نکته‌هایی برای سخت نگرفتن به خودتان

samiira
در ادامه نکته‌ها و راه حل هایی را ذکر می کنیم تا به خودتان سخت نگیرید و در شرایط پر تنش بتوانید آرامش خود را حفظ کنید.

زمان‌بندی: اگر شما و همسرتان هنگام بحث‌های شبانه، معمولا کارتان به دعوا کشیده می‌شود (شاید از خستگی، حواس‌پرتی و یا عادت) سعی کنید صحبت کردن درباره‌ی موضوعات مهم را به ساعت دیگری موکول کنید تا جلوی مشاجره را بگیرید.

اجتناب: اگر هر زمان که از جلوی اتاق نامرتب فرزندتان عبور می‌کنید، عصبانی می‌شوید، بدون نگاه کردن به داخل اتاق، در اتاقش را ببندید. با نگاه کردن به داخل اتاق، خودتان را عصبانی نکنید. نگویید: «بچه‌ی من باید یاد بگیره اتاقشو مرتب کنه تا من عصبانی نشم!» مسئله این نیست که او یاد بگیرد اتاقش را آن طور که شما می‌خواهید مرتب کند، مسئله این است که شما آرامش خودتان را حفظ کنید.

یافتن چاره: اگر رفت و آمد در ترافیک روزانه شما را عصبی و کم‌طاقت می‌کند، سعی کنید یا مسیر دیگری را انتخاب کنید یا از اتوبوس و مترو استفاده کنید.

نقش اعتماد به نفس در ابراز خشم
اعتماد به نفس و قاطعیت در رویارویی با خشم به چه معناست؟ داشتن این ویژگی بهترین وسیله برای ابراز خشم است، زیرا فرد به صورت مستقیم و بدون هیچ پرخاشی، خشم خود را از طرف مقابل نشان می‌دهد. مثلا می‌گوید: «وقتی تو فلان کار را انجام می‌دهی یا فلان حرف را می‌زنی، من احساس خشم می‌کنم».

درست است که آدم‌های عصبانی باید قاطعیت و اعتماد به نفس را (به جای پرخاشگری) یاد بگیرند، اما اکثر کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی درباره‌ی افزایش اعتماد به نفس برای کسانی نوشته و طراحی شده‌اند که خشم زیادی را احساس نمی‌کنند.

بلکه افرادی هستند که در مقایسه با میانگین دیگر افراد، تسلیم و بدون‌ اراده هستند و در واقع اجازه می‌دهند دیگران مثل تانک از روی آنها عبور کنند. با وجود این، این کتاب‌ها همچنان حاوی تدابیر مفیدی برای رویارویی با موقعیت‌های ناامیدکننده هستند.

فراموش نکنید که نمی‌توانید خشم را از بین ببرید و از بین بردن آن هم ایده‌ی خوبی نیست. علی‌رغم تمام تلاش‌هایتان، اتفاقاتی خواهند افتاد که شما را خشمگین می‌کنند و گاهی اوقات این خشم از نوع موجّه آن است. زندگی پر از ناامیدی، درد، فقدان و اَعمال غیر قابل‌پیش‌بینی دیگران است.

این حقیقتی است که نمی‌توانید آن را تغییر بدهید، اما می‌توانید میزان تأثیر این حوادث را بر روی خودتان کم کنید. کنترل خشم می‌تواند در دراز مدت جلوی ناراحتی‌های بیشتر شما را بگیرد.

هرگز در مقابل پرخاشگری همسرتان مقابله به مثل نکنید

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ