خانم‌ها؛ هرچه مدت طولانی‌تری چاق باشید، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود

مهرناز زاوه
مطالعه اخیر محققان روی 74،000 خانم یائسه نشان داده است که خانم‌های چاق با هر یک دهه که از اضافه وزن‌شان می‌گذرد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند.

مطالعه اخیر محققان روی 74،000 خانم یائسه نشان داده است که خانم‌های چاق با هر یک دهه که از اضافه وزن‌شان می‌گذرد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند. این مطالعه که در مجله PLOS Medicine منتشر شده، اولین پژوهشی است که ارتباط بین مدت زمان چاقی و خطر ابتلا به سرطان را در خانم‌ها بررسی می‌کند.
پژوهشگران با بررسی داده‌های به دست آمده از مطالعات سازمان سلامت ملی به بررسی ارتباط مدت زمان چاقی و خطر ابتلا به انواع سرطان پرداختند. داده‌های این مطالعه در یک بازه زمانی 12 ساله جمع‌آوری شده است. در آن زمان، تشخیص داده شد که 6.301 نفر از 73.913 خانم شرکت‌‌کننده در مطالعه به علت چاقی به سرطان سینه، روده بزرگ، راست روده و یا آندومتریوز مبتلا شده‌اند. تیم تحقیقاتی فوق که توسط ملینا آرنولد، محقق سازمان بهداشت جهانی رهبری می‌شد، در تحقیقات خود به سایر عوامل مرتبط با چاقی، از جمله فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی، سیگار کشیدن، استفاده از هورمون و دیابت نیز توجه داشته است.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که هر ده سال اضافه وزن، تا 7% خطر ابتلا به سرطان ناشی از چاقی را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که چاقی، خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی را 5%، و خطر ابتلا به سرطان اندومتریوز را 7% افزایش می‌دهد. پس از آنکه محققان مقدار دقیق اضافه وزن را نیز محاسبه کردند، میزان تاثیر چاقی بر سرطان سینه به میزان 8% و سرطان آندومتریوز به میزان 37% افزایش یافت.
آرنولد در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «این یافته‌ها به لحاظ بیولوژیکی قابل قبول هستند. اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، التهاب مزمن، آسیب دیدن DNA و تغییرات مرتبط با سوخت و ساز بدن همراهند. از این رو، نقش قابل‌توجهی در افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان دارند.»
منبع: medicaldaily

آیا واقعا چاق هستید+تست چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ