این داروها برای کودکان ممنوع است!

سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای هشدار داد، کودکان کمتر از 12 سال نباید از ترامادول یا کدئین استفاده کنند، زیرا آنها ممکن است در معرض خطرات جدی کند شدن یا مشکل‌دار شدن تنفس و مرگ قرار گیرند.

این سازمان همچنین استفاده از ترامادول و کدئین را در کودکان بزرگتر از 12 سال محدود کرده و در توصیه‌های نوشته شده روی برچسب آن بازگو می‌شود که مادران شیرده نباید از این دو اوپیوئید استفاده کنند، زیرا کودکانی که از شیر آنها تغذیه می‌شوند، ممکن است با دپرسیون تنفسی بالقوه کشنده مواجه شوند.
ترامادول برای تسکین درد و کدئین نیز برای درد و سرفه اندیکاسیون دارد. کدئین در بعضی از داروهایی که برای درد و سرفه به صورت بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند نیز، موجود است. سازمان غذا و داروی آمریکا تمامی محصولات حاوی ترامادول و کدئین را فقط برای بزرگسالان تائید کرده است، اما بعضی از پزشکان آنها را برای کودکان نیز تجویز می‌کنند.
سازمان غذا و دارو می‌گوید، این دو دارو مشکل‌زا هستند، زیرا بعضی از افراد داروها را سریع‌تر از معمول متابولیزه می‌کنند که منجر به پیدایش سطوح بالای تهدید کننده زندگی از مواد فعال آنها شده و دپرسیون تنفسی به ارمغان می‌آورد. این وضعیت ناشی از یک تغییر در آنزیمی به نام ایزوآنزیم 2D6 (CYP2D6) سیتوکروم P450 رخ می‌دهد که کدئین را به مورفین و ترامادول را به متابولیتی به نام O-desmethyltramado- (M1) تبدیل می‌کند. شیوع اولترامتابولایزر CYP2D6، برحسب نژاد و قومیت متفاوت است.
برچسب‌هایی که روی محصولات حاوی کدئین و ترامادول گذاشته می‌شود، دربرگیرنده موارد زیر است:
1) برای کودکان کمتر از 12 سال سن، کدئین برای سرفه یا درد و ترامادول برای درد کنترااندیکه است.
2) ترامادول برای درمان درد به دنبال تونسیلکتومی یا آدنوئیدکتومی در کودکان کودکان کمتر از 18 سال کنترااندیکه است.
3) کدئین و ترامادول برای کودکان 12 تا 18 سال که چاق هستند، یا مبتلا به بیماری شدید ریوی یا آپنه انسدادی خواب هستند، کنترااندیکه است. این شرایط ممکن است خطر مشکلات تنفسی را بیشتر کند.
4) سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد، هرچند در منابع علمی به عوارض جانبی مرتبط با ترامادول و شیردهی اشاره نشده، این داروها همان خطر اولترامتابولایزر را ایجاد کرده و کدئین دارای سابقه طولانی‌مدت از دپرسیون تنفسی در نوزادان شیرخوار است. ترامادول و متابولیت‌ MI آن نیز در شیر مادر ردیابی شده است.
قوانین محکم و سختگیرانه
سازمان غذا و دارو، قوانین خود را در مورد کودئین و ترامادول برای تجویز در کودکان در بعضی از زمان‌ها سختگیرانه کرده است. در سال 2013، این سازمان در هشداری به پزشکان اعلام کرد، نباید از این دو دارو برای تسکین درد ناشی از تونسیلکتومی یا آدنوئیدکتومی، در کودکان با هر سنی، استفاده کنند. 2 سال بعد، سازمان مذکور در هشداری مجدد مدعی شد، کودکانی که اولترامتابولایزر کدئین و ترامادول هستند، در معرض خطر مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند و قول داد که به بررسی این موضوع بپردازد.
کاری که سازمان غذا و دارو انجام داد، بررسی گزارش‌های عوارض جانبی‌ای بود که از ژانویه 1969 تا می 2015 به این سازمان رسیده بود. وی دریافت، در این مدت 64 مورد عوارض جدی مشکلات تنفسی، از جمله 24 مورد مرگ، در میان کودکان کمتر از 18 سال سن که با داروهای حاوی کدئین درمان شده بودند، گزارش شده بود. به همین ترتیب، سازمان FDA نه مورد از مشکلات تنفسی جدی و 3 مورد مرگ در فاصله زمانی ژانویه 1969 تا مارچ 2016 در میان مصرف کنندگان ترامادول پیدا کرد.
با هر دو دارو، اغلب عوارض جانبی در کودکان کمتر از 12 سال دیده شده و در بعضی نیز فقط با یک دوز رخ داده بود.

علل ایجاد عفونت ادراری در کودکان چیست؟

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ