کدام گیاهان آپارتمانی سمی‌اند؟

1+8 گیاه عجیب که باید بشناسید

قدیم‌ترها یعنی زمانی که هنوز زمین کوچک نشده بود و زندگی ما آدم‌ها با ساختن آپارتمان و پشت بندش برج‌ها از خاک کنده نشده بود، خانه جایی بود که در حیاطش شاخه‌های بیدمجنون در باد پریشان می‌شد. خانه جایی بود که درخت سیب و گیلاس، بهار به بهار حیاط را شکوفه باران می‌کردند و بوته‌های رز و نسترن با هم بر سر غنچه دادن رقابت می‌کردند. حالا دیگر خانه‌های‌مان خاک ندارد. جایی که فرصت رویش را به گیاهان بدهد و عیش تماشا را به ما. اما راستش را بخواهید با همه این نداشتن‌ها بین ما انسان‌ها و گیاهان پیوندی چنان عمیق بسته شده که گسستنی نیست. نشانه‌اش هم همین گلدان‌هایی که به خانه‌مان آورده‌ایم تا رنج دوری از سبزی طبیعت را کمتر بکشیم. نگهداری از گل‌ها و گیاهان در آپارتمان‌های تنگ و تاریک و خساستی که در ورود آفتاب به خانه دارند، کار ساده‌ای نیست. همین تنگنا بارها باعث شده که گلدانی که با ذوق و شوق به خانه آورده‌ایم بعد از مدتی حال و احوالش نزار شود و از دست برود و داغ سبزش بر دل‌مان بماند. واقعیت این است که نگهداری از گلدان بیش از آب و کود و آفتاب نیازمند عشقی سرشار از طرف باغبانش است. عشقی که از پس همه کمبودها بر بیاید. اگر شما هم جزو باغبان‌های عاشق هستید، با ما همراه شوید برای آشنایی با پنج گیاه مقاوم و مناسب برای فضای آپارتمان در مقابل 4 گیاهی که بهتر است به خانه راه ندهید.

اگر نزدیک اتوبان زندگی می‌کنید!
طوق طلایی یا برگ قلبی گیاه سبز، رونده، دوست‌داشتنی، مقاوم و اکسیژن‌سازی است که سخاوتمندانه فضای خانه شما را سبز و باطراوت می‌کند. این گیاه اگر در برابر نور آفتاب باشد ابلق شده و لکه‌های زرد روی برگ‌های سبزش پدیدار  می‌شود. طوق طلایی رشد سریعی دارد و اگر آب کافی به آن برسد به سرعت از دیوار خانه شما بالا می‌رود. البته لازم است شما مسیر رشدش را با نخ مشخص کنید. شاخه این گیاه را از هر قسمت که ببرید و داخل آب بگذارید ریشه می‌دهد و می‌توان آن را تکثیر کرد. جالب اینکه شاخه‌های این گیاه برای مدت‌ها در آب تازه و سبز باقی می‌مانند و با قرار دادن آنها در گلدان‌های شیشه‌‌ای نمای زیبایی به فضای خانه‌تان می‌دهند. این گیاه  زیبا اکسیژن‌ساز و از بین برنده فرمالدئید است. طوق طلایی علاوه بر این ویژگی باعث جذب گاز مضر منوکسید کربن و بنزین هم می‌شود. اگر منزل‌تان در محلی است که به اتوبان یا محل تردد خودروها نزدیک است، حتما این گلدان را در منزل و کنار پنجره بگذارید.

 بوته ضدسرطان 
اسپاتی فیلوم که به آن لی‌لی یا لی‌لی صلح هم می‌گویند، گیاهی است با برگ‌های سبز براق که با شکفتن گل‌های زیبایش شما را شگفت‌زده می‌کند. رنگ گل‌های آن سفید، صورتی کمرنگ، قرمز و قرمز ماتیکی است. برگ‌های آن سبز براق بوده و ارتفاع این گیاه به 60سانتی‌متر هم می‌رسد. با وجود گل‌های زیبای این گیاه و جلوه خاصی که دارد، بهترین مکان برای قرار دادن این گل، اتاق پذیرایی است. اتاق خواب هم انتخاب خوبی برای حضور اسپاتی فیلوم با گل‌های خاص و زیبایش است. این گیاه نیازی به نور مستقیم ندارد و با نور غیرمستقیم هم راضی می‌ماند. دمای هوا بین 15 تا 23درجه سانتی‌گراد برای لی‌لی مناسب است. اما دمای تا 32درجه را هم تحمل می‌کند. به شرطی که روی برگ‌ها با اسپری غبارپاشی کنید. خاک گیاه باید همیشه نیمه مرطوب و سبک باشد. این گیاه از بین برنده آلاینده بنزن است. این آلاینده سرطان‌زا با وجود این گیاه در خانه از بین خواهد رفت. علاوه بر اینکه این آلاینده معمولا در رنگ، واکس مبل و پارکت نیز وجود دارد.

 یک اکسیژن ساز واقعی
اگر به‌دنبال یک گیاه زیبا، مقاوم و کم‌توقع اما در مقابل دست و دلباز در تولید اکسیژن می‌گردید سانسوریا (Sansevieria‌) بهترین انتخاب برای شماست. سانسوریا اگرچه آفتاب دوست است اما در سایه هم حالش خوب می‌ماند.
 در حالت کلی نور روشن غیرمستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه است.
 شمشیری به آبیاری زیاد نیاز ندارد و رطوبت زیاد خاک برایش مناسب نیست. سانسوریا برگ‌هایی به شکل شمشیر با رنگ سبز تیره دارد با لبه‌ها یا رگه‌هایی به رنگ زرد
. ارتفاع این گیاه تا 140سانتی‌متر هم می‌رسد. به‌دلیل اکسیژن‌رسانی بالا بهترین جا برای این گیاه اتاق خواب شماست. این گیاه مقاوم به‌دلیل بافت گوشتی که دارد آب را در خود نگه می‌دارد و شما بدون نگرانی‌ می‌توانید به سفر بروید او خودش مراقب خودش هست. 

بامبوی خوش‌شانس
لاکی بامبو یا بامبوی خوش‌شانس، گیاهی زیبا و مقاوم است که در چند سال اخیر  از مسیر کشور چین به خانه‌های ما ایرانیان راه یافته است. این گیاه جذاب که براساس فرهنگ فنگ‌شویی با خود خوش‌شانسی می‌آورد، توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده ‌است که در آب نگهداری و فروخته می‌شود. خود گیاه هم مشکلی با این مسئله ندارد و به‌خوبی در آب زندگی می‌کند.
 لاکی بامبو غیر از جنبه تزیینی، خواص درمانی هم دارد؛ ساقه آن می‌تواند بنزن، منوکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت و جذب کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بامبو، ایجاد رطوبت در فضای خانه است. 

آلوئه‌ورا  محبوب و مشهور
آلوئه‌ورای محبوب و مشهور یا صبر زرد گیاهی است که با وجود خواص دارویی ‌که دارد می‌تواند هم به‌عنوان یک گلدان زینتی  به خانه شما زیبایی و طراوت ببخشد هم با وجود اکسیژن‌دهی بالا هوای خانه‌تان را داشته باشد و هم از برگ‌ها و شیره پر از خاصیتش برای درمان بسیاری از زخم‌ها و سوختگی‌ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه استفاده کنید. این گیاه مقاوم یک انتخاب مناسب برای نگهداری در آپارتمان است. 
چراکه از نظر نگهداری اگرچه در شاخه کاکتوس‌های قرار نمی‌گیرد اما شرایط نگهداری‌اش مشابه کاکتوس است.

خوش بر و روهای خطرناک

 با همه اصرار و علاقه‌ای که نسبت به نگهداری از گل و گیاهان در محل زندگی‌مان داریم، اما یک هشدار هم در این حیطه وجود دارد؛ هشدار درباره گیاهانی که طبیعت‌شان مناسب  هم‌خانگی با انسان‌ها نیست و بهتر است  در فضای طبیعی و زادبوم‌شان نگاه داشته شوند. در ادامه شما را با 4 گیاه آشنا می‌کنم که با وجود ظاهر زیبا و جذاب اما حضورشان در خانه خطرناک است، مخصوصا اگر کودکی در خانه باشد و احتمال اینکه گیاه را به دهان ببرد.  

آنتوریوم عجیب 
درفش گیاه یا آنتوریوم (Anthurium)، یک گیاه استوایی با ظاهری خاص و عجیب است. این گیاه دارای  برگ‌های قلبی شکل ضخیم به رنگ سبز تیره و یک گلبرگ بزرگ به رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید که درفشی زرد، ارغوانی، سفید یا سبز روشن به‌صورت عمودی در مرکز گلبرگ قرار دارد. برگ‌ها و ساقه‌ درفش گیاه که با نام گل فلامینگو هم شناخته می‌شود، سمی هستند و اگر وارد دهان شود منجر به بروز درد همراه با سوزش در دهان و ایجاد تورم و تاول می‌شود. مسمومیت با این گیاه سمی باعث گرفتگی و خش‌دار شدن صدا و مشکل در بلعیدن غذا می‌شود.


دیفن باخیا؛ همخانه سمی
دیفن‌باخیا به‌دلیل شرایط  ساده نگهداری، زیبایی برگ‌های پهن و دو رنگش و ساده تکثیر شدن یکی از پرطرفدارترین گیاهان خانگی ما ایرانیان است. با این حال اما این گیاه به هیچ‌ عنوان انتخاب مناسبی برای خانه‌هایی که بچه‌های کوچک در آنها زندگی می‌کنند، نیست. شیره برگ این گیاه اگر به دهان وارد شود باعث سوختن و متورم شدن زبان‌ می‌شود و همین تورم و سوزش می‌تواند راه هوایی گلو را ببندد و باعث ایجاد تنگی نفس یا حتی خفگی شود. 

  گوش گرگی 
فیلودندرون یا گوش‌گرگی گلدان پرطرفدار آپارتمانی دیگری است که با وجود زیبایی و محبوبیت اما حضورش در خانه‌ای که کودک دارد، خطرناک است.
 برگ‌های این گیاه به‌شدت سمی هستند و اگر بچه‌ای آنها را بجود یا بخورد، بلافاصله لب‌ها، زبان و گلویش دچار سوزش شدید و تورم می‌شود. خوردن برگ این گیاه باعث ایجاد اسهال شدید و مسمومیت هم می‌شود.


خرزهره

 خرزهره درختچه‌ای زیبا با گل‌های صورتی است که به‌دلیل سمی بودنش برای دور کردن حشرات موذی از آن استفاده می‌شود. تمام قسمت‌های این درختچه‌ همیشه سبز به‌شدت سمی هستند. در موقع هرس کردن این گیاه حتما از دستکش استفاده کنید و اگر احیانا در موقع هرس کردن دست‌تان با شاخه‌های بریده شده تماس پیدا کرد، خیلی زود آن را با آب و صابون بشویید. توجه داشته باشید اگر این گیاه خورده شود، می‌تواند مرگبار باشد.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ