80 درصد بیمارستان ها برای زایمان طبیعی مناسب سازی شده اند

bagheri.mry
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور برای ترویج زایمان طبیعی، مناسب‌سازی شده است.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت:۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور برای ترویج زایمان طبیعی، مناسب‌سازی شده است.
دکتر فرح بابایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما گفت: هم‌اکنون در ۳۶۵ بیمارستان کشور زایمان طبیعی انجام می‌شود که در ۸۰ درصد آنها بلوک‌های زایمانی با استانداردهای روز دنیا مناسب‌سازی‌ شده است.

نگاه ویژه سیاست‌های کلی نظام به ترویج زایمان طبیعی
سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های سلامت و جمعیت، تأکید ویژه‌ای بر ترویج زایمان طبیعی و جلوگیری از رواج سزارین دارد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، نسبت انجام سزارین به زایمان طبیعی یک به 10است؛ این آمار اما در کشور ما در سال‌های اخیر به وضع نگران‌کننده‌ای رسیده بود؛ تا جایی که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران به رتبه دوم انجام سزارین در جهان نیز رسید.

اگر چه در حوالی سال‌های 90آمار رسمی وجود نداشت، اما بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد بیش از 65درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین انجام می‌شده است. این چرخه پس از آنکه سیاست‌های کلی جمعیت تدوین شد و در اردیبهشت 93برای اجرای به دستگاه‌های مختلف اجرایی ابلاغ شد، روی دیگری به‌خود گرفت. در بند 3 این ابلاغیه «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان» یکی از موارد مورد تأکید است.

کاهش سزارین در کشور
اگرچه آمار تجمیعی درباره کاهش سزارین در کشور وجود ندارد، اما به استناد آماری که مسئولین درمانی برخی استان‌ها اعلام کرده‌اند، رویکرد نسبت به زایمان طبیعی بیشتر شده است. به‌طور مثال، استان اصفهان بیش از 55درصد زایمان به شیوه سزارین را کاهش داده است. این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد 50درصد و در استان بوشهر 20درصد و در استان یزد 10درصد است. متخصصان می‌گویند که فرهنگسازی می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش تمایل مادران به عمل سزارین داشته باشد. مسئول اداره مامایی وزارت بهداشت در این‌باره با اشاره به اینکه براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد سزارین‌ها نفعی برای مادر و نوزاد ندارد، می‌گوید: تقاضای ما از مادرانی که زایمان طبیعی انجام داده‌اند، این است که آنها بهترین مشاور برای مادران باردار محسوب می‌شوند.

منبع: همشهری آنلاین

آمار سزارین در ایران رتبه دوم جهان را دارد

چطور زایمان طبیعی بدون درد داشته باشیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ