وسیله خانگی که شما را در معرض امواج قرار می دهد

خطرات غیرقابل مشاهده زندگی امروز فقط به سرب و دود و گرد و خاک و... محدود نمی‌شود. متاسفانه باید بگوییم که آلودگی و خطرات اطراف ما بیش از اینهاست. از مهم‌ترین موضوعات روز مربوط به آلودگی‌ها بحث امواج مضر است که روز به روز بیشتر درباره آن صحبت می‌شود. گفت‌وگوی ما با دکتر علی زینلی، محقق، عضو انجمن ایمنی زیستی و بهداشت و ارتقای سلامت ایران، ما را به این نتیجه رساند که وسایلی که امواج الکترومغناطیس مضر ایجاد می‌کنند در خانه و محل کار آن‌قدر وسیع است که شاید اصلا فکر نمی‌کنید که این وسایل هم می‌توانند شما را بیمار کنند. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را ازدست ندهید. ما به شما می‌گوییم که کدام وسایل خطرناک محسوب می‌شوند.

قاتل خاموش در منزل!
یکی از دستگاه‌هایی که نزدیک 10 سال است روی آن تحقیقات انجام داده‌ایم و مردم از آن آسیب زیادی می‌بینند اما کمتر از آن آگاهی دارند، استفاده از تلفن 
بی سیم است. تلفن بی سیم امواج به‌شدت پرتوان در داخل منزل متساطع می‌کند و افرادی که در خانه هستند به‌طور شبانه‌روز در حال دریافت این امواج هستند، حتی وقتی از دستگاه استفاده نمی‌کنند. ما به کسانی که با مشکلات سردرد و بی‌خوابی مراجعه می‌کردند، پیشنهاد کردیم برای مدتی از تلفن بی‌سیم خود استفاده نکنند؛ تغییری که در بهبود آنها حاصل شد غیرقابل باور بود. در مواردی که تلفن بی‌سیم در اتاق خواب و استراحت قرار دارد موضوع حادتر و جدی‌تر است. در کشورهای پیشرفته‌تر، مردم دیگر نسبت به استفاده از تلفن‌های بی‌سیم یا وایرلس اشتیاقی ندارند. پس توصیه می‌کنیم تلفن‌های بی‌سیم حذف شود و به‌جای آن از تلفن‌های معمولی در نقاط مختلف منزل استفاده شود.

اینترنت فقط در مواقع لزوم!
بارها درباره عوارض و امواج دستگاه‌های وای‌فای صحبت شده و اکثر مردم نسبت به مضر بودن وای‌فای داخل منزل آگاهی دارند، اما شاید چندان ندانند که در برابر عوارض آن چه باید بکنند. به هرحال نمی‌توان از تکنولوژی دور ماند یا حتی اگر در منزل از این وسایل استفاده نشود، امواج آن از طریق دستگاه‌های خانه همسایه‌ها یا محل کار و… به ما می‌رسد. ما توصیه می‌کنیم زمانی که استفاده‌ای از اینترنت ندارید، دستگاه را خاموش کنید خصوصا زمان خواب. به‌علاوه از آنجا که امواج وای‌فای برد زیادی دارد، از دستگاه‌های همسایه‌ها هم ممکن است تحت‌تاثیر امواج قرار بگیریم. ما تراکت‌هایی را تهیه کرده‌ایم که در آپارتمان‌ها و بین همسایگان توافق شود که همه اهالی حداقل شب‌ها دستگاه‌های وای‌فای خود را خاموش کنند. همه مردم می‌توانند چنین توافقی را بین خود داشته باشند. این به نفع همه اهالی است و احتمالا همه از آن استقبال خواهند کرد. 

وقتی بدن‌تان پخته می‌شود
در حقیقت وقتی غذایی را خصوصا برای گرم کردن داخل مایکروفر قرار می‌دهید، تصور می‌کنید که گرم شده است اما واقعیت این است که دیگر ماده غذایی نیست چون کاملا ساختار آن عوض می‌شود. آزمایشی انجام داده‌اند که یک گلدان را با آب معمولی و یک گلدان دیگر را با آبی که داخل مایکروفر بوده، آبیاری کرده‌اند. بعد از 15 روز گلدان دوم خشک شده و این نشان می‌دهد که مولکول‌ها کاملا تغییر کرده‌اند. زنجیره‌های مولکولی و سلولی مواد غذایی داخل مایکروفر تغییر می‌کند و خواص خود را از دست می‌دهد. خصوصا توصیه می‌شود شیر داخل مایکروفر گرم نشود چراکه تمام پروتئین‌های آن شکسته می‌شود و دیگر خاصیتی ندارد. مایکروفر همان تاثیری را که روی غذا می‌گذارد برای بدن انسان هم ایجاد می‌کند. در حقیقت وقتی‌ سلول‌های غذا یا بدن انسان گرم می‌شوند، می‌ترکند. بنابراین امواج مایکروفر هم بسیار مضر است. به‌علاوه تشعشعات امواج دستگاه مایکروفر آن‌قدر زیاد است که نمونه‌های زیادی از خانم‌های باردار را داشته‌ایم که جنین آنها به همین دلیل آسیب دیده است. 

امان از دست گوشی‌های موبایل
بسیاری از افراد عنوان می‌کنند که ما از اینترنت وای‌فای استفاده نمی‌کنیم تا مضرات آن کمتر شود، اما از اینترنت دیتای گوشی استفاده می‌کنند. باید بگوییم که اینترنت دیتای گوشی 7 تا 8برابر آسیب بیشتری به‌دنبال دارد چرا‌که گوشی به دستگاه وای‌فای تبدیل می‌شود و انگار که دستگاه وای‌فای را در دست گرفته‌اید، داخل کیف‌تان می‌گذارید، با خود به تختخواب می‌برید و… پس دیتای گوشی هم به
 نوبه خود مضر است و فقط برای مواقع لزوم است.

اپ های غیر ضروری را پاک کنید
نکته مهم در استفاده از موبایل این است که گاهی اوقات علاوه بر اینترنت دیتای گوشی، بعضی برنامه‌ها در گوشی ما فعال است که از آن خبر نداریم اما مضر هستند و امواج ساطع می‌کنند. برنامه لوکیشن یا همان‌GPS، MAP یا نقشه‌های آنلاین و… جزء همین برنامه‌ها هستند. توصیه می‌کنیم اگر فعال بودن این برنامه‌ها برای‌تان ضروری نیستند، حتما آنها را چک کرده و غیرفعال کنید.

تلویزیون را هم به این لیست اضافه کنید
شاید مردم کمتر راجع به این موضوع بدانند اما باید بگوییم که حتی تلویزیون هم می‌تواند امواج مضر داشته باشد اما تفاوت در این است که خوشبختانه امواج این دستگاه، برد زیادی ندارد. به این معنا که اگر در همان فاصله‌ای از تلویزیون باشید که برای چشم ضرر نداشته باشد (نزدیک 50، 60 سانتی‌متر)، امواج آن به شما نمی‌رسد. به‌علاوه امواج ساطع شده از تلویزیون، به اندازه دستگاه‌های دیگر قوی و خطرناک  نیستند. 

هدست‌های شیک اما بیماری‌زا
این روزها با پیشرفت تکنولوژی، ابزاری که بدون سیم و از طریق بلوتوث کار می‌کنند خیلی مد شده‌اند و اکثر مردم به‌دنبال خرید این ابزارها هستند. اکثر افراد خصوصا نوجوانان از هدست‌های بدون سیم رابط که فقط از طریق بلوتوث می‌توان به امکانات آنها دسترسی پیدا کرد، استقبال می‌کنند اما از جمله وسایلی است که شاید راجع به تشعشعات آن چیزی ندانید. استفاده طولانی‌مدت از این وسایل می‌تواند حتی مضرات بیشتری برای‌تان به همراه داشته باشد، چراکه بدون فاصله با صورت و گوش شما در تماس هستند و ساعات طولانی با آن تماس دارید.

هرچه بی‌سیم‌تر، مضرتر
لپ‌تاپ، انواع موس، کیس و دیگر لوازم کامپیوتری که بدون سیم کار می‌کنند در زمره وسایلی قرار می‌گیرند که امواج مضر ساطع می‌کنند. به‌علاوه هر وسیله‌ای که با استفاده از بلوتوث کار کند، حتی برخی ساعت‌ها که باتری ندارند و به تلفن شما وصل می‌شوند هم امواج مضر ساطع می‌کنند. حتی اخیرا شارژرهای جدید هم به بازار آمده که بدون سیم رابط کار می‌کنند که این وسایل هم خطرناک هستند. همچنین یک نکته مهم دیگر هم استفاده از سیستم صوتی اتومبیل با استفاده از وصل شدن به گوشی موبایل از طریق بلوتوث است که این مورد هم ممکن است مضر باشد. در حقیقت هرقدر تکنولوژی به سمت بی‌سیم شدن و حذف وسایل رابط پیش می‌رود، احتمالا مضرات بیشتری سراغ‌مان خواهد آمد. این است که شاید زیادی غرق در تکنولوژی شدن، چندان هم مطلوب و بی‌ضرر نباشد. 

امواج محیط اطراف ما چه عوارضی دارد؟
سردرد، بی‌خوابی و اختلالات خواب، فشارخون، سکته‌های قلبی و مغزی، خستگی مزمن، سقط‌های مکرر در خانم‌های باردار (در بسیاری از موارد، علت سقط جنین را به منطقه زندگی فرد یا شغل خانم یا شرایط دیگری که او را درمعرض امواج زیاد قرار داده نسبت داده‌اند)، ناهنجاری‌های مادرزادی نوزادان، اختلالات کروموزومی، کم‌خونی در نوزادان و کودکان و… همگی می‌توانند از عوارض قرار گرفتن در معرض امواج مضر باشند. افراد زیادی هستند که مراجعه می‌کنند و از خستگی بیش از حد حتی هنگام بیدار شدن از خواب، کسالت، سردرد و… شکایت دارند. ما به این افراد توصیه می‌کنیم چند وقتی را در یک روستا که در آن امواج کمتری وجود دارد، بگذرانند. بعد از مدتی بسیاری از بیماران اعلام می‌کنند که حال بهتری دارند و شکایت‌های آنها بهبود یافته است. 

چطور از امواج فرار کنیم؟
اگر در مواردی مثل محیط کار مجبور به استفاده از دستگاه وای‌فای هستید، می‌توانید خطرات آن را کمتر کنید. کاورهایی طراحی شده که ضدامواج هستند و روی دستگاه انداخته می‌شوند. این کاورها شدت امواج را به شکلی کم می‌کنند که می‌توانید از اینترنت استفاده کنید اما مضرات امواج کمتر باشد. به‌علاوه اگر باردار هستید یا به دلایلی می‌خواهید در معرض کمترین امواج هم نباشید، می‌توانید از رنگ ضدامواج تولید داخل کشور استفاده کنید. این رنگ‌ها وقتی روی دیوار قرار می‌گیرند، اتاق را نسبت به امواج محیط بیرون، دکل‌های ماهواره‌ای، پارازیت‌ها و… ایزوله می‌کنند. لباس‌های ضدامواج، کلاه مخصوص ضدامواج برای نوزادان، پشه‌بندهای ضدامواج برای کودکان و لباس‌های مخصوص بارداری که با استفاده از پارچه‌های ضدامواج تولید می‌شوند، کمک می‌کنند که کمتر در معرض مضرات این امواج باشید. 

منبع: مجله سیب سبز

آثار امواج مغناطیسی در ناباروری نسل جدید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ