.دوک، نویسنده مقاله «گیاهان عجیب برای درمان موها»، بسیاری از همین گیاهان برای درمان شوره سر هم موثر هستند.

سراغ کدام روغن‌ها برویم؟
می‌دانید که گیاهان دارویی، گیاهانی هستند که مصرف خوراکی و پزشکی دارند و معمولا از برگ این گیاهان استفاده می‌شود اما می‌تواند ریشه، گل، دانه یا پوست درخت را هم شامل شود. 
حالا اگر می‌خواهید با گیاهان دارویی موهای‌تان را کراتینه کرده، ترمیم و آبرسانی‌شان کنید، باید به‌دنبال بابونه، اسطوخودوس، ریحان، آویشن، مریم‌گلی، کالاندولا، همیشه‌بهار، بومادران و باباآدم باشید.
بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند جای گیاه، از روغن‌های گیاهی استفاده کنند که «روغن‌های اساسی» موثرترین‌ها هستند. این روغن‌ها عصاره روغن‌های گیاهی است که از گیاهان دارویی و عطری گرفته می‌شود اما از آنجا که این روغن‌ها به خودی خود بسیار تند هستند، روغن‌های اساسی معمولا با روغن‌های ملایم‌تر رقیق می‌شوند تا پوست و کف سر دچار حساسیت نشود. روغن‌های گل‌سرخ، چوب صندل، شمعدانی عطری، باباآدم، اسطوخودوس، بومادران و سدر همان روغن‌های اساسی هستند که موها را نرم و رام می‌کنند.

محلول‌های گیاهی خانگی
برای تهیه نرم‌کننده‌های عمیق گیاهی، می‌توانید هر کدام از گیاهانی که به آنها اشاره شد را انتخاب کنید. حالا ۵قاشق سوپ‌خوری از گیاه دلخواه‌تان را با 3-2 پیمانه آب، نیم ساعت بجوشانید. بعد یک قاشق سوپ‌خوری سرکه داخل محلول بریزید. حالا می‌توانید از این کراتینه خانگی بعد از هر بار شامپو کردن و آبکشی استفاده کنید. بعد از ماساژ موها و کف سر با این محلول، نیازی به آبکشی نیست و اجازه دهید موهای‌تان درمعرض جریان هوا خشک شوند. برای آبرسانی شدید موهای‌تان می‌توانید ۵۰گرم روغن نارگیل یا روغن کرچک را با ۵۰گرم ژل آلوئه‌ورا و ۶قطره روغن اساسی دلخواه مثل روغن گل سرخ، چوب صندل، شمعدانی، بابا آدم و…  مخلوط کرده و آن را کمی حرارت دهید. بعد موهای‌تان را با این مخلوط ماساژ دهید. بعد از ۲ساعت می‌توانید مثل همیشه موهای‌تان را شامپو و آبکشی کنید.

کراتینه با صبحانه!
اگر بگویم تخم‌مرغ، عسل و ماست بیاورید، شاید احساس کنید دارید تدارک میز صبحانه می‌بینید! اما با همین خوراکی‌های خوشمزه می‌توانید موهای‌تان را کراتینه کنید.  در ادامه دستور تهیه چند کراتینه خانگی و طبیعی را یاد می‌گیرید که باتوجه به نوع موها و مشکلی که با آنها دارید، می‌توانند کمک‌تان کنند. 

مرهمی برای موهای خشک
«تاتا هارپر» یکی از متخصصان ماسک‌های مراقبتی پوست و مو، یک پیشنهاد ویژه برای ترمیم موهای خشک و کدر دارد. اول باید موهای‌تان را با سرکه سیب بشویید تا باقی‌مانده تمام محصولاتی که برای آرایش موها استفاده کرده‌اید، پاک شود. همین ته‌مانده‌های آرایشی باعث کدورت رنگ موهای‌تان شده است!
بعد می‌توانید ساقه موهای‌تان را با روغن آرگان ماساژ دهید تا علاوه بر تغذیه شدن، نرم و رام شوند. در‌نهایت هم کف سرتان را با روغن بومادران (رزماری) ماساژ دهید تا علاوه بر تحریک خونرسانی به پیاز موها، پوست کف سرتان هم تغذیه شود.

برای همه موها
«جانیس کاکس» نویسنده کتاب «زیبایی طبیعی در خانه» می‌گوید: «تخم‌مرغ خام یکی از بهترین منابع غذایی در تمام دنیاست. زرده‌اش سرشار از چربی‌ها و پروتئین‌هاست، یک آبرسان طبیعی است و سفیده‌اش حاوی آنزیم‌هایی است که باکتری‌ها را می‌خورند و چربی‌های ناخواسته و اضافی را از بین می‌برند.
حالا اگر موهای معمولی دارید، می‌توانید از یک تخم‌مرغ کامل به‌عنوان نرم‌کننده استفاده کنید. اگر موهای‌تان چرب است، فقط سفیده‌اش را و اگر موهای‌تان خشک و شکننده است، فقط زرده‌اش را برای تهیه این ماسک به کار ببرید.
نصف پیمانه از تخم‌مرغ زده شده (کامل، سفیده یا زرده با‌توجه به نوع مو) را روی موهای تمیز و نمدار و کف سرتان بگذارید. اگر این مقدار برای پوشاندن موها و کف سرتان کافی نیست، هر میزان تخم‌مرغ که لازم است، استفاده کنید. بعد از ۲۰دقیقه می‌توانید موهای‌تان را با آب خنک بشویید تا تخم‌مرغ لابه‌لای موهای‌تان بپزد(!) و بعد موها را شامپو کنید. اگر موهای معمولی یا خشک و شکننده دارید و به تناسب آن از تخم‌مرغ کامل یا فقط زرده استفاده می‌کنید، می‌توانید ماهی یک‌بار از این ماسک کمک بگیرید. اما اگر برای درمان موهای چرب‌تان فقط از سفیده استفاده می‌کنید، دو هفته یک‌بار هم می‌توانید این ماسک را مصرف کنید.

خشک و آفتاب سوخته…
چه موهای‌تان ذاتا خشک و بی‌آب باشد یا درمعرض آفتاب چنین بلایی سرشان آمده، بهترین محافظ برای موهای‌تان، «عسل»، این شیرین‌کننده طبیعی است. عسل یک جاذب طبیعی رطوبت است، یعنی می‌تواند رطوبت را جذب کرده و آن را در خود نگه ‌دارد. برای استفاده از این خاصیت عسل، موهای تمیز و مرطوب خود را با نصف پیمانه عسل ماساژ دهید. بعد از ۲۰دقیقه موهای‌تان را با آب ولرم آبکشی کنید. اگر مالیدن عسل به موها سخت بود، می‌توانید یکی، دو قاشق روغن‌زیتون به عسل اضافه کنید. اگر موهای‌تان به‌شدت آفتاب سوخته شده، باید عسل را با یکی، دو قاشق از مواد سرشار از پروتئین، مثل آووکادو یا زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید. با این کار دوباره پیوندهای پروتئین کراتینی موهای‌تان که اشعه UV را به خود می‌گیرند، ترمیم می‌شوند. این درمان را می‌توانید ماهی یک‌بار انجام دهید.

درمان وزوزی‌ها
تمام متخصصان زیبایی خانگی به قدرت آووکادو اعتقاد دارند و نه فقط برای درمان موهای آسیب دیده! 
روغنش بسیار سبک است و مثل ترشحات پوست طبیعی‌مان، خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد. پروتئینش هم، به گفته «کاکس» نویسنده کتاب «زیبایی طبیعی  در خانه» بهترین ترکیب مغذی برای نرم و سنگین کردن موهای سرکشی است که هیچ حالتی به خود نمی‌گیرند.
برای تهیه این ماسک کراتینه باید نصف یک آووکادو را له کرده، آن را روی موهای تمیز و نمدار ماساژ دهید. بعد از یک ربع مکث، می‌توانید موهای‌تان را با آب بشویید. اگر می‌خواهید قدرت آبرسانی آووکادو را دوچندان کنید، آن را با یکی، دو قاشق سوپ‌خوری مواد آبرسان مثل خامه ترش، زرده تخم‌مرغ یا سس مایونز مخلوط کنید. این کار را می‌توانید دو هفته یک‌بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

فرفری وحشی!
موهای فر به شرطی زیبا هستند که قابل کنترل باشند؛ اگر فرهایش به وز تبدیل شود و هر تار مو به یک جهت برود و به هیچ ترتیبی حالت و شکل نگیرد، قطعا ظاهر فرد را نامرتب و شلخته می‌کند.
«تاتا هارپر» برای این نوع موها هم یک ترکیب کارساز پیشنهاد می‌دهد؛ ترکیب تخم‌مرغ و ماست. با خوبی‌های تخم‌مرغ که آشنا شده‌اید، از خاصیت ماست اگر می‌خواهید بدانید، باید بگوییم اسیدلاکتیک که مهم‌ترین چربی ماست است، یک تقویت‌کننده قوی برای موها محسوب می‌شود و حتی می‌تواند رشد مو را افزایش دهد. از این ماسک، هم افرادی که موهای فر و سرکش دارند و هم کسانی که موهای‌شان به‌خاطر رنگ کردن مداوم آسیب دیده، می‌توانند استفاده کنند. برای تهیه‌ آن کافی است یک تخم‌مرغ را با یک‌چهارم پیمانه ماست پرچرب و یک‌چهارم پیمانه سس مایونز مخلوط کنید تا مخلوطی یک‌دست ایجاد شود. حالا مخلوط را روی موها ماساژ دهید. 
بعد از یک ساعت می‌توانید موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم و البته آب خنک بشویید.  

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ