اگر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می کنید، بخوانید!

samiira
بازبینی شواهد نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی کمتر از آنچه مردم فکر می‌کنند باعث کاهش وزن و جلوگیری از مشکلات سلامت ناشی از چاقی می‌شود.

به گفته‌ محقق راهبر مطالعه، مگان آزاد، استفاده از آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی به هیچ وجه به کاهش وزن معنی‌داری در هزار بیمار مورد مطالعه در هفت کارآزمایی بالینی منجر نشدند. آزاد که دانشیار بیماری‌های اطفال دانشگاه مانیتوبای کانادا است، افزود که کارآزمایی‌های بالینی «استاندارد طلایی» تحقیقات پزشکی به حساب می‌آیند.

در عین حال، داده‌های ترکیبی ۳۰ مطالعه‌ی مشاهده‌ای شامل بیش از ۴۰۰ هزار شرکت‌کننده نشان داد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی با چاقی، فشار خون، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی در ارتباط هستند. با این حال، مطالعات مشاهده‌ای نمی‌توانند یک رابطه‌ی علت و معلولی را اثبات کنند.

آزاد گفت: «این نتایج به نوعی خلاف هدف تولید این محصولات هستند و باید افراد را به این فکر بی‌اندازد که نیازی به مصرف شیرین‌کننده‌ی مصنوعی ندارند.»

با این حال شورای کنترل کالری در پاسخ اعلام کرد که شاید این بازبینیِ شواهد، دارد تقصیر مشکلات سلامت مرتبط با رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم را به گردن شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌اندازد.

با نوشابه های رژیمی از لاغری خبری نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ