این نوشیدنی های روزانه کبد را بیمار میکنند! هشدار جدی!

faateme1366
تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه قهوه و چای سبز ممکن است از بیماری‌های مزمن کبد جلوگیری کند.

دانشمندان هلند متوجه شده‌اند که این نوشیدنی‌های محبوب باعث خنثی شدن فیبروز کبد یا سفتی و زخم در اثر التهاب کبد می‌شود. دکتر لوئیس الفرینک از مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام گفت: در طول دهه‌های گذشته زندگی افراد به سمت عادات ناسالم ازجمله بی‌تحرکی و تغذیه ناسالم و «رژیم غذایی شاد» رفته است. این رژیم معمولا به‌عنوان یک رژیم غربی شناخته می‌شود که سرشار از قند، غذا‌های فرآوری‌شده و خالی از مواد مغذی است.

این روش ناسالم تغذیه به رواج اپیدمی چاقی، افزایش بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کرده است که در اثر تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. دانشمندان برای بررسی اثرات محافظت احتمالی قهوه و چای، آزمایش‌های خود را روی 2400نفر از افراد بالای 45سال که بیماری کبدی ندارند انجام دادند. آزمایش‌ها شامل بررسی سوابق پزشکی و نتایج اسکن شکم و کبد و همچنین پاسخ به پرسشنامه‌ای که در مورد عادات غذایی و میزان مصرف چای و قهوه بود.

شرکت‌کنندگان براساس میزان مصرف چای (سفید، سیاه و سبز) و قهوه به 3دسته تقسیم شدند. محققان دریافتند کسانی که به‌طور مکرر قهوه مصرف می‌کنند فارغ از سبک زندگی‌شان به‌مراتب کمتر در معرض بیماری‌های سفتی و زخم و التهاب کبد هستند.

به گفته ساروا درویش‌مراد محقق ارشد این تحقیق به‌طور کلی مصرف مکرر چای و قهوه برای کسانی که هنوز نشانه آشکار از بیماری کبدی ندارند، اثر محافظتی دارد. این مواد قابل دسترس و ارزان است و می‌تواند در هر سبک زندگی در کشور‌های درحال توسعه جای داشته باشد. هم‌اکنون تحقیقات زیادی مصرف قهوه را پیشنهاد می‌کنند چرا که قهوه مزایایی برای تنظیم آنزیم‌های کبدی، هپاتیت، کبد چرب و بیماری‌های مزمن کبدی و سرطان کبد دارد.

مکانیسم عملکرد قهوه برای بهبود عملکرد کبد هنوز مشخص نیست ولی دانشمندان حدس می‌زنند که آنتی اکسیدان قهوه و چای بر بیماری‌های مزمن کبدی مؤثر باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ