نکاتی که از «میکـروبیـوت روده‌ای» از زمـان تولـد باید بدانید

samiira
«میکروبیوت روده» که پیشتر به آن فلور روده‌ای اطلاق می‌شد، از 100 هزار میلیارد باکتری (10 برابر بیشتر از سلول‌های بدن انسان) تشکیل شده که بر سلامت بدن تاثیر دارد.

این باکتری‌ها نقش اساسی در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن دارند و شکل گیری آنها از دوران نوزادی آغاز می‌شود. در واقع، میکرو ارگانیسم‌های خارجی طی نخستین تماس نوزاد با محیط (شیرخوردن، تغذیه، محیط اطراف و…) به دستگاه گوارش حمله می‌کنند. اما بدن کودک در سال‌های اول تولد به میکروبیوت روده‌ای بسیار متنوع و پیچیده‌ای مجهز است و او را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها مصون می‌دارد که حدود 2 تا 3 سالگی تثبیت می‌شود.
عوامل متعددی بر رشد و شکل گیری این باکتری‌ها موثر است که از همین رو باید از دوران کودکی به این مسئله توجه جدی داشت زیرا بر وضعیت سلامت تا سالمندی تاثیر خواهد داشت. تشکیل میکروبیوت روده شیرخوار ضامن عملکرد سیستم ایمنی بدن در تمام طول زندگی است.
شکل گیری میکروبیوت از زمان تولد
جنین طی زندگی در رحم مادر هیچ میکروبیوت روده‌ای ندارد. لوله گوارش او هیچ باکتری نداشته و کاملا استریل است. با تولد او باکتری‌های روده‌ای از طریق تنفس، تماس فیزیکی با محیط، شیرخوردن، غذا خوردن و… شروع به رشد و تکثیر می‌کند. در واقع میکروبیوت های بدن مادر (پوستی، روده‌ای و واژینال) و میکرو ارگانیسم‌های محیطی باعث می‌شوند تا بدن کودک به تدریج فلور روده‌ای متنوعی شکل می‌دهد که حدود 2 تا 3 سالگی به حالت بالغ خود می‌رسد. ضرورت این باکتری‌ها که در لوله گوارش جای می‌گیرند نه تنها برای گوارش و هضم است بلکه در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی نیز تاثیر دارد. البته به نظر می‌رسد بعضی از آنها مضر بوده و زمینه ساز چاقی، حساسیت‌ها و بیماری‌های التهابی روده می‌شوند.
میکروبیوت ضعیف‌تر در نوزادان متولد شده به روش سزارین
عوامل مختلفی در رشد و تکثیر میکروبیوت روده‌ای تاثیر دارند:
شیوه زایمان: اگر نوزاد به روش طبیعی متولد شود، باکتری‌هایی که به سیستم گوارش او حمله می‌کنند در واقع بخش زیادی از فلور واژینال مادر هستند که در صورت روش سزارین این ذخیره ارزشمند به بدن نوزاد منتقل نمی‌شود. در نتیجه میکروبیوت بدن نوزاد ضعیف‌تر بوده و نیاز به کمی مدت بیشتر برای گیری دارد زیرا تنوع باکتری‌ها به اندازه روش طبیعی نخواهد بود.
رژیم غذایی: تغذیه با شیر مادر شکل گیری میکروبیوت روده را تنظیم کرده و وجود بیفیدوباکتری و لاکتوباسیل ها را افزایش داده در حالی که شیر خشک در تشدید انتروباکتر تاثیر دارد که باکتری مفیدی نبوده و زمینه ساز بیماری‌هایی مختلف می‌شود. بررسی در این زمینه تایید می‌کند میکروبیوت فاقد بیفیدوباکتری در نوزاد با بروز چاقی در دوران پیش از بلوغ ارتباط دارد. میکروبیوت نوزاد با شروع تدریجی مواد غذایی جدید به خصوص خوراکی‌های جامد تغییر می‌کند.
مصرف دارو: درمان آنتی بیوتیک می‌تواند کیفیت و کمیت میکروبیوت روده را کاهش دهد زیرا در کنار باکتری‌های مضر، باکتری‌های مفید نیز از بین می‌روند. گرچه گونه‌های اصلی قادر به بازسازی در حد بالایی هستند اما این داروها در طولانی مدت می‌توانند زمینه ساز چنین تغییراتی شوند. 

از مغز دوم خود چه می‌دانید؟

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ