راه هایی برای افزایش عزت نفس دختر بچه هایتان

samiira
دکتر هانسا بهارگوا یک متخصص اطفال است که می‌گوید از صحبت کردن با بیماران خود در مورد مدرسه لذت می‌برد. اخیرا او یک دختر 9 ساله را دید و از او در مورد موضوع موردعلاقه‌اش سوال کرد. در پاسخ او دختر خندید و هنر را بیان داشت و سپس گفت که ریاضی را دوست ندارد. وقتی‌که دکتر بهارگوا از او در مورد چرایی عدم علاقه‌اش به ریاضی پرسید او پاسخ داد که در ریاضی زیاد خوب نیست.

دخترهای با سنین مختلف یک جانب‌داری درونی در مورد توانایی‌های خود دارند و در مقایسه با پسرهای هم سن و سال خود غالبا از عزت‌نفس پایین‌تری برخوردار هستند. نتایج تحقیقات اخیر ظاهرا نشان می‌دهند که به نظر دخترها پسرها از آن‌ها باهوش‌تر هستند و این تفکر از حدود 6 سالگی آغاز می‌شود.
در ژورنال Journa- of Science تحقیقی به چاپ رسید که در آن محققان وظایف مختلفی را برای یک گروه از کودکان 5 تا 7 ساله اختصاص دادند. دریکی از این وظایف محققان داستانی را در مورد یک «شخص واقعا واقعا باهوش» (باهوشی ازنظر کودکان) به کودکان گفتند. پس از پایان داستان از کودکان این سوال پرسیده شد که این شخص باهوش تصویر یک مرد یا یک زن را به ذهن شما می‌آورد؟ دخترهای 6 ساله به بالا عمدتا در پاسخ به این سوال گفتند که با این داستان تصویر یک مرد را در ذهن خود مجسم کرده‌اند. در یک وظیفه دیگر محققان دریافتند که دخترها برای رفتن به سمت بازی‌هایی که برای «کودکان واقعا واقعا باهوش» است بیشتر احساس خجالت می‌کردند. درحالی‌که دخترهای کوچک‌تر یعنی دخترهای زیر 6 سال ظاهرا چنین جانب‌داری‌هایی را نداشتند.
دکتر هتر پرسلی یک معلم بازنشسته و دارای دکترای آموزش شهری است و به‌عنوان مدیر برنامه گسترش فعالیت‌های فیزیکی مثبت برای دخترهای کلاس‌های 3 تا 8 فعالیت می‌کند. دکتر پرسلی احساس می‌کند که نتایج این تحقیق حیرت‌آور نیست. او می‌گوید: «این نظر یا تفکر دخترها می‌تواند، به دلیل 6 سالگی باشد، چون در این سن آن‌ها وارد مدرسه می‌شوند و ممکن است تحت تاثیر دیگرانی باشند که به‌طور ناخودآگاه جانب‌دار هستند.»
دکتر پرسلی می‌گوید که معلم‌ها و دیگر افراد اجرایی مدارس جانب‌داری ناآگاهانه احتمالی خود را قبول دارند و ممکن است که در موضوعات مختلفی هم به پسرها و هم دخترها این جانب‌داری را انتقال دهند. این انتقال جانب‌داری می‌تواند منجر به شکل‌دهی اعتمادبه‌نفس و توانایی یکسان در تمام زمینه‌ها شود. علاوه بر این، معلم‌ها باید دخترها را تشویق به شرکت در برنامه‌های فوق‌العاده کننده تا به آن‌ها نشان دهند که می‌توانند استعدادها و نقاط قوت خود را تقویت کنند و درنتیجه از این اعتقاد خودداری کنند که در درسی خوب و درسی بد هستند.
دکتر کریستین کاروترس، یک روانشناس بالینی در موسسه ذهن کودک می‌گوید که ما می‌توانیم این تفکر دخترها را با ستودن منظم هوش آن‌ها به‌طور بالقوه تغیر دهیم. با صحبت در مورد موفقیت‌های آن‌ها همچون محاسبه هزینه خریدهای انجام داده در یک فروشگاه و به دست آوردن یک نمره خوب در آزمون ریاضی می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس خود را افزایش دهند. عزت‌نفس پایین طولانی‌مدت می‌تواند روی گزینه‌های تحصیلی و شغل یک کودک اثر بگذارد. بعضی از دخترها فکر می‌کنند که باهوش نیستند و همین امر باعث می‌شود که کمتر به سراغ چیزهایی بروند که در نظر آن‌ها یک چالش است.
خانم‌هایی که تمایل به تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم، ریاضیات و فن‌آوری ندارند فکر می‌کنند که این رشته‌ها یا چنین موضوعاتی چالش‌برانگیز هستند. به گزارش مرکز تحقیقاتی Nationa- StudenClearinghouse در سال 2014 کمتر از 30 درصد از خانم‌ها با مدرک مربوط به رشته‌های علوم و مهندسی فارغ‌التحصیل شدند و جالب این است که در دهه گذشته این میزان تنها یک درصد تغیر کرده است.
عزت‌نفس پایین نیز می‌تواند یک عامل خطرزا برای دیگر مسائلی همچون اضطراب، افسردگی، افزایش وزن و اختلال‌های تغذیه‌ای باشد و می‌تواند روی دیگر جنبه‌های زندگی اثر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در روابط شود.
در ادامه به اقداماتی اشاره می‌کنیم که والدین می‌توانند برای تغیر چنین تفکری در میان دخترهای خود انجام دهند:
در هر فرصتی به دخترتان یادآوری کنید که تا مادامی‌که از ذهن خود استفاده کند می‌تواند هر چیزی را انجام دهد که خواهانش است.
به شیوه یکسانی با دخترها و پسرهای خود رفتار کنید. اگر از دختر خود می‌خواهید که در شستن ظرف‌ها به شما کمک کند، بعضی از وقت‌ها از پسر خود نیز درخواست چنین کمکی را بکنید.
مراقب اطلاعات استفاده‌شده توسط کودکتان در اینترنت، تبلت، تلفن‌های همراه و دیگر رسانه‌ها باشید. اگر یک تبلیغ یا کلیپی را با کودک خود در حال تماشا هستید که نقش کلیشه‌ای یک زن را نشان می‌دهد با کودک خود در این زمینه صحبت کنید. از این فرصت به‌عنوان یک‌لحظه آموزشی استفاده کنید.
اگر با یک الگوی خوبی مواجه شدید که یک زن است او را به کودک خود نشان دهید و راجع به او با دخترتان صحبت کنید. این الگو می‌تواند یک قهرمان تنیس، مدیر یک شرکت یا صرفا یکی از دانش آموزان ممتاز مدرسه باشد.
مهم‌تر از همه این است که خودتان یک الگوی خوب برای فرزندتان باشید. کودکان بیشتر کارهایی را انجام می‌دهند که ما انجام می‌دهیم. اگر یک دختر مادر خود را ببینید که خودش را سرزنش می‌کند، مخصوصا در مورد ظاهر و استعدادش، کودکش نیز تشویق به انجام چنین کاری خواهد شد. به یادآورید که مادرها باید خودشان و موفقیت‌های خودشان را گرامی بدارند. اگر مادرها چنین کاری را انجام دهند دختر او نیز چنین کاری را انجام خواهد داد و با امید دست به چالش‌هایی خواهند زد، چون فکر می‌کنند که ارزشمند هستند. 

دختر بچه ها در معرض خطرند

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ