شایع‌ترین مشکلات بارداری را چطور درمان کنید؟

mousavi
منتظر آمدن فرزندتان هستید و اشتیاق زیادی دارید که هرچه زودتر او را ببینید. لحظه‌شماری می‌کنید تا روز مادر شدن‌تان فرابرسد و کوچولوی دلبندتان را در آغوش بگیرید. هزار برنامه چیده‌اید و همه چیز را فراهم کرده‌اید. همه چیز شیرین و رویایی است اما اگر این مشکلات رایج دوران بارداری که شما را به زحمت می‌اندازند اجازه دهند. مشکلاتی که اکثر خانم‌های باردار با آن رو‌به‌رو هستند و با اینکه بسیاری از این مشکلات طبیعی هستند اما به‌دنبال راه‌هایی برای رفع آن می‌گردند. ما در این مطلب راه‌های حل مشکلات شایع دوران بارداری را به شما می‌آموزیم تا بتوانید با سلامت و راحتی بیشتری دوران شیرین بارداری را طی کنید.

دردسری به نام ویار

ویار بارداری به حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی یا علاقه به خوردن مواد غیرخوراکی یا خوراکی‌های نامتعارف و دیگر حالات ناخوشایند در زنان باردار که ممکن است موجب کاهش وزن مادر و جنین ‌شود، گفته می‌شود.  ویار در خانم‌های مختلف، متفاوت است مثلا برخی خانم‌ها حتی از یک بوی عادی مثل بوی برخی غذاها، میوه‌ها، اشیا یا حتی بوی عطر و… هم ممکن است دچار حالات ناخوشایند تهوع و استفراغ شوند.  ویار یک موضوع طبیعی است اما هرچه زودتر باید رفع شود چراکه ممکن است باعث سوءتغذیه مادر و جنین شود.

چطور درمانش کنیم؟

دکتر شیرین نیرومنش درمان ویار را این‌طور توضیح می‌دهد:  برای ویارهای غیرطبیعی اصلاح تغذیه و رژیم غذایی از‌جمله راهکارهای درمانی است. استفاده از غذاهایی مطابق با ذائقه، پرهیز از فست‌فودها و غذاهای بسیار پرچرب و پرنمک و… همگی می‌تواند به بهبود ویار کمک کند.   خوردن مقداری نمک در صبح، خوردن عسل به‌عنوان میان‌وعده و مصرف میوه و سبزیجات به رفع این مشکل کمک می‌کند. به‌علاوه  بهتر است تعداد وعده‌های خود را بیشتر کرده تا در هر وعده حجم آن را کاهش داده و از سنگین شدن پس از هر وعده غذایی پیشگیری کنید. اضافه کردن لیموترش به وعده‌های غذایی هم می‌تواند باعث بهبود حالات ناخوشایند ویار شود.   به‌علاوه یکی از ادویه‌های مهمی که در درمان تهوع خصوصا در خانم‌های باردار و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود، زنجبیل است که البته برای استفاده از زنجبیل حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. از خوردن غذاهای چرب، نوشیدن آب بسیار زیاد، خوراکی‌های محرک تهوع، بودار و پرادویه و… پرهیز کنید.

کمردرد 9ماهه

بخش عمده‌ای از علت دردهای کمر و زیر شکم که ممکن است خانم‌ها داشته باشند هورمون‌هایی است که در بارداری آزاد می‌شود، این هورمون‌ها مفاصل را شل می‌کنند. بنابراین مفاصل در ستون فقرات شل شده و گودی کمر زیادتر می‌شود. این شلی لازم است که در بدن اتفاق بیفتد چراکه اگر بدن یک محیط استخوانی خیلی خشک باشد عملا قدرت تطبیق در این سایز فزاینده و بزرگ شونده رحم نخواهد داشت، بنابراین قاعدتا باید تمام استخوان‌های بدن این انعطاف‌پذیری را داشته باشند و بتوانند تغییر موقعیت دهند تا قادر باشند محتوای بزرگ شونده بارداری را در خود جا دهند. طبیعی است که عارضه آن کمردرد است.

چطور درمانش کنیم؟

برای درمان کمردرد ناشی از بارداری بهتر است خانم‌ها استراحت بیشتری داشته باشند. به‌علاوه توصیه می‌کنیم کفش دو یا سه سانت پاشنه پهن داشته باشند تا نقطه ثقل بدن را یک مقدار به طرف جلو خم کند. برخلاف اینکه بسیاری از خانم‌ها با باردار شدن، کفش‌های تخت را انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات کمربندهای خاصی است که با نظر همکاران ارتوپد برای بیماران توصیه می‌شود. بستن شکم نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. دردهایی که زیر شکم به‌وجود می‌آید به‌دلیل بزرگ شدن سایز رحم و کشیده شدن رباط‌های اطراف رحم است. در نیمه دوم بارداری این مشکل طبیعی است و باید آن را تحمل کرد. استراحت و پرهیز از کار سنگین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چرا روده‌ام کار نمی‌کند؟

حرکت روده‌های بزرگ و کوچک هر دو تحت‌تاثیر هورمون‌هایی که در بارداری ترشح می‌شوند، کم می‌شود. درنتیجه زمان دفع مواد غذایی به طرف روده بزرگ طولانی شده و یبوست ایجاد می‌شود.

چطور درمانش کنیم؟

با رژیم غذایی مناسب می‌توان یبوست را کنترل کرد. استفاده از سبزیجات و میوه‌ها و نوشیدن آب به اندازه کافی کمک‌کننده است. حتی می‌توانند از ملین‌هایی مانند روغن‌زیتون، آلو و… این عارضه را به حداقل برسانند.

نفخ ‌های کلافه‌کننده

نفخ و سوزش سر دل هم ازجمله علائم خیلی شایع است که در بارداری اتفاق می‌افتد. برآمدگی شکم در این دوران باعث تشدید سوزش سر دل می‌شود.

چطور درمانش کنیم؟

به خانم‌ها توصیه می‌شود دفعات غذا خوردن را زیاد کنند. به‌جای اینکه سه وعده صبحانه، ناهار و شام را به‌طور مفصل بخورند، این سه دفعه را به 6 یا 7 دفعه تبدیل کنند ولی هر دفعه با حجم خیلی کمتر غذا بخورند. به‌علاوه بعد از غذا، به صورت درازکش نباشند و چند بالش پشت سر خود بگذارند که جلوی بازگشت اسید معده به داخل مری را بگیرد. از خوردن غذاهای ادویه‌دار و سرخ‌کرده که سطح اسیدیته را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.

ورم های بارداری

باد کردن دست و پاها در سه ماهه آخر بارداری شایع است و به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد. این موضوع طبیعی است اما می‌توانید این مشکل را حل کنید.

چطور درمانش کنیم؟

توصیه می‌کنیم برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید؛ به‌علاوه از خوابیدن روی کمر در اواخر بارداری بپرهیزید. آب کافی بنوشید و استراحت کنید تا مایعات در بدن جریان یابند.

نفس کشیدن سخته!

به علت بزرگ شدن رحم و افزایش فشار آن به قسمت پایین ریه‌ها و نیز اثرات هورمون‌های مربوط به بارداری، ممکن است مختصری احساس تنگی نفس و تند شدن تنفس ایجاد شود. به‌علاوه وزن نوزاد باعث می‌شود که هنگام حرکت، دچار نفس نفس شوید.

چطور درمانش کنیم؟

باز هم استراحت درمان دردتان است. به‌علاوه گذاشتن چند بالش زیر سر و شانه‌ها و قرار گرفتن به حالت نیمه نشسته هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اجتناب از پرخوری در کاهش تنگی نفس هنگام خوابیدن کمک می‌کند. این امیدواری را به شما می‌دهیم که در ماه آخر بارداری، زمانی که سر جنین در داخل لگن قرار می‌گیرد، نفس کشیدن برای مادر راحت‌تر می‌شود.

منبع: سیب سبز

مشکلات و راهکارهای خواب در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ