چطور در خانه اسکراب بسازیم؟

پانته آ توتونپیان
خیلی از خانم‌ها هنگام استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی ترجیح‌شان این است که محصول مورد نظر پایه گیاهی داشته باشد و معتقدند که این قبیل محصولات تاثیر بهتری دارند. اما اگر قرار به استفاده از گیاهان برای بهداشت و آرایش مو باشد، بد نیست خودتان تهیه این محصولات را برعهده بگیرید و دست به کار ساختن آنها در خانه شوید. برای این کار باید اول از همه بدانید هر گیاهی چه خاصیتی دارد تا براساس آنچه برای پوست‌تان لازم می‌دانید از آن استفاده کنید. قدم اول در این کار آن است که نوع پوست‌تان را بشناسید و بدانید که سلامت بیشتر پوست‌تان نیاز به چه چیزهایی دارد تا بی‌جهت به پوست‌تان آسیب نرسانید. اسکراب یا پاک‌کننده مناسب پوست شما کاملا به نوع پوست‌تان بستگی دارد.

ماسک‌های چندمنظوره طب سنتی برای پوست 
 دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی می‌گوید:  ماسک ریواس و عسل یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی برای برطرف کردن جوش‌های سرسیاه در صورت است. برای تهیه این ماسک مخلوط آب ریواس و عسل را روی صورت بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. گوجه‌فرنگی له شده را شب‌ها به صورت خود بمالید و صبح آن را با آب نیمه ولرم بشویید. این ماسک می‌تواند به درمان جوش‌های صورت‌تان هم کمک کند. ترکیب پودر جوانه گندم، عسل و روغن بادام شیرین نیز برای شفاف کنندگی پوست به کار می‌رود. از هر کدام این مواد یک قاشق غذاخوری را ترکیب کرده و آن را دو تا سه ساعت روی پوست خود ماسک کرده و منتظر تاثیرات شفاف‌کنندگی آن روی پوست خود باشید. سفیدآب روی یا زینک اکساید روی، آرد نشاسته و کف دریا هر کدام یک قاشق چای‌خوری را با عسل و گلاب هر کدام سه قاشق چای‌خوری و کمی آب مخلوط کنید تا ماسکی برای شفافیت و لکه‌بری پوست داشته باشید.

مخصوص پوست‌های‌ چرب
اگر پوست چرب دارید باید بدانید که پاک کننده شما باید حاوی موادی باشدکه چربی‌های اضافی پوست را از بین ببرد اما طوری نباشد که پوست بیش از حد خشک شود. 
   چه موادی لازم دارید؟
جوش شیرین: 2-1 قاشق غذاخوری
آب لیمو: کمی
آب گوجه فرنگی: کمی
   چطور اسکراب بسازیم؟ 
آب لیمو و آب گوجه فرنگی را با جوش شیرین مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. این دو میوه اسیدی هستند و می‌توانند چربی‌ها را در خودشان حل کنند. از سوی دیگر خاصیت جوش شیرین هم این است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را  از بین ببرد.

پاک‌کننده عمیق پوست
برای اینکه به صورت کاملا عمیق و اساسی صورت‌تان را از هرنوع آلودگی پاک کنید نیاز به یک پاک کننده قوی دارید. 
   چه موادی لازم دارید؟
سفیده تخم مرغ: 2 عدد
   چطور اسکراب بسازیم؟ 
سفیده های تخم‌مرغ را با یک همزن یا چنگال خوب به هم بزنید، سپس با انگشتان‌تان این سفیده تخم‌مرغ را روی صورت بمالید. خاصیت سفیده تخم‌مرغ این است که  منافذ پوستی شما را تمیز و پوست را محکم می‌کند و در نتیجه احتمال جوش‌زدن را کم می‌کند. بهتر است چند دقیقه صبر کنید تا ماسک روی صورت‌تان خشک شود بعد از آن با آب سرد صورت‌تان را بشویید. 

هم پاک کننده  هم سفت‌کننده 
گاهی اوقات سفت شدن پوست صورت خود کمک زیادی در عدم نفوذ آلودگی در منافذ پوستی می‌کند. بنابراین بهتر است به فکر یک پاک کننده سفت کننده باشید.
   چه موادی لازم دارید؟
آب لیمو: 3 قاشق غذاخوری
الکل طبی صورت: یک دوم فنجان
   چطور اسکراب بسازیم؟ 
آب‌لیمو را با الکل طبی مخصوص صورت خوب مخلوط کنید تا تا یکدست شود.  شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه (پد) کتانی یا پنبه روزی یک‌بار این مخلوط را روی صورت‌تان بمالید تا چربی‌ها و آلودگی‌ها را از منافذ پوستی پاک و پوست‌تان را نیز سفت کنید.

پاک کننده‌ای برای منافذ باز
در صورتی که آلودگی‌های روی صورت کامل و به درستی پاک نشود، باعث بزرگی منافذ پوست می‌شود. اما برای اینکه بتوان این مشکل را حل کرد باید این منافذ به خوبی تمیز شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که برای از بین بردن این منافذ بزرگ لازم است انجام شود این است که پوست سفت شود. در این صورت منافذ کوچک شده و حتی بسته می‌شوند. برای این کار شما نیاز به یک پاک‌کننده دو منظوره دارید.
     چه موادی لازم دارید؟
 سفیده تخم مرغ: 2 عدد
آب لیمو ترش:  3تا 4 قطره
سرکه سیب:  یک قاشق غذاخوری
    چطور اسکراب بسازیم؟ 
آب لیمو ترش را به سفیده های تخم مرغ اضافه کنید و بعد از آن سرکه سیب رویش بریزید. وقتی به خوبی همه این مواد را با هم مخلوط کردید به یک ترکیب کف‌مانند دست پیدا می‌کنید که می‌توانید صورت‌تان را با آن تمیز کنید. می‌توانید از مخلوط تخم مرغی روی این ترکیب کف مانند هم بزنید. مراقب باشید این پاک کننده را به دور چشمان‌تان نزنید. حدود یک ربع صبر کنید و بعد صورت‌تان را بشویید. در نهایت پوست صورت را با یک مرطوب کننده سبک بپوشانید. 

ویژه پوست معمولی
پوست معمولی، پوستی است که هم به اندازه کافی چربی دارد و هم به اندازه کافی خشک است. بنابراین آنچه برای پاک کردن چنین پوستی مورد نیاز است، پاک‌کننده‌ای است که در عین حال که بخشی از چربی‌های اضافی را از روی پوست‌تان برمی‌دارد، حاوی مرطوب کننده کافی برای آبرسانی لازم به پوست‌تان هم باشد.  با این حساب بهترین پاک‌کننده برای این پوست پاک‌کننده حاوی کیوی و ماست است.  این پاک‌کننده چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و تا حدودی رطوبت لازم را به پوست می‌رساند. 
    چه موادی لازم دارید؟
کیوی:  یک عدد
ماست: 2 قاشق غذاخوری
روغن بادام:  یک قاشق چای‌خوری
آب لیمو یا پرتقال: یک قاشق غذاخوری 
بادام کوبیده شده: یک قاشق چای‌خوری
    چطور اسکراب بسازیم؟ 
برای تهیه این پاک‌کننده یک کیوی را با مخلوط‌کن یا رنده تبدیل به پوره کنید، بعد 2 قاشق غذاخوری ماست زده شده را با روغن بادام و بادام کوبیده شده و  آب مرکبات (لیمو و پرتقال) را به آن اضافه کرده و همه این مواد را خوب با هم مخلوط کنید. کیوی آنزیم‌هایی دارد که به راحتی می‌تواند صورت را تمیز کند. در عین حال روغنی که در این پاک کننده وجود دارد پوست را مرطوب‌ می‌کند؛ این پاک‌کننده را حرکات دورانی روی پوست بمالید و بعد از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.

پاک کننده میکروب
این روزها آلودگی هوا یک عامل مهم در کثیف شدن سریع پوست است برای همین باید مرتب صورت‌تان را با پاک‌کننده‌هایی که این آلودگی‌ها و میکروب‌ها را از صورت می‌زدایند، تمیز کنید.
    چه موادی لازم دارید؟
عسل گرم: یک قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای: یک قاشق غذاخوری
آب لیمو: چند قطره
    چطور اسکراب بسازیم؟ 
صورتتان را کاملا بشویید بعد عسل گرم را با شکر قهوه‌‌ای در یک فنجان مخلوط کنید، سپس چند قطره آب لیمو روی آن بریزید. حالا این اسکراب را روی پیشانی، چانه، گونه‌ها و سایر قسمت‌های صورت‌تان بمالید. 5 دقیقه این اسکراب‌ را روی پوست‌تان ماساژ دهید، سپس با آب گرم صورت‌تان را آب بکشید. بهترین حالت این است که این اسکراب‌ را هفته ای یک تا 2 بار استفاده کنید تا خیال‌تان از بابت نبود باکتری و چربی روی پوست‌تان راحت باشد.  

با مرکبات تونر بسازید

برای کوچک کردن یا از بین بردن منافذ پوست می‌توانید به تونر مرکبات هم فکر کنید.

   چه موادی لازم دارید؟
پرتقال یا لیمو ترش:  نصف یک عدد
الکل طبی صورت : 4/3  فنجان
ش
   چطور اسکراب بسازیم؟ 
مرکبات مورد نظر را به برش های نازک تقسیم کنید و در مخلوط کن بریزید بعد الکل مخصوص صورت را به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنیدتا لیمو و پرتقال حسابی له شوند. حالا این مخلوط را در یک تنظیف بریزید تا آبش بریزد و یک ترکیب صاف به دست بیاید.
 بعد آن را در یخچال بگذارید و هر روز کمی از آن را با پنبه روی قسمت‌های از صورت‌تان که منافذ درشتی دارند، بمالید و نتیجه را خیلی زود مشاهده کنید.   

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ