هر عضو بدن چه مواد غذایی لازم دارد؟

zahra
منوی سلامت ویژه افزایش طول عمر

چند وقت است که حال خودت را نپرسیده‌ای؟ خیلی از ما آدم‌ها وقتی درگیر مسائل روزمره زندگی می‌شویم خودمان را به کل فراموش می‌کنیم. یکدفعه یک روز مقابل آینه به خودمان می‌آییم و چشم در چشم کسی می‌‌شویم که مدت‌هاست احوالش را نپرسیده‌ایم. چقدر از اعضای بدن‌مان به‌عنوان یک دوست و یک خدمتگزار باوفا حمایت و مراقبت می‌کنیم؟ شاید اگر تا به امروز خیلی حواس‌مان به اعضای بدن‌مان نبوده و در حق‌شان جفا شده تا دیر نشده سراغ‌شان برویم و محبت و توجه قلبی‌مان را نثارشان کنیم و آنچه را که دوست دارند و موردنیازشان است مثل یک هدیه تقدیم‌شان کنیم.  با من در این نوشتار همراه شوید تا بهترین هدیه‌ها را برای اعضای دوست داشتنی بدن‌مان بشناسیم و بدانیم اعضای بدن ما برای اینکه حال و عملکرد بهتری داشته باشند به چه مواد و خوراکی نیاز دارند.

فسفر بزن روشن شی
تا به حال به شکل ظاهری گردو توجه کرده‌‌اید؟ شباهت مغز گردو با مغز سر انسان را شاید نباید اتفاقی درنظر گرفت، آن‌هم وقتی بررسی‌های پزشکی نشان داده که گردو سرشار از دو ماده مهم به‌نام کولین و لسیتین است که تاثیر زیادی در بهبود حافظه و فعالیت‌های مغزی دارند. همچنین گردو حاوی فسفر و گوگرد بوده، منبع مهم عنصر روی نیز هست که برای حفظ و تقویت فعالیت‌های مغزی و جلوگیری از تجمع سرب و اثرات سمی آن بر مغز مناسب است. پس گردو بخورید. اگر «قصه‌های مجید» را خوانده یا سریالش را دیده باشید حتما می‌دانید که خوردن ماهی و میگو چه تاثیر جدی بر بهبود عملکرد مغز دارند. ماهی و میگو منبع غنی فسفر و گوگرد هستند  که در ساخت ناقل‌های عصبی به کار می‌روند. انواع ماهی به‌خصوص ساردین و سالمون حاوی ماده‌ای به‌نام دی متیل اتانول است که باعث بهبود خلق و خو، افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. زنجبیل باعث افزایش مقاومت نسبت به تنش‌های عصبی می‌شود؛ خونرسانی به مغز را بهتر کرده و باعث بهبود یادگیری می‌شود. 

ساخت سپر محافظت از قلب با خوراکی‌ها
مراقبت از قلب یعنی مراقبت از زندگی.  مطالعات پزشکان نشان داده که رابطه مستقیمی میان رژیم غذایی افراد و سلامت قلب‌شان وجود دارد. یکی از بیماری‌های رایج قلب، گرفتگی رگ‌هاست که برای جلوگیری از بروز آن  باید ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک بدن تامین باشد. اسید فولیکی که به‌طور طبیعی در موادغذایی یافت می‌شود، می‌تواند سبب کاهش ماده‌ای در خون به‌نام «هموسیستئین» شود که به دیواره رگ‌ها آسیب می‌زند و باعث تشکیل چربی ‌می‌شود. کلم برگ، کلم قرمز، گل‌کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی، نخود خشک و عصاره مخمر دارای ویتامین‌های گروه B به‌خصوص اسیدفولیک هستند. ماهی‌های روغنی دارای اسیدهای چرب مفیدی هستند که مصرف‌شان باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی‌های مضر خون می‌شود. افزایش کلسترول خون یکی از دلایل اصلی گرفتگی رگ‌هاست. 

 کشیدن فیلتر طبیعی روی ریه‌
باوجود وضعیت هوای آلوده شهرها ریه‌ نیاز به محافظت و حمایت دو چندان دارد. مصرف مرکبات برای حفظ سلامت ریه و دیگر اعضای حیاتی بدن ضروری است زیرا منبع عالی ویتامین C است. این ویتامین آنتی‌اکسیدانی مفید است و از بروز عفونت و التهاب ریه پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین D باعث تضعیف عملکرد ریه می‌شود. شیر و سبزی‌های برگ سبز منبع خوب ویتامین D هستند. 

پرورش باکتری‌های خوب روده
 اگر گوارش درست انجام نشود هرچه هم مواد مغذی به بدن برسانید به مقصد نمی‌رسد و بدن ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. برای اینکه روده‌ها تقویت شوند اول از همه سیر را در وعده‌های غذای‌تان بگنجانید. سیر برای دستگاه گوارش انسان بسیار عالی است و باکتری‌های سالم موجود در روده را تغذیه می‌کند.
ماست دیگر خوراکی است که معده را تقویت و به هضم غذا کمک می‌کند و از رشد میکروب‌ها در روده‌ جلوگیری کرده و در درمان اسهال موثر است. 

مثل چشم‌مان از چشم‌مان نگهداری کنیم
 اصولا وقتی می‌خواهند به اهمیت، ظرافت و حساسیت نگهداری از چیزی اشاره کنند، می‌گویند: «مثل چشمم ازش نگهداری می‌کنم.» حالا سوال اینجاست که برای نگهداری از خود چشم چه کرده‌ایم؟ هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها ضروری است. بدن ما بتاکاروتن را به ویتامینA تبدیل می‌کند. این ترکیبات مغذی علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب‌کوری، خطر  ابتلا به آب‌مروارید را هم کاهش می دهند. علاوه بر هویج، فلفل دلمه‌ای نارنجی، کدوتنبل و زرده تخم‌مرغ هم حاوی بتاکاروتن هستند.  زینک (روی) چشم‌ها را در برابر اثرات منفی اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید و پیری محافظت می‌کند. برای رساندن زینک به بدن گوشت قرمز، گوشت پرندگان، غلات، ماست، شیر و آجیل‌ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

سفره رنگارنگ برای موها
 خیلی از ما با مشکلات ریزش مو، بدحالتی خشکی و شکنندگی و از این دست رو به رو هستیم و از این بابت گلایه داریم. شاید همه اینها به‌دلیل این بوده که موی ما مدت‌هاست گرسنه است و ما اصلا حواس‌مان نیست. پروتئین، انواع ویتامین B، ویتامین C، امگا 3، آب، آهن، روی و مس مواد موردنیاز برای حفظ سلامت و رشد مو مفید هستند. گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، غلات و حبوبات و مغزها پروتئین لازم مو را تامین می‌کنند. این مواد آهن موردنیاز مو را هم می‌رسانند. اگر می‌خواهید مویی شاداب، انعطاف‌پذیر و خوش‌حالت داشته باشید، ویتامین C را از آن دریغ نکنید. 

ماهیچه‌سازی به شیوه ملوان زبل 
اگر به‌دنبال ساختن بدنی عضلانی هستید حواس‌تان باشد که ماهیچه‌سازی علاوه بر ورزش نیاز به تامین غذایی هم دارد. با خوراکی‌های عضله‌ساز بدن‌تان را در ساخت ماهیچه‌های قوی همراهی کنید. «ملوان زبل» مثال خوبی برای تاثیر معجزه‌آسای اسفناج در تقویت عضلات و ماهیچه‌هاست. اسفناج سرشار از کلروفیل، آهن و کلسیم است و به بدن در جهت افزایش حجم  عضلات کمک می‌کند. اسفناج منبع خوبی از گلوتامین است، گلوتامین برای رشد عضلات از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این اسفناج باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می‌شود.

مواد پروتئینی مثل تخم‌مرغ، گوشت قرمز، سینه مرغ، شیر و حبوبات بهترین مواد غذایی هستند که باید در رژیم غذایی عضله‌سازها جای بگیرند. ماهی یکی از بهترین مواد غذایی برای عضله‌سازی است. ماهی سالمون در هر ۱۰۰ گرمش، حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد. 

تشنگی پوست ممنوع
برای اینکه پوست شما شاداب و بانشاط و سلامت باشد اول از همه هرگز نگذارید به تشنگی بیفتد. تامین آب پوست‌تان را با نوشیدن روزانه هشت لیوان آب تامین کنید. میوه‌های با رنگ قرمز و نارنجی و سبزیجات سبز مثل گوجه‌فرنگی، انار، توت‌فرنگی، بروکلی و اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که آسیب دیدن سلول‌های پوست را کاهش داده روند پیر شدن را کند می‌کنند. چای سبز مانع آسیب‌های ناشی از نور خورشید روی پوست می‌شود.  

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ