7 بیماری که موجب کاهش وزن می شود!

a.mahammadi
اگر پنج درصد از وزن بدن خود را در کمتر از شش ماه از دست داده اید و دلیل مشخصی نیز برای توضیح این کاهش وزن ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا شرایط دقیق‌تر بررسی شود

داشتن وزن مناسب وایده آل خوب است اما اگربدون  رژیم یا کاهش مصرف کالری وزنتان کاهش پیدا می کند، به پرکاری تیروئید مشکوک شوید.اگر پنج درصد از وزن بدن خود را در کمتر از شش ماه از دست داده اید و دلیل مشخصی نیز برای توضیح این کاهش وزن ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا شرایط دقیق‌تر بررسی شود.در شرایطی که نوسان اندک وزن غیرطبیعی نیست – افزایش وزن در تعطیلات یا کاهش وزن پس از بیماری – تغییرات چشمگیر وزن بدون دلیل مشخص می تواند نشانه اولیه یک بیماری جدی باشد.

افسردگی
کاهش اشتها یکی از عوارض جانبی شایع افسردگی بالینی است و این یکی از مواردی است که می تواند باعث کاهش وزن چشمگیر شود. در بسیاری از موارد فرد حتی متوجه کاهش وزن خود نمی شود زیرا با افسردگی احاطه شده است. تحریک پذیری و مشکلات خواب از دیگر نشانه های ابتلا به افسردگی است.
مشکلات تیروئید
کاهش وزن یکی از نشانه های شایع پرکاری تیروئید است. اگر پزشک به پرکاری تیروئید مشکوک شود، نشانه های دیگر مانند افزایش اشتها یا تپش قلب را نیز مد نظر قرار می دهد. مشکلات خواب یا احساس گرمای بیش از اندازه، دو نشانه دیگر پرکاری تیروئید است.
 بیماری سندروم روده تحریک پذیر وسلیاک
بیماری سلیاک – یک اختلال خودایمنی وابسته به گلوتن – موجب کاهش وزن می شود و به طور معمول با نشانه های دیگر مانند اسهال همراه است.
سرطان
برخی از انواع سرطان و همچنین یک تومور یا زخم در معده یا روده می تواند موجب التهاب یا مشکلات سوء جذب شود که کاهش وزن را به همراه دارد.
آرتریت روماتوئید
بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا برخی انواع عفونت بر اشتهای فرد تاثیر منفی می گذارد، از این رو به کاهش وزن منجر می شود. این بیماری ها می تواند التهاب روده را به همراه داشته باشد که در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند.
دیابت
ابتلا به بیماری دیابت یکی از دلایل کاهش وزن سریع است. به گزارش عصر ایران، از نشانه های دیگر ابتلا به این بیماری می توان به تکرر ادرار و احساس تشنگی شدید اشاره کرد.
بیماری های همراه با افزایش سن
با افزایش سن، معده آهسته‌تر تخلیه می شود و بر همین اساس، به مدت طولانی‌تر احساس سیری می کنید.
 این مسئله می تواند به کمتر غذا خوردن افراد مسن، کاهش وزن و ناتوانی در جذب مواد مغذی کافی برای پشتیبانی از نیازهای بدن منجر شود.

منبع: روزنامه خراسان

7 بیماری که شما را چاق یا لاغر می کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ