با آسیب های آلودگی صوتی بیشتر آشنا شوید

سروصدای فراوانی که به گوش میرسد به سیستم شنوایی آسیب وارد میکند و موجب اختلال در شنوایی افراد می شود. مقدار این صداهای مضر از هشتاد دسی بل بیشتر است.

آلودگی صوتی

صدا در همه جا وجود دارد، از جمله این صداها می توانیم به صدای تلویزیون، رادیو، ماشین لباسشویی، بوق ماشین ها و غیره اشاره کنیمغالبا  این صداها دائما به گوشمان میرسند و آسیبی به سلامتی مان وارد نمیکنند.  اما صداهای خطرناک صداهایی می باشند  که بلند و گوش خراش هستند و برای زمان طولانی ادامه دارند.

صداهای خطرناک می توانند به سیستم شنوایی وارد کرده و باعث تحلیل حس شنوایی  در افراد مختلف شوند. میزان این صداهای مضر بیشتر ازهشتاد دسی بل استشنیدن  موسیقی بلند، به ویژه با هدفون، از علل تاثیرگذار بر تضعیف شنوایی می باشد.

دسی بل چیست؟

دسی بل واحدی برای اندازه گیری صدا است

میزان صدای یخچال، 45 دسی بل است.

میزان مکالمه معمولی در حدود 60 دسی بل است

میزان صدا در ترافیک سنگین می تواند به 85 دسی بل است

صدای پرواز با هواپیما دارای 76 دسی بل است

میزان سروصدا بین 57 تا 63 دسی بل مشکلی ایجاد نمیکند. اما درمقابل  صدای گوش خراش و بیشتر از هشتاد و پنج دسی بل، برای مدت زمان طولانی کم‌شنوایی پدید خواهد آمد. اگر میزان صدا از هفتاد و پنج سی بل بیشتر باشد، حتی به مقدار کوتاه فرد در  مقابل آن قرار بگیرید، مطمئنا دچار  کم‌شنوایی شود.

آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی صوتی به مجموعه ای از صداهای منقطع و گیج کننده ای است که عملکرد گوش را کاهش میدهندآلودگی صوتی غالبا در شهرهای بزرگ و حتی در منازل و مکان های اداری وجود دارد و باعث بروز تاثیرات منفی بر سلامتی افراد خواهد شد.

 

 علل ایجادکننده آلودگی صوتی

صدای هواپیما: تحقیقات پژوهشگران روی آلودگی صوتی هواپیماها از آسیب ها و اثرات منفی آن بر سلامت انسان خبر میدهد. علی الخصوص افرادی که در مجاورت فرودگاه زندگی می کنند، در معرض خطر  بیماری قلبی، اختلالات فشار خون و استرس های مزمن قرار دارند.

 سر و صدای محیط کار: اکثر ما تصور میکنیم که مکان هایی که در حال ساختن هستند، جزو منابع آلودگی صوتی به شمار می روند در صورتی که از سر و صدای محل کار خود بی خبریم.مکالمه با همکاران، ضربه زدن به میز و یا شنیده شدن صداهای دیگر می تواند بدون آنکه بفهمیم، میزان بهره وری ما را کاهش دهد.

آلودگی صوتی

صدای ماشین ها: یکی از مصائب افراد شهرنشین و ساکنان کلان شهرها ، صدای ترافیک است. صدای ترافیک باعث ایجاد آلودگی صوتی خواهد شد.

صداهای موجود در منازل : اکثر مردم تصور میکنند که سر و صدایی در خانه آنها وجود ندارد، در حالی که اکثر  فعالیت ها مباعث ایجاد سر و صدا می شوند، مانند تلویزیونی که از صبح تا شب روشن باشد و این عاملی برای اختلال در  تمرکز و ایجاد استرس می باشد.

در واقع  کودکانی که در این خانه ها زندگی میکنند، از آلودگی صوتی آسیب خواهند دید و رشد شناختی آنها کاهش پیدا خواهد کرد، مهارت صحبت کردن آنها کم خواهد شد، اضطراب آنها زیاد شده و درنتیجه انعطاف پذیر نخواهند بود.

سروصدای زیاد چه آسیبی وارد خواهد کرد

سروصدای زیاد، سلول هایی مویی در گوش داخلی و در عصب شنوایی اختلال ایجاد خواهد کرد. این نوع  اختلال در شنوایی می تواند باعث بروز وزوز گوش شودوزوز گوش می تواند به صورت دائما ایجاد شود و یا به صورت موقتی همراه  باشدصداهای بلند باعث بروز کاهش شنوایی موقتی شود. این کاهش شنوایی موقتی به مدت شانزده تا چهل و هشت  ساعت رفع شودآسیب های ناشی از آلودگی صوتی برای اطفال اطفالی که در معرض صداهای بلند محیط هستند، آهسته تر از همسالان خود مطالب را می آموزند.

در آلمان،  پس از  بررسی، طی بررسی هایی که روی اطفالی که نزدیک فرودگاه زندگی می کردند ثابت شد که آلودگی صوتی، تاثیرات منفی که روی یادگیری و قدرت حافظه بلند مدت آنها میگذارد و باعث تشدید هورمون های استرس زا می شود. از آنجایی که استرس تاثیر زیادی بر ایجاد بیماری در افراد میگذارد، پس می توان گفت آلودگی صوتی نیز باعث بروز بیماری در آن ها می شودتلویزیونی که از صبح تا شب در خانه روشن است، از عوامل تاثیرگذار در بروز آلودگی صوتی و استرس است

آلودگی صوتی سبب چه بیماری هایی می شود؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ