از سندرم قلب شکسته چه می دانید؟!

faateme1366
عبارت شکستن قلب را بیشتر یک اصطلاح می‌دانید تا یک واقعیت، اما قلب واقعا می‌شکند، و جدید‌ترین نمونه آن نیز در هیوستون تگزاس رخ داده‌است، قلب زنی در اثر مرگ سگش شکسته و او را راهی بیمارستان ساخته‌است.

ژوآنی پیمپسون 61 ساله یکی از روز‌های خود را با کمردرد شدید آغاز کرد و زمانی که سعی کرد در تخت خود جا‌به‌جا شود، قفسه سینه‌اش دچار سوزشی شدید شد. در عرض 20 دقیقه این زن روانه اورژانس محلی شده و بلافاصله پس از آن با کمک هلیکوپتر به بیمارستان هیوستون منتقل شد تا پزشکان آزمایش‌های مورد نیاز برای سکته قلبی را روی او انجام دهند.

اما آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان احتمال سکته قلبی را رد کردند و وضعیتی متفاوت را نشان دادند. پزشکان اختلالی به نام کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو را شناسایی کردند، وضعیتی که نشانه‌هایی شبیه به سکته قلبی دارد اما درواقع سکته قلبی نیست و زمانی بروز پیدا می‌کند که فرد رویداد به شدت احساسی مانند از دست دادن یکی از اعضای خانواده را تجربه کرده‌باشد،‌از این رو به آن نامی متناسب با شرایط بروز بیماری داده‌اند: سندروم قلب شکسته.

در مورد سیمپسون، مرگ سگ نژاد یورک‌شایر تریر او که مها نام داشت باعث بروز سندروم شده‌بود. مورد عجیب خانم سیمپسون که در سال 2016 میلادی رخ داده‌بود،‌به تازگی توسط پزشک او در نشریه پزشکی نیو‌انگلند منتشر شده‌است نه به خاطر نقش سگ در بروز این سندروم،‌بلکه به این خاطر که مورد سیمپسون موردی بسیار مختصر و جالب از وضعیتی شگفت‌انگیز بود که تحقیقات ثابت کرده‌اند وضعیتی حقیقی و گاه حتی مرگبار است.

پزشکان در ابتدای ورود سیمپسون به بیمارستان از قلب او برای شناسایی عروق مسدود شده عکسبرداری کردند،‌اما در نهایت شگفتی هیچ رگ مسدودی نیافتند از این رو آن را سندروم قلب شکسته تشخیص دادند، وضعیتی که در میان زنان از رواج بیشتری برخوردار است.

براساس نتایج تحقیقی که در سال 2015 انجام گرفته‌است،‌ طغیان هورمون‌های استرس تحت تاثیر رویدادی غم‌انگیز می‌تواند عملکرد قلب سالم را نیز مختل ساخته و آن را دچار اسپاسم کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ