با این خواراکی ها قدرت شنوایی خود را افزایش دهید!

samiira
مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی و عملکرد مناسب اندام های بدن دارند. برای مثال محصولات لبنی سرشار از کلسیم بوده و به استحکام استخوان ها کمک می کنند.

روی ماده معدنی دیگری است که به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. برخی از مواد معدنی که در ادامه معرفی می شوند، برای سلامتی سیستم شنوایی ضروری هستند.

مواد معدنی چه هستند؟
مواد معدنی در خاک و سنگ ها موجود بوده و برای ادامه حیات و عملکرد طبیعی اندام های مختلف بدن مورد نیاز هستند. ما با مصرف گیاهان و گوشت حیواناتی که از علف و مواد گیاهی تغذیه می کنند، مواد معدنی موجود در خاک را دریافت می­کنیم.

بیایید با هم مواد معدنی که قدرت شنوایی شما را افزایش می دهند، مرور کنیم:

پتاسیم
پتاسیم، مسؤول تنظیم مایعات در خون و بافت های بدن است. این ماده معدنی در شنوایی اهمیت دارد، چرا که مایع موجود در گوش داخلی (به خصوص قسمتی از گوش داخلی که صداها را به امواج الکتریکی تبدیل می کند تا به عنوان صدا برای مغز قابل تفسیر باشد) حاوی پتاسیم است.

با کهولت سن، میزان پتاسیم به طور طبیعی کاهش یافته و به همین علت پیرگوشی یا کاهش حس شنوایی اتفاق می افتد. منابع غذایی غنی از پتاسیم شامل این موارد هستند: سیب زمینی، اسفناج، باقالی، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، موز، لیمو، پرتقال، ماست و شیر کم چرب.

اسید فولیک
اسیدفولیک یک عنصر حیاتی برای تولید سلول های جدید در بدن است. مطالعات نشان می دهد که کمبود فولیک اسید، با بدتر شدن پیرگوشی در افراد مبتلا به این بیماری ارتباط داشته و مصرف این ویتامین به صورت مکمل باعث کاهش شدت پیرگوشی می ­شود.

این اثر اسید فولیک به اثر آن در متابولیزه کردن ماده ای به نام هموسیستئین (در واکنش های التهابی شرکت کرده و کاهش جریان خون را به دنبال دارد) ربط داده می شود.

جریان خون مناسب برای حفظ سلامت سلول های مویی شکل گوش داخلی و فعالیت این سلول ها مورد نیاز است. غذاهای حاوی فولات شامل جگر، اسفناج، بروکلی و مارچوبه هستند.

منیزیم
مطالعات دانشگاه میشیگان نشان می دهد افرادی که همراه با استفاده از ویتامین های A، C و E، تحت درمان با منیزیم بودند، کمتر به کاهش شنوایی به علت صداهای بلند مبتلا بودند؛ چرا که منیزیم اثر رادیکال های آزاد شده از صداهای بلند را خنثی کرده و تقریباً مانند یک محافظ برای سلول های مویی شکل گوش داخلی عمل می کند.

همچنین، کمبود منیزیم باعث انقباض عروق گوش داخلی شده و در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول های این قسمت از گوش کاهش می یابد. غذاهای سرشار از منیزیم شامل میوه و سبزیجات مانند موز، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی و بروکلی هستند.

تره فرنگی هم که از سبزیجات تابستانی است، سرشار از منیزیم است. شما می توانید تره فرنگی را برای مدت۲۰ تا ۳۰ دقیقه جوشانده و سپس با ماست و شوید مصرف کنید؛ در این صورت پتاسیم بیشتری دریافت خواهید کرد.

روی
روی، باعث تقویت سیستم ایمنی شده و در رشد سلولی و بهبودی زخم ها نقش دارد؛ این مادۀ معدنی در دفع میکروب های سرماخوردگی و در نتیجه عفونت های گوش از بدن نقش دارد. اثرات روی همچنین در بهبودی وزوز گوش در افرادی که از شنوایی طبیعی برخوردارند، شناخته شده است.

روی با برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها و دیورتیک ها تداخل می کند؛ بنابراین باید قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. غذاهای حاوی روی شامل گوشت گاو، قسمت های تیرۀ گوشت مرغ، بادام هندی، بادام زمینی، حبوبات، نخود و عدس، شکلات تلخ، جوی دوسر، کشمش، عسل، زغال اخته و نارگیل هستند.

خلاصه
پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل تمام گروه های غذایی است، معمولاً میزان لازم از ویتامین ها و مواد معدنی مذکور که برای حفظ سلامتی و عملکرد مناسب اندام ها مورد نیاز است را فراهم می کند.

در پایان این موضوع را در نظر داشته باشید که کاهش قدرت شنوایی ممکن است علت های مختلفی داشته باشد؛ بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی، برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

عوامل موثر بر افت شنوایی و پیر گوشی چیست؟

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ