با این روش اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

samiira
بعضی از افراد می‌گویند خودمراقبتی، مساله‌ای درباره اعتمادبه‌نفس است، برخی دیگر می‌گویند که به معنای حفظ بهداشت و سلامت خود است. هردوی این گروه‌ها درست می‌گویند اما بهترین معنای آن می‌تواند این باشد که اگر شما اعتمادبه‌نفس بالا، تفکر مثبت، روابط خوب و خاطرات خوبی داشته باشید، به‌احتمال‌زیاد می‌توانید بهتر از سایرین از خود مراقبت کنید.

تهیه دفترچه خودمراقبتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه باشد:

1. روزانه در فضایی که دوست دارید تنها بنشینید و قلم و کاغذی در دست داشته باشید.
2. با خودتان صادق باشید. روی یک برگ این کاغذ روز، زمان و تاریخ را یادداشت کنید. این کار اهمیت دارد زیرا از این طریق است که می‌توانید بفهمید که طی چند روز می‌توانید به لحاظ روانی سبک‌بارتر شوید.
3. فهرستی از علایق، بهترین خصلت‌ها، بهترین روابط و بهترین دستاوردهای خود را یادداشت کنید. رنگ‌ها، لباس‌ها، ظروف و لحظات زیبای خود را یادداشت کنید. این کار به شما احساس خوب و آرامش‌بخشی می‌دهد.
4. کارهای بد خود را یادداشت کنید. بسیاری از افراد از یادداشت این بخش طفره می‌روند اما تا جایی که می‌توانید با خودتان صادق باشید. از مادر، همسر، خواهر و برادرها و سایرین بخواهید که بدترین ویژگی‌های شما را برایتان بنویسند. افرادی را انتخاب کنید که شما را به‌خوبی می‌شناسند. پاسخ‌های آن‌ها را با سایر افرادی که کمتر با شما آشنا هستند، مقایسه کنید. برای نمونه جواب همکارهای قدیمی و جدید را باهم مقایسه کنید.
5. در دفتر روزانه خود چیزهایی درباره افرادی بنویسید که به شما آسیب‌زده‌اند یا شما از دست آن‌ها عصبانی هستید. رودررو با این افراد صحبت کنید و سعی کنید آن‌ها را ببخشید. پس‌ازاین کارخواهید دید که چقدر احساس بهتری دارید و در این جهان چیزی که بیش از همه‌چیز اهمیت دارد، فقط و فقط شما هستید.
6. در این دفترچه با خود و دیگران مثبت صحبت کنید. اعتمادبه‌نفس داشته باشید و با خود بگویید که من لایق شادی و کامیابی هستم.
توجه به نکات زیر هم در این زمینه می‌تواند موثر باشد:
به آنچه خواهان آن هستید، توجه بیشتری نشان دهید. به صدای درونی، بدن، ذهن و قلب خود، گوش دهید زیرا این بخش‌ها مهم‌ترین دوستان شما در جهان هستند.
در برابر آینه بایستید. خودتان را با عشق نگاه کنید و بگویید که لایق بهترین‌ها هستید.
از افرادی که با شما رفتار بدی دارند دوری‌کنید و کنار انسان‌های نیک قرار بگیرد.
زمان بگذارید و از کارهایی همچون تزئین خانه، باغچه و مانند آن لذت ببرید.
هرگز از بهبود دادن خود دست نکشید.
به سایر انسان‌ها و موجودات کمک کنید، این کار احساس بهتری به شما می‌دهد.
فیلم، کارتون و برنامه‌های شاد ببینید و طنز را وارد زندگی خودتان کنید.
هنگامی‌که در زمان‌های دشوار زندگی خود به سر می‌برید، با خودتان بگویید که از پس آن بر خواهید آمد.
پیاده‌روی کنید.

خود مراقبتی شرط اساسی در سلامت زنان

منبع:سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ