9 ترفند برای ترک سیگار

شاید در گذشته دلیل سرفه های مزمن بیشتر بیماری سل بود اما امروزه بیشترین دلیل این سرفه ها سیگار کشیدن و یا مصرف دیگر دخانیات موجود در بازار است.

بدون شک یکی از عوامل اصلی مرگ و میر امروزه مصرف سیگار است که با توجه به مضر بودن مصرف آن بهتر است برای ترک آن شگردهایی را یاد بگیرید تا بتوانید راحت تر سیگار را ترک کنید. در اینجا راه هایی برای کنار گذاشتن سیگار آمده است:

۱.  قهوه صبحگاهی

بسیاری از سیگاری ها هنگام بلند شدن از خواب با قهوه صبحانه ی خود سیگار میکشند. اگر شما هم عادت دارید به محض اینکه از خواب بلند می شوید سیگار بکشید؛ بهتر است وقتی بیدار می شوید خود را مشغول کنید. برای انجام این کار سعی کنید صبحانه بخورید، دوش بگیرید، لباسشویی را روشن کنید و لباس های کثیف را شستشو دهید و خانه را تمیز و مرتب کنید. اگر خوردن یک فنجان قهوه باعث می شود که شما تمایل بیشتری برای کشیدن سیگار داشته باشید بهتر است سعی کنید چای، شیر یا آب را جایگزین قهوه کنید.

۲.  هنگام رانندگی

سیگار کشیدن در ماشین یکی از عادت های رایج بسیاری از سیگاری ها است. اگر معمولا هنگام رانندگی یا نشستن در ماشین، عادت دارید که سیگار می کشید سعی کنید رادیو ی ماشین را روشن کنید یا از سی دی پلیر آن استفاده کنید یا حتی می توانید آدامس بجوید تا میل خود نسبت به سیگار کشیدن را کاهش دهید.

3.  مناسبات اجتماعی

معمولا رایج است که در جشن ها سیگار می کشند. و افراد سیگاری در کنار هم بیشتر جمع می شوند. برای کاهش میل به سیگار کشیدن در هنگام برقراری ارتباط مطمئن باشید که دوستان، همکاران و یا اعضای خانواده تان سیگاری نیستند و زمان خود را با افراد غیر سیگاری صرف کنید و در فعالیت های غیر مرتبط با سیگار کشیدن مانند دیدن یک فیلم، رفتن به پیاده روی و یا شرکت در کلاس های ورزشی شرکت کنید.

۴.  استرس

برای کمک به کاهش استرس هنگام ترک سیگار، یک رژیم سالم داشته باشید، ورزش کنید ( قبل از شروع هر تمرین با پزشک خود صحبت کنید) وقت خود را صرف چیزهایی کنید که دوست دارید)  البته مصرف کافئین را کمتر کنید و حتی از تکنیک هایی برای کاهش استرس خود استفاده کنید مانند یوگا و ورزش هایی که به تمرکز بیشتر نیاز دارند.

5.  لحظات آرامبخش

فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون، کتاب خواندن، صحبت کردن با تلفن و یا بازی های کامپیوتری باعث اشتیاق به سیگار کشیدن بیشتر در بسیاری از افراد سیگاری می شود. برای کاهش میل به سیگار کشیدن زمانی که حس آرامش می کنید سعی کنید آدامس بجوید ( البته آدامس بدون قند)، آب بنوشید و یا وعده غذایی سالم بخورید حتی می توانید از میله های بافتنی استفاده کنید و یک چیز زیبا برای خود ببافید.

۶.  شکست در کار

برای بسیاری از افراد کارمندان یا کارگران هنگامی که از کار اخراج می شوند و یا کار خود را ترک می کنند سیگار کشیدن یک عمل رایج است. برای کاهش میل به سیگار کشیدن هنگام شکست در محل کار خود، اطمینان حاصل کنید که به سمت سیگار نمی روید و به دوستان و همکاران خود بگویید که سیگار را ترک کرده اید می توانید به جای سیگار کشیدن به یک پیاده روی کوتاه مدت بروید و یا حتی یک تعطیلات چند روزه برای خود در نظر بگیرید به این ترتیب جایگزین بهتری برای سیگار و تحمل شکست پیدا کرده اید.

۷.  غذا

برای جایگزین کردن سیگار و کاهش میل به سیگار، چندین وعده ی غذایی کوچک در طول روز بخورید. می توانید در طول روز بیشتر آب بنوشید، میان وعده های سالم بخورید و از نوشیدنی های بدون قند استفاده کنید. پس از خوردن غذا با پاک کردن میز، شستن ظرف ها و مرتب کردن آشپزخانه خود را مشغول کنید حتی می توانید بعد از آن به یک پیاده روی بروید تا میل به سیگار کشیدن نداشته باشید.

۸.  احساسات منفی

احساس خشم، غم و اندوه، تنهایی و خستگی باعث سیگار کشیدن های رایج می شوند. مهم این است که یاد بگیریم چگونه با احساسات منفی روبه رو شویم به ویژه زمانی که سیگار را ترک می کنیم. می توانیم به جای سیگار کشیدن به دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود اعتماد بیشتری داشته باشیم تا از حمایت آنها برخوردار شوید. اگر در هنگام خستگی احساس گرسنگی می کنید حتما یک میان وعده ی سالم بخورید.

۹.  اعضای خانواده، دوستان و همکارانی که سیگار می کشند

قرار گرفتن در معرض افرادی که سیگار می کشند می تواند ترک سیگار را بسیار دشوار تر کند. بسیاری از افراد ممکن است دوست نداشته باشند سیگار را ترک کنند و جز عزیزان و دوستانی باشند که در کنار شما حضور دارند. حتی ممکن است از شما برای ترک سیگار انتقاد کنند. البته به هر حال داشتن روابط خوب با دیگران باعث می شود که بهتر بتوانید بر اعصاب خود مسلط باشید و راحت تر سیگار را ترک کنید.

برگردان عرب زاده

بعد از ترک سیگار چی بخوریم؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ