دندان های زیبا داشته باشید

با اینکه همه داشتن دندان های زیبا و سالم را دوست دارند و به دنبال لبخندی دلنشین هستند اما هنوز هم ترس و اضطراب از دندان پزشکی برای بسیاری از افراد وجود دارد.

 

 

 اگر ترس و اضطراب شما از دندان پزشکی بیش از حد انتظار است می توانید هنگامی که بر روی صندلی دندان پزشکی هستید از یک پخش کننده ی موسیقی و هدفون استفاده کنید و آرامش خود را بیشتر حفظ کنید چون بعضی ها عادت دارند زمانی که عصبی هستند نفس خود را نگه می دارند؛ این احساس و نگه داشتن نفس اضطراب را تقویت می کند پس روی تنفس منظم تمرکز کنید و با دندان پزشک خود ارتباط بهتری برقرار کنید. دندان پزشکان معمولاً ترس شما را می فهمند و به شما کمک می کنند تا بتوانید ترس خود را کاهش دهید. اما در هر حال برای داشتن دندان های زیبا و عدم ملاقات با دندان پزشک  یا کمتر دیدن او شاید بهنر باشد ترفندهای زیر را به کار ببرید تا زودتر از پزشک به دندان های خود برسید.

 اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟

باید بدانیم بهتر است اول نخ دندان بکشیم تا خورده های غذایی که در بین دندان ها گیر افتاده اند خارج شوند و مسواک زدن ما راحت تر شود. انگشتان خود را در دو طرف نخ دندان قرار دهید و آن را با زاویه ی 45 درجه نگه دارید حتما به توصیه هایی که در داروخانه به شما می شود اهمیت بدهید این می تواند به بهتر کشیدن نخ دندان به شما کمک کند نخ دندان را به آرامی در بین دندان های خود بکشید و غذا های گیر افتاده را خارج کنید. البته تا حدی نخ دندان بکشید که به لثه ی شما آسیبی نرسد. از خلال دندان نیز می توانید کمک بگیرید تا مواد غذایی به دام افتاده در یک نقطه از دندان تان را پاک کنید به این ترتیب از مشکلی بزرگ تر یعنی رفتن به دندان پزشک نجات پیدا خواهید کرد.

 مسواک خود را عوض کنید

 برای حفظ لبخند زیبای خود هر سه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. برای استفاده از مسواک برقی توصیه های سازنده را نیز پیگیری کنید بعد از بهبود از بیماری حتما مسواک خود را عوض کنید و با یک مسواک نو آن را جایگزین کنید.

 برای داشتن دندان های سفید پنیر بخورید

پروتئین موجود در پنیر باعث جلوگیری از خراب شدن مینای دندان شما می شود و حتی از کم خونی شما جلوگیری می کند پنیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید همچنین ویتامین D و کلسیم برای ساخت دندان ضروری هستند. فراموش نکنید مواد غذایی مانند شیر، زرده تخم مرغ و ماهی کمک می کنند که کلسیم بیشتری جذب شود این مواد غنی از ویتامین D هستند.

 از جوش شیرین برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید 

اگر عاشق قهوه، چای و نوشیدنی های رنگ دار هستید به فکر سفید کردن دندان های خود باشید. دوبار در ماه دقیقا مثل خمیر دندان از آن استفاده کنید و سپس آن را بشوئید و اینگونه لبخند خود را سفید تر کنید. اگر لثه هایتان به جوش شیرین حساس است می توانید از روش های دیگری برای این کار استفاده کنید. بعضی از مواد غذایی می توانند دندان ها را روشن تر کنند. گفته می شود توت فرنگی ممکن است دارای خصوصیت سفید کردن دندان باشد. البته تا کنون ثابت نشده است بهتر است دندان هایتان را بعد از خوردن غذاهایی مانند زغال اخته، قهوه و حتی کشیدن سیگار کاملا پاک کنید این کمک می کند که دندان هایتان کمتر تغییر رنگ بدهند. می توانید برای این کار از سیب، گلابی، هویچ و یا کرفس استفاده کنید که باعث می شود بزاق دندان هایتان را بشوید و دندان هایتان روشن تر شوند.

 ریفلاکس اسید معده ی تان را تنظیم کنید

کنترل ریفلاکس و جلوگیری از برگشت اسید به دهان باعث حفظ مینای دندان تان می شود از غذا هایی که باعث ریفلاکس می شوند اجتناب کنید: شکلات، الکل، نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه، قهوه و چای غذا های چرب نیز از این دسته اند مراقب زبان خود باشید.

برای تمیز کردن زبانتان وقت بگذارید.

زبانتان را فراموش نکنید. زبان شما میزبان باکتری هایی است که باعث ایجادبوی بد دهان هم می شوند. شما می توانید با تمیز کردن زبان تان این باکتری ها را از بین ببرید و به سلامت دندان هایتان کمک کنید.

 داروها باعث خشکی دهان می شوند

دهان شما برای حفظ سلامتی به بزاق نیاز دارد؛ اما دارو هایی مانند دارو های ضد افسردگی، دارو های فشار خون بالا و آنتی هیستامین ها می توانند بزاق دهان شما را خشک کنند که مهم ترین علت خشکی دهان هستند. برای کمک به مرطوب نگه داشتن دهان خود از مایعات بیشتری استفاده کنید یا از دندان پزشک خود کمک بخواهید تا به شما یک محصول بزاق مصنوعی را معرفی کند تا دهان تان رطوبت خود را حفظ کند. مراقب لبخند خود باشید و از سلامت دندان هایتان لذت ببرید.

برگردان عرب زاده

برای سلامت دندان چی بخوریم و نخوریم؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ