بیماری‌های شایع کودکان در فصل بهار چیست؟

mousavi
آب و هوای مناسب فصل بهار برای کودکان جان می‌دهد برای رفتن به پارک و شهربازی و... اما اگر فرزندتان بیمار شود، آن‌وقت است که درگیر خواهید شد. فصل بهار هم با آنکه فصل سرزندگی است اما بیماری‌های شایع خاص خود را دارد و این طور نیست که در این فصل از مراقبت کردن‌های معمول غافل شوید. در این فصل هم باید حواس‌تان باشد که بیماری سراغ کودکان نیاید تا بتوانند یک بهار شاد و پرفعالیت داشته باشند. در این مطلب شایع‌ترین بیماری‌های بهاره کودکان را معرفی کرده و درمان آن را برای‌تان آورده‌ایم. این مطلب را بخوانید و مراقب فرزندتان باشید.

زکام بهاره

سرماخوردگی در فصل بهار هم شیوع زیادی در بین کودکان دارد. دکتر علی‌اکبر کوشانفر، متخصص اطفال، در این‌باره می‌گوید:  برخلاف این تصور که سرما را در بروز سرماخوردگی موثر می‌دانند، هوای سرد کمترین تاثیر را دارد اما چون در فصل سرما افراد بیشتر در فضاهای بسته و سرپوشیده‌ای مانند مدارس هستند، در نتیجه، شانس سرایت ویروس سرماخوردگی بیشتر می‌شود. اغلب کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالگی به علت ساختار دفاعی ضعیف بدنی و فقدان آنتی‌بادی بر‌‌ ضدویروس‌ها، مقاومت کمی در برابر عفونت‌های ویروسی دارند و سالانه ۳ تا ۴ بار سرما می‌خورند. سرماخوردگی معمولا با گلودرد، عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی شروع می‌شود. تب‌ نیز از علائم سرماخوردگی بوده که معمولا ۳ روز اول بیماری توام با گلودرد است و بعد از ۳ روز، تب قطع می‌شود ولی عطسه، سرفه و آبریزش بینی ممکن است ۷ تا۱۰روز ادامه داشته باشد. چنانچه تب بعد از ۵ روز ادامه داشته باشد، عفونت ثانویه باکتریایی، عفونت گوش یا سینوزیت به علت عوارض سرماخوردگی هم ممکن است به وجود آید، در این صورت تجویز آنتی‌بیوتیک تحت‌نظر پزشک ضروری است.

چگونه درمان می شود

تاکنون درمان خاصی برای سرماخوردگی ارائه نشده، جز مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای برطرف کردن درد و تب و مصرف قطره سرم نمکی برای برطرف کردن ترشح‌های بینی. مصرف آسپیرین برای سرماخوردگی توصیه نمی‌شود زیرا ویروس‌های سرماخوردگی را در ترشح‌های بینی و شانس انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. به علاوه در برخی موارد مصرف آسپیرین در بیماری‌های ویروسی، نشانگان Reye با علائم کبدی عصبی ایجاد می‌کند. اقدام‌هایی مثل استراحت در منزل، به ویژه هنگام تب و درد، استفاده از مایعات فراوان، آبمیوه، سوپ رقیق و استفاده از آب‌نمک و قطره‌های سرم نمکی بینی برای مرطوب کردن مخاط بینی و خودداری از تماس با افراد مبتلا به‌ویژه در روزهای اول برای کاهش علائم بیماری موثرند.

آبله مرغان

ویروس مسبب آبله مرغان در تمام طول سال وجود دارد و ممکن است فرد را مبتلا کند اما این ویروس در فصل بهار به دلیل وزش باد و شرایط آب و هوا سریع‌تر منتقل می‌شود. در واقع این ویروس از طریق قطره‌های موجود در هوا، ترشحات مخاط یا تماس مستقیم با ضایعات پوستی که به دلیل ابتلا به آبله مرغان به وجود آمده‌اند همچنین به کودکان و گاهی بزرگسالانی که تجربه ابتلا به این بیماری را در دوران کودکی نداشته اند سرایت می کند.

پیشگیری و درمان

برای پیشگـیری از ابتلا به آبله مرغان بهترین راه واکسیناسیون است. رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی دست‌‌ها و دوری از افراد مبتلا به این بیماری نیز به پیشگیری کمک می کند. درمان در بیماری آبله مرغان برای از بین بردن علائم آن است. البته  بعد از حدود یک هفته علائم خود به خود رو به بهبود می‌رود اما به هیچ عنوان نباید مراجعه به پزشک را به تعویق انداخت. پزشک ممکن است داروهایی مثل استامینوفن، ضدویروس‌‌ها یا آنتی‌هیستامین‌های مختلفی تجویز کند. برای درمان خارش جوش‌‌ها نیز از داروها یا پمادهای ضدخارش استفاده می‌شود. استراحت، استفاده از مایعات، حمام روزانه با آب ولرم و رعایت نظافت ناخن‌‌ها و پوست هم لازم و ضروری است.

چه علائمی دارد؟

تب، بی‌اشتهایی، بی‌حالی، سردرد و درد شکم از جمله علائمی هستند که در روزهای ابتدایی ابتلا به بیماری آبله مرغان در بیمار دیده می‌شوند. پس از گذشت چند روز از ابتلا به این بیماری، مشخصه اصلی این بیماری به صورت جوش‌های قرمز و ریز زیادی در صورت و بدن بروز یافته و خارش زیادی را ایجاد می‌کند. این علائم معمولا و خصوصا در کودکان پس از گذشت سیر طبیعی بیماری و با مراقبت‌های لازم بهبود می‌یابند اما گاهی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیمار، ممکن است مغز و اندام‌های دیگر نیز درگیر شوند که این موضوع خطرناک و نیازمند رسیدگی هرچه بیشتر است. خوشبختانه با یکبار ابتلا به بیماری آبله مرغان بدن تا آخر عمر نسبت به این بیماری ایمنی پیدا می‌کند.

سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی است که در فصل بهار بروز می‌یابد. این بیماری با آنکه بسیار مسری است اما خوشبختانه با استفاده از واکسن تا حدی از شیوع آن کاسته شده است. ممکن است بین 8 تا 14 روز طول بکشد تا علائم سرخک آشکار شود. ویروس سرخک در مخاط گلو و بینی بیمار باقی می‌ماند و از طریق عطسه یا سرفه ممکن است سرایت کند.

نشانه های سرخک

علائم بیماری سرخک شبیه سرماخوردگی همراه با تب است. سرفه خشک، سردرد، آبریزش بینی، اسهال، التهاب چشم و ترس از نور از دیگر علائم این بیماری هستند. لکه‌های کوچک سفید رنگ در مخاط و پس از آن لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای که ابتدا از پشت گوش‌‌ها شروع می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن می‌رسد نیز از علائم بعدی ابتلا به سرخک هستند. باید توجه داشت که در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری التهاب مغز نیز به وجود می‌آید که باعث از دست دادن هوشیاری در بیمار و حتی اغما می‌شود.

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا به سرخک حفظ بهداشت فردی، دقت در استفاده از لوازم شخصی، دوری از تماس با فرد بیمار و مهم‌تر از همه واکسیناسیون را توصیه می‌کنیم. پزشک ممکن است برای درمان، داروهای‌‌ ضددرد، ضدالتهاب و خارش یا آنتی‌بیوتیک را تجویز کند. مصرف مواد حاوی ویتامین خصوصا ویتامین A، مصرف مایعات و آبمیوه‌های طبیعی، مصرف مواد غذایی خنک مثل هندوانه، خیار، کاهو، آب کاسنی، بیدمشک، ماءالشعیر و… ، استراحت کافی، استحمام و پوشیدن لباس‌های نخی و نرم برای جلوگیری از ایجاد خارش، استفاده از یک کرم نرم‌کننده پس از حمام برای جلوگیری از خشکی و خارش پوست و… همگی می‌تواند جزو فرآیند درمان باشد.

منبع: سیب سبز

بیماریهای شایع پوستی در کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ