اجازه ندهید تنهایی به سلامتی شما آسیب برساند.

تنهایی می تواند هزینه های جسمی نیز داشته باشد. اما شما می توانید اقدامات زیر را برای غلبه بر آن انجام دهید

مقدمه:

تنهایی فقط به معنی تنها زندگی کردن نیست – برخی از مردم با تنهایی خودشان، خوشحال هستند. این که چند نفر را می شناسید یا اغلب چقدر آنها را می بینید مهم نیست. حتی داشتن این احساس نیز مهم نیست که اگر یک روز با آنها تماس نداشته باشید پس روز بدی است. آن چه مهم است، داشتن ارتباطات قوی است. کسانی که ارتباطات قوی تری دارند، تمایل دارند شادتر، سالم تر و خلاق تر باشند. کسانی که نمی توانند ارتباطات قوی داشته باشند، احساس جدایی از همه، سوء تفاهم و افسردگی دارند: این افراد تنها هستند

تنهایی می تواند هزینه های جسمی نیز داشته باشد. اما شما می توانید اقدامات زیر را برای غلبه بر آن انجام دهید:

1- سیستم ایمنی

اگر برای مدتی طولانی است که تنها هستید، ممکن است مبارزه با بیماری برای بدنتان سخت تر شود. بخشی از دلایل این امر ممکن است این باشد که تنهایی، بدن شما را تحریک می کند تا زمانی که تحت استرس قرار دارد، برخی از هورمونها را بسازد. و این می تواند چگونگی کارکرد سیستم ایمنی بدن شما را تیره و تار سازد. بسیاری از چیزهای دیگر نیز بر چگونگی محافظت بدن شما از خودش، اثر می گذارد. پزشک شما می تواند کمک کند تا مشخص کنید چه تغییراتی ممکن است به شما کمک کند.

2-فشارخون

اگر شما تنها هستید، به خصوص اگر این تنهایی برای مدت 4 سال یا بیشتر طول بکشد، احتمال بیشتری برای بالا رفتن فشار خون شما وجود دارد. دانشمندانی که این اثر را مطالعه می کنند، نمی توانند ثابت کنند که دراین مورد تنهایی باید سرزنش شود. اما آنها دریافتند که افزایش آن، ناشی از چیزهای دیگر مانند سن، جنس، رژیم غذایی یا زمینه خانواده نیست.

3- ورزش

شیوه زندگی فعال، شما را از نظر جسم و ذهن به خوبی حفظ می کند. اگر شما تنها هستید، احتمال بیشتری دارد که تمرینات خود را کم کرده، یا آنها را متوقف کنید. این کار را نکنید، در بازی بمانید. با یک دوست به پیاده روی بروید، به ورزشگاه بروید، فعال باشید، داشتن یک دوست و یک رفیق، موجب رشد روابط است که حال شما را نیز بهتر می کند. هدف شما باید حداقل 2.5 ساعت فعالیت در هفته باشد. اگر مشکلات بهداشتی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

4- وضوح ذهنی

توانایی شما برای حل مشکلات و یا به یاد داشتن چیزها براساس سن، ممکن است تحت تاثیر احساس تنهایی شما قرار بگیرد. و شما ممکن است احتمال بیشتری برای داشتن یک بیماری مغزی مانند آلزایمر داشته باشید. به یاد داشته باشید که چیزهای زیادی بر این عوامل خطر تاثیر می گذارند، و تحقیقات ثابت نمی کند که تنهایی این شرایط را ایجاد می کند. اما در هر سنی یافتن راه های ارتباط با دیگران عاقلانه است.

5- سلامت قلب ضعیف

هر چه مدت بیشتری از عمرتان را به تنهایی بگذرانید، بیشتر احتمال دارد شرایطی داشته باشید که بر سلامت قلبتان تاثیر بگذارد: به عنوان مثال، چاقی، فشار خون بالا و سطح بالای کلسترول بد. و زنانی که تنها هستند ممکن است به احتمال زیاد دچار بیماری های قلبی عروقی شوند. چرا؟ 

دلایل زیادی وجود دارد؛ مثل اینکه اگر سیگار می کشید، افسرده می شوید یا زمانی که تنها هستید کار نمی کنید.

6- افسردگی

این بیماری بر بدن شما و همچنین ذهن شما تاثیر می گذارد. اگر تنها باشید، ممکن است شروع به داشتن احساس بدی در زندگی خود کرده و افسرده شوید. افسردگی می تواند باعث انزوا شود، بنابراین شما شروع به داشتن احساسات حتی بدتر می کنید. اگر علائمی دارید که شدید است و یا بیش از دو هفته طول کشیده، از جمله احساس خستگی یا ناامیدی، علاقه کمتر به چیزهایی که معمولا لذت می بردید، انرژی کم، مشکلات خواب یا تغییرات اشتها، کمک بگیرید.

7-اضافه وزن

اگر تنها باشید، شما ممکن است ازغذاهای معمولی یا ناسالم بخورید تا خودتان را تسکین دهید یا ورزش خود را متوقف می کنید. این باعث می شود که شما در مورد خودتان احساس بدی کنید و همچنین احتمال بیشتری برای ایجاد شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی ایجاد کنید. اگر وزن شما بالا برود، ایده خوبی است که به هیجانات، رژیم و ورزش خود نگاهی بیندازید.

8- خواب

اگر شما تنها باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که یا بیشتر اوقات در خواب باشید، یا در هنگام خواب لگد زده یا دائم غلت بزنید. این می تواند در طول روز تمرکز شما را سخت کند و شما را درحالت خلق و خوی بد قرار دهد. به مرور زمان، خواب ضعیف می تواند باعث ایجاد دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، افسردگی و چاقی شود.

9- سوء استفاده از داروها

ممکن است در مواردی که تنها هستید، برای ایجاد یک خواب بهتر یا درد و یا هر مشکل دیگر به داروها یا مواد مخدر پناه ببرید. به مرور زمان، مصرف آنها می تواند به طور جدی به بدن، خانواده، زندگی کاری و روابط شما آسیب برساند.

10- پس زمان “من” چه شد؟

شما ممکن است در مقایسه با فرد دیگر، وقت بیشتری را صرف بازسازی خود کنید. این می تواند سالم و طبیعی باشد. این فقط وقتی غیر طبیعی می شود که شما احساس کنید با این بازسازی خود، بیش ازحد از دیگران دور افتاده اید. این اتفاق وقتی می افتد که شما بیش ازحد در خودتان مانده باشید. اما این می تواند اینطور نیزاتفاق بیفتد که شما به سادگی احساس راحتی نمی کنید، حتی اگر مردمان زیادی در اطراف شما باشند.

11- فعالیتی انجام دهید

به دنبال راههایی برای ارتباط باشید. آیا علاقمند به شطرنج، پیاده روی، تنیس، پل، یا کتاب هستید؟ به یک باشگاه بپیوندید و افراد دیگری که همان علائق را دارند، بشناسید. با دوستان و خانواده برنامه ریزی کنید. در مورد چگونگی احساس خود با آنها صحبت کنید. اگر متوجه شدید که با افراد، حتی کسانی که به خوبی آنها را می شناسید، خوب ارتباط برقرار نمی کنید، ممکن است صحبت با یک درمانگر به شما کمک کند. مراقب خودتان نیز باشید: ورزش منظم، خواب خوب و خوردن سالم، می تواند خلق و خوی شما را افزایش دهد.

12- زمانی که نیاز به کمک دارید.

تقریبا همه ممکن است درحال حاضرو یا بعدها، کمی احساس تنهایی داشته باشند. اما اگر سعی کنید مجددا ارتباط برقرارکنید و بعد از چند هفته هنوز احساس تنهایی می کنید، یا اگر شما خیلی تنها، افسرده یا مضطرب هستید که ممکن است این احساس بر کار یا زندگی داخلی شما اثر بگذارد، به پزشک خود بگویید. شما می توانید درخواست کمک کنید؛ چیزهایی مانند درمان، تغییر سبک زندگی و دارو برای شرایط خاص، برای عقب گردی بر روی پاهای شما کمک می کند.

برگردان: سیما آزاد فلاح

خطرات تنهایی و انزوای اجتماعی را می دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ