تاثیر بد کرونا در طولانی مدت بر 6 اندام بدن / از کبد و کلیه تا مغز و قلب

Shabnam Khesal
تقریبا 10 ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می گذرد و ویروس کووید-19 همچنان به هزاران روش بر زندگی ما تاثیر می گذارد. از ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی زندگی روزمره گرفته تا اختلال در سلامتی و تناسب اندام، نه تنها سلامتی جسمی ما را تحت الشعاع قرار داده بلکه آرامش روح و روان ما را نیز سلب کرده است. […]
تقریبا 10 ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می گذرد و ویروس کووید-19 همچنان به هزاران روش بر زندگی ما تاثیر می گذارد. از ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی زندگی روزمره گرفته تا اختلال در سلامتی و تناسب اندام، نه تنها سلامتی جسمی ما را تحت الشعاع قرار داده بلکه آرامش روح و روان ما را نیز سلب کرده است. در حالی که علائم ویروس کرونا در افراد آلوده ممکن است از خفیف به شدید تبدیل شود، اما به محض تاثیر شدید بر سلامتی می تواند در طولانی مدت آسیب زیادی به اعضای بدن ما وارد کند. به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا یک توضیح مختصر در مورد چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر این 6 اندام بدن وجود دارد.

ویروس کرونا و تاثیر آن بر سلامت دستگاه تنفس

ویروس کووید-19 بیماری تنفسی است که باعث می شود ریه ها در طولانی مدت مستعد آسیب باشند. بیماران مبتلا به ویروس کرونا یا افرادی که از عفونت بهبود یافته اند غالبا از خستگی، درد قفسه سینه و تنگی نفس شکایت دارند که همگی علائم ابتلا به این ویروس محسوب می شوند. کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 احتمال ایجاد تغییرات التهابی در ریه ها را دارد که می تواند بر بافت ها و کیسه های ریه تاثیر منفی بگذارد که این می تواند بر سلامت تنفسی تاثیر بگذارد و در طولانی مدت به ریه ها آسیب برساند.

ویروس کرونا و تاثیر آن بر کبد

جدا از مشکلاتی که ویروس کرونا در سلامت کلی فرد ایجاد می کند بر بافت های کبدی بدن نیز تاثیر می گذارد. در بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا یا افرادی که قبلا از عفونت بهبود یافته اند افزایش سطح آنزیم ها و عملکرد غیر طبیعی کبد مشاهده شده است. پزشکان و کارشناسان پزشکی ادعا می کنند در بسیاری از بیماران عملکرد کبد حتی پس از بهبودی به حالت طبیعی بر نمی گردد که بر اساس اظهارات آنها می تواند به دلیل آزاد شدن سیتوکین ها در بدن باشد که در نتیجه داروهای تجویز شده طی بیماری است.

ویروس کرونا و تاثیر آن بر سلامت قلب

در حالی که ضربان غیرطبیعی قلب، تپش قلب، درد قفسه سینه و خستگی مزمن از علائم ابتلا به ویروس کرونا است پزشکان و متخصصان پزشکی تاثیر طولانی مدت پس از ابتلا به ویروس را بر سلامت قلب افراد مشاهده کرده اند. علاوه بر این، تشکیل لخته های خون و احتمال سکته قلبی نیز از جمله مهمترین خطرات سلامتی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می شود.

ویروس کرونا و تاثیر آن بر کلیه ها

در میان سایر عوارض پزشکی عملکرد پایین کلیه نیز یکی از مشکلات رو به رشد در بیماران مبتلا به ویروس کرونا یا بهبودیافته از این ویروس است. از تجربه کم خروجی ادرار و تکرر ادرار تا بروز اختلال عملکرد کلیه پس از ابتلا به ویروس کرونا، حتی نسل های جوان نیز از این بیماری در امان نمانده اند. با توجه به اینکه فرد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا باشد در صورت آلوده شدن به ویروس خطر ابتلا به مشکلات کلیوی نیز در آنها بسیار بیشتر می شود.

سندرم پس از کووید ممکن است روی مغز تاثیر داشته باشد

در نتیجه ویروس کرونا، بیماران همچنین دچار التهابات خفیف تا شدید، سکته مغزی و تشنج در مغز شده اند. افرادی که از عفونت بهبود یافته اند نیز از تجربه گیجی ذهنی، سردرد، سرگیجه و تاری دید در طول دوره بهبودی و بعد از آن شکایت داشته اند، همچنین مطالعات ادعا کرده اند بیماری آلزایمر و پارکینسون ممکن است برخی از اثرات طولانی مدت ابتلا به ویروس کرونا باشد.

آسیب دستگاه گوارش ناشی از ویروس کرونا

مسائل و عوارض گوارشی نیز در بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. افراد حتی پس از بهبودی از اسهال، حالت تهوع، کاهش اشتها، شکم درد و سایر مشکلات دستگاه گوارش شکایت کرده اند که این ممکن است به دلیل عدم توانایی سیستم هضم در جذب مواد مغذی و الکترولیت های ضروری هنگام ابتلا به ویروس کرونا ایجاد شود. اگرچه مبارزه با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، اما مهم است که ما نقش خود را به بهترین شکل در مهار این ویروس ایفا کنیم.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ