تغییر بعضی عادت‌های زندگی برای پیشگیری از کمردرد

از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر در طول زندگی خود «کمر درد» را تجربه می‌کند اما این شیوع بالا به معنای اجتناب ناپذیری آن نیست. گرچه بعضی از علل زمینه‌ساز مانند تصادف، سقوط، ناهنجاری مادرزادی مهره‌ها و... مانع از پیشگیری از کمردرد می‌شوند اما تغییر در بعضی عادات زندگی تاثیر جدی در جلوگیری از این مشکل دارند.

یکجانشینی
یکجانشینی و بی تحرکی معضل امروز جوامع شهری و توسعه یافته است. بسیاری از مردم در محل کار ساعت‌ها نشسته‌اند، با اتومبیل به منزل باز می‌گردند و اوقات فراغت و استراحت آنها به تماشای تلویزیون محدود می‌شود. در حالی که بدن برای عملکرد صحیح به تحرک نیاز دارد و برای بی حرکت ماندن طولانی ساخته نشده است. اگر شغل شما اینگونه است، پس از هر یک ساعت بلند شوید و چند قدم راه بروید. پیاده روی و دوچرخه سواری نیز بهترین راهکارهای تحرک در این شرایط است.
وضعیت نامناسب نشستن
نه‌تنها نشستن طولانی مشکل ساز است بلکه قرار گرفتن در وضعیتی نامناسب نیز مزید علت می‌شود. در صورت کار با رایانه، دست‌ها را تا ۹۰ درجه خم کنید به طوری که روی میز کار راحت قرار گیرد تا به این ترتیب مانع از خم شدن پشت شود. صفحه نمایشگر نیز باید حدود ۷۰ سانتی متر فاصله داشته و کمی پایین‌تر از بالای چشم‌ها باشد. به وضعیت صحیح نشستن روی مبل نیز توجه داشته باشید.
استرس
به ندرت ممکن است استرس منشا کمر درد باشد اما در این صورت خیلی سریع عود می‌کند. افرادی که از سطح بالای استرس و اضطراب رنج می‌برند بیشتر دچار کشیدگی و تحریک عضلانی می‌شوند. در این حالت فشارها و هیجانات منفی در ناحیه کمر جمع شده و زمینه ساز دردهای شدید می‌گردد. تمرینات ریلکسیشن و تشخیص منشا اصلی درد می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. 
اضافه وزن
مسلما اضافه وزن و چاقی به طور مداوم فشار زیادی به کمر وارد می‌کند. در واقع هرچه وزن بیشتر باشد، مهره‌ها و عضلات کمر مجبور به تحمل فشار بیشتری برای قرار گرفتن در موقعیت مطلوب بوده و به تدریج آسیب می ببینند. اگر کمی به تناسب اندام و کنترل وزن توجه شود حتما ستون مهره‌ها در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت.
سقوط و جراحت
بعضی از جراحات و آسیب‌های دوران کودکی یا بزرگسالی می‌توانند عوارض جدی بر ستون مهره‌ها داشته و زمینه ساز دردهای جدی در کمر شوند. در بیشتر موارد، بدن می‌تواند با شرایط جدید تطابق پیدا کند اما ممکن است این بازیابی در صورت عوارض جدی مدت بیشتری طول بکشد. 
حمل وسایل خیلی سنگین
بلند کردن ناگهانی سبد خرید سنگین نمونه‌ای از رایج‌ترین علل کمر درد است که معمولا چند روز طول می‌کشد و گاه فرد را از انجام امور روزمره باز می‌دارد. یک حرکت نادرست یا تکرار اعمال جزئی اما نامناسب معمولا ده تا پانزده روز درد کمر را در پی دارد. هیچ وقت نباید بیش از حد به مهره‌های پشت فشار آورد. هنگام بلند کردن اجسام سنگین نیز بهتر است به جای خم کردن پشت، پاها را خم کنید. 
رختخواب نامناسب
همه ما یک سوم از عمر خود را خواب هستیم، پس انتخاب رختخواب مناسب دلیل خوبی برای حفظ سلامتی است. اگر تشک خیلی کهنه، سفت یا با وضعیت بدن نامتناسب باشد، هنگام خواب یا روز بعد باعث درد در ستون مهره‌ها به خصوص کمر می‌شود. همچنین در صورت زمینه درد نیز آن را تشدید می‌کند. توصیه می‌شود هر ده سال تشک‌ها عوض شوند. 
بی احتیاطی در ورزش
معمولا ورزش برای پشت و کمر مفید است زیرا ماهیچه‌ها را تقویت کرده و به تحرک آن کمک می‌کند اما تمریناتی با شدت بالا می‌تواند آسیب زا باشد. به عنوان مثال ورزش دو شوک زیادی به ستون مهره‌ها و مفاصل وارد می‌کند. رشته‌های ورزشی مانند ژیمناستیک و سوارکاری این قسمت بدن را به شدت تحریک می‌کنند. ورزش‌های رزمی و راگبی نیز به دلیل ضربات متعدد ممکن است زمینه ساز آسیب شوند. 
فشار نامتوازن روی پاها
پاها وزن همه بدن را تحمل می‌کنند. اگر این فشار نامتوازن باشد، کمر آسیب می‌بیند زیرا ستون مهره‌ها برای جبران تکیه گاه نامتناسب بدن کمی موقعیت خود را تغییر می‌دهد. این حالت در طولانی مدت درد ایجاد می‌کند. متخصص طب فیزیکی می‌تواند برای جبران این مشکل راهکارهای خوبی ارائه دهد. 
بارداری
معمولا خانم‌های باردار از درد کمر شکایت دارند که علل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارد. هورمون‌ها در این دوران باعث نرم شدن مفاصل می‌شوند که در نتیجه مفاصل لگن به خوبی نمی‌توانند وظیفه خود را انجام دهند. از طرفی حجم شکم نیز تغییر قابل توجهی می‌کند و باعث تحریک عضلات مختلف بدن و کشیدگی آن‌ها می‌شود. همچنین اضافه وزن نیز به عنوان عاملی مهم که پیش از این اشاره شد زمینه ساز خواهد بود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ