چربی بخورید!

toranj
بعد از سال ها که به ما گفته اند، چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید، اکنون خبرهای جدیدی وجود دارد که چربی (البته از نوع سالم آن) قسمتی از رژیم غذایی سالم است.

سرانجام، خبری رسید که ما مدتها در انتظار آن بودیم و این خبر در مورد رژیم غذایی صحیح است: چربی بیشتر بخورید
ولی چقدر این خبر می تواند صحت داشته باشد؟ توصیه های اخیر، بر روی این مسئله تمرکز دارند که تمام چربی ها مفید نیستند. فقط چربی های خوب، برای مصرف توصیه می شوند.
چربی در رژیم غذایی: چربی سالم چیست؟

چربی ها هم به دو دسته خوب و بد تقسیم می شوند.  ما در مورد چربی صحبت می کنیم که با آنچه که مصرف می کنیم فرق دارد. ما همه را باهم مصرف می کنیم ولی هم اکنون می خواهیم آن ها را از هم جدا کنیم. ما می خواهیم چربی های اشباع شده و ترانس را که ناسالم هستند، از سایر چربی ها جدا کنیم.
میزان توصیه شده چربی لازم در روز، بستگی به رژیم سالم دارد. کارشناسان، زیاد طرفدار خوردن غذاهای سرخ کرده و دسرها نیستند. چربی های اشباع نشده، نوعی از چربی هستند که برای سلامت ما مفید هستند.
چربی در رژیم غذایی:رابطه بین چربی و رژیم

با وجود آنچه که از قبل گفته شد ، چربی یک بخش مهم از یک رژیم سلامت است. بدون آن، وزن رو به افزایش می رود. در طی دهه ۱۹۶۰، قبل از آنکه رژیم کم چربی شایع شود، مردم ۴۵ درصد کالری خود را از چربی ها تأمین می کردند. در آن زمان، فقط ۱۳ درصد چاق بودند.
امروزه، ۳۴ درصد جمعیت چاق هستند و ۳۳ درصد کالری صرفاً، از چربی ها به دست می آید. این اختلاف در اثر چیست؟ یکی از علت های آن ممکن است این نکته باشد که مردم، چربی های خود را با چربی های ناسالم عوض کرده اند، مانند کربوهیدرات مملو از شکر، که سرشار از کالری است.
تا به حال ثابت نشده است که محدود کردن مصرف چربی، در رژیم غذایی، موجب کاهش وزن بشود. یک تحقیق کلی بر روی زنان انجام گرفت که در آن ثابت شد، زنانی که رژیم کم چربی داشتند، در پایان، از لحاظ وزن، هیچ فرقی با افرادی که چربی مصرف می کردند نداشتند. یک تحقیق پزشکی دریافت که در چنین رژیمی، هیچ گونه بهبود در سلامت قلب یا کاهش وزن رخ نمی دهد زیرا آن ها همان طور که مصرف چربی های مضر را قطع کردند، مصرف چربی های مفید را نیز قطع کردند.
مصرف چربی مفید، بین ۳ تا نه وعده در روز توصیه می شود؛ بیشتر این وعده ها باید مفید باشد، با اشباع بسیار کم چربی و بدون هیچ چربی ترانسی.
چربی در رژیم غذایی: چرا چربی خوب، برای بدن مفید است ؟

چربی های خوب برای بدن لازم هستند، قلب به وسیله آن ها سلامت خود را به دست می آورد و آن ها قسمت مهمی از یک رژیم سلامت هستند، زیرا بدن شما اسید های چرب ( یکی از مهمترین چربی ها) را نمی سازد. برای داشتن یک قلب و مغز سالم، می بایست از این چربی ها مصرف کنید. شیوه پخت و پز خود را عوض کنید و از روغن سبزیجات استفاده کنید. آجیل به عنوان میان وعده، آواکادو به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید و غذاهای خود را با زیتون تزئین کنید.
چربی در رژیم غذایی: پیدا کردن چربی خوب

غذاهایی با چربی های خوب که می توانند به سلامت شما کمک کنند عبارتند از:
•    ماهی و سایر غذاهای دریایی، به خصوص سالمون و سایر ماهی های چرب
•    گردو، گردوی امریکایی و بادام
•    روغن تخم کتان
•    روغن های گیاهی همانند کانولا، زیتون، سویا، ذرت، آفتاب گردان و گلرنگ ، کنجد، کدو تنبل و دانه های دیگر
چربی در رژیم غذایی: سخن آخر در مورد چربی ها

درست است که بعضی از چربی ها باید محدود شوند (اشباع شده) یا باید از خوردن آن ها اجتناب کرد ( چربی ترانس)، ولی فکر نکنید که لغت چربی مضر است و به این خاطر، خود را از خوردن غذاهایی که سالم و خوشمزه هستند ، محروم کنید. بدن خود را با چربی های خوب تغذیه کنید. قلب و مغز شما برای عملکرد خوب، به این چربی ها نیاز دارند.

منبع: آشپزباشی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ