دلایل ایجاد بوی بد بدن

zahra
برای خیلی از ما اتفاق افتاده که با استشمام یک عطر خاطره حضور فردی در گذشته برای‌مان زنده شده و تمام‌قد پیش روی حافظه‌مان قرار گرفته است. عطرها در به یاد آوردن، نیرویی جادویی دارند. آدم‌هایی که با عطری خاص شناخته می‌شوند جنبه دیگری بر ابعاد شخصیت ‌شان افزوده می‌شود؛ جنبه‌ای سحر‌انگیز موثر و جذاب. البته تاثیرگذاری بوها یک روی دیگر هم دارد. مبادا کسی در روابط و معاشرت‌هایش با بوی بد بدنش در یادها بماند. این اتفاق هم به این سادگی‌ها از حافظه‌ها پاک نمی‌شود. یکی از عواملی که منفی‌ترین تاثیر را در برقراری ارتباط دارد، بوی بد بدن است. بویی که توسط اطرافیان استشمام می‌شود و اولین برداشت از آن رعایت نکردن بهداشت فردی است. اگرچه ممکن است بوی بد افراد دلایل مختلفی داشته باشد اما به هر حال و فارغ از دلایلش تاثیر منفی روی روابط و قضاوت افراد می‌گذارد. البته رعایت بهداشت فردی، استفاده از مام، دئودورانت‌ها و خوشبو‌کننده‌ها راه‌حل خوشبو نگه داشتن بدن است. با ما همراه شوید تا از دلایل ایجاد بوی بد بدن بیشتر بدانیم.
چرا عرق بدبو می‌شود؟ 
عرق کردن دلیل اصلی به وجود آمدن بوی بد بدن است. اما عرق بدن به خودی خود بدبو نیست. درواقع عرق ترکیب آب و نمک است که از بدن خارج می‌شود و قصد خنک کردن بدن دارد و به خودی خود بد بو نیست، بلکه به‌دلیل ترکیب شدن با باکتری‌های روی پوست یا به‌دلیل تغذیه نادرست عرق فرد بد بو می‌شود. 
چطور کنترلش کنید؟
اولین، مهم‌ترین و ضروری‌ترین راه‌حل برای رفع این معضل حمام کردن روزانه با صابون، شامپو و مواد خوشبو‌کننده است تا بدن‌ محل زندگی باکتری‌های بدبو نشود.  یعنی هر قدر هم از انواع و اقسام روش‌های سنتی، طبیعی، شیمیایی و… برای مبارزه با بوی عرق استفاده کنیم همه اینها بسته به نظافت و شست‌وشوی روزانه و رعایت نکات بهداشتی جواب می‌دهد. نوع جنس پوشش هم اهمیت زیادی در بهداشت پوست دارد. استفاده از لباس‌های نخی و کتانی که عرق و بوی بدن را جذب می‌کنند و عوض کردن روزانه لباس زیر یک راهکار الزامی برای جلوگیری از بد بو شدن بدن است. پوشاکی که از مواد شیمیایی و پلی‌استر در ساخت آنها استفاده شده است در ترکیب با بوی بدن اوضاع را وخیم‌تر کرده بوی نامطبوع‌تری منتشر می‌کنند.
از بین بردن موهای زائد بدن در مناطقی که بیشترین تعریق را دارد، مثل زیر بغل، باعث می‌شود فضای مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم نشود.
ارتباط رژیم غذایی با بوی بدن
حتما شما هم تجربه کرده‌اید که بعد از خوردن مثلا قرمه‌سبزی ‌که دارای گیاه شنبلیله با بوی زیاد است، بوی عرق بدن‌تان هم تغییر کرده و بدبو شده است. این مثال کاملا روشنی است که نشان می‌دهد مواد غذایی که مصرف می‌کنیم تاثیر زیادی بر بوی بدن‌مان دارند. در طب سنتی توصیه شده  افرادی که تعریق زیادی دارند از خوردن غذاهای پروتئینی و چرب و پرادویه و فلفل خودداری کنند و با خوردن خوراکی‌های گیاهی از بوی بد عرق بدن‌شان کم کنند. برخی تصور می‌کنند که خوردن سیر و پیاز فقط باعث بوی بد دهان می‌شود و آن را می‌توان با مسواک زدن و خوردن آدامس برطرف کرد درحالی که این تصور اشتباه است و وجود سیر و پیاز در دستگاه گوارش بوی عرق بدن را هم تغییر می‌دهند و بدبو می‌کنند.
دور این خوراکی‌ها خط بکشید
 پس افرادی که عرق‌شان بد بوست، بهتر است از خوردن سیر و پیاز خام خودداری کنند یا اگر هم دل‌شان‌خواست و سیر و پیاز نوش جان کردند، قبل از معاشرت با دیگران حتما مسواک بزنند دوش بگیرند و از خوشبوکننده‌‌ها استفاده کنند تا بوی دهان و بدن‌شان به روابط‌شان آسیب نزند.
نوشیدنی‌های دارای کافئین به‌دلیل اینکه سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کنند تعریق را بالا می‌برند.  البته که مصرف سیگار یک عامل مضاعف در بد بو شدن عرق است. پس سیگاری‌ها اگر خیلی دغدغه خوشبو شدن دارند یا سیگار کشیدن را کنار بگذارند یا ‌تلاش بیشتری برای رعایت بهداشت فردی داشته باشند.

استرس، یک عامل مهم دیگر در ایجاد بوی بد بدن است. افرادی که با استرس زیادی در طول روز روبه‌رو هستند دچار ‌تعریق بیشتری می‌شوند و مشکل بوی بد بدن هم به دیگر استرس‌های‌شان اضافه ‌می‌شود. چای سبز یک آرام‌بخش طبیعی است که استرس را کم می‌کند و در نتیجه به کاهش تعریق می‌انجامد.

منبع: مجله سیب سبز

از بوی بد عرق خود یا دیگران در عذابید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ