رژیم غذایی برای بهبود ریه افراد سیگاری

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از سیب و گوجه فرنگی ممکن است برای بازسازی ریه های افرادی که قبلا سیگار می کشیدند، کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از سیب و گوجه فرنگی ممکن است برای بازسازی ریه های افرادی که قبلا سیگار می کشیدند، کمک کند. همچنین مطالعه نشان داد که دریافت منظم گوجه فرنگی نیز ممکن است کاهش عملکرد ریه در میان بزرگسالان را به صورت طبیعی کمتر سازد.

یک مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ نشان داد که کاهش طبیعی در عملکرد ریه طی یک دوره 10 ساله در میان افراد با سابقه سیگاری با رژیم غذایی همراه با مصرف بالای گوجه فرنگی و میوه ها به خصوص سیب، کاهش می یابد و اعلام می کند که اجزای خاصی در این غذاها ممکن است به بازگرداندن آسیب ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک کند.

محققان دریافتند که عملکرد ریه در بزرگسالانی که به طور متوسط بیش از دو گوجه فرنگی یا بیش از سه وعده میوه های تازه در روز می خوردند، نسبت به کسانی که کمتر از یک گوجه فرنگی یا کمتر از یک وعده میوه در روز می خوردند، کمتر کاهش یافته بود.

محققان در مورد سایر منابع غذایی مانند غذاهای فرآوری شده حاوی میوه ها و سبزیجات (مثلا سس گوجه فرنگی) نیز تحقیق کردند اما اثر محافظتی تنها در میوه ها و سبزیجات تازه مشاهده شد.

این مقاله که بخشی از مطالعه ریه های افراد مسن در مطالعات اروپایی (ALEC) است، و توسط کمیسیون اروپا یافت شده و توسط کالج امپریال کالج لندن رهبری می شود، همچنین میزان آهسته تر کاهش عملکرد شدید ریه را در میان تمام بزرگسالان، از جمله کسانی که هرگز سیگار کشیدن را متوقف نکرده و یا در دوره ای ترک سیگار داشته اند، با مصرف بالای گوجه فرنگی مشاهده کردند.

این مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند به بهبود آسیب ریه ها در افرادی که سیگار را ترک می کنند کمک کند. همچنین ونسا گارسیا-لارسن، استادیار دانشکده بین المللی سلامت دانشکده بلومبرگ و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: یک رژیم غذایی غنی از میوه ها می تواند روند پیری طبیعی ریه را کند کند، حتی اگر هرگز سیگار نکشیده باشید.

این یافته ها، نیاز به توصیه های رژیم غذایی مخصوصا برای افرادی که در معرض خطر بیماری های تنفسی گسترده مانند COPD هستند را حمایت می کند. در این مطالعه، تیم تحقیقاتی رژیم غذایی و عملکرد ریه بیش از 650 بزرگسال را در سال 2002 ارزیابی کرد و سپس 10 سال پس از آن تستهای عملکرد ریه را در همان گروه شرکت کننده تکرار کرد.

شرکت کنندگان از سه کشور اروپایی آلمان، نروژ و انگلستان، پرسشنامه هایی را برای ارزیابی رژیم های غذایی و مصرف کلی تغذیه تکمیل کرده اند. آنها همچنین اسپیرومتری یا دم سنجی را نیز درنظر گرفتند، که روشی رایج برای اندازه‌ گیری و ثبت ظرفیت تنفسی شش‌ها است.

این آزمون دو اندازه گیری استاندارد از عملکرد ریه را جمع آوری می کند:

حجم فشرده شده اجباری در 1 ثانیه (FEV1)، که میزان هوایی که فرد از ریه ها در یک ثانیه خارج میکند؛ و ظرفیت حیاتی اجباری  (FVC)، که مقدار کل هوایی است که یک فرد می تواند در 6 ثانیه داخل  ریه ها کند. این مطالعه برای عواملی مانند سن، قد، جنس، شاخص توده بدنی (شاخص چاقی)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، فعالیت بدنی و مصرف انرژی کلی مورد بررسی قرار گرفته است.

در میان افراد سیگاری سابق، ارتباط رژیم غذایی و عملکرد ریه حتی بیشتر قابل توجه بود.

سیگاری های سابق که در رژیم غذایی روزمره گوجه فرنگی و میوه مصرف می کردند حدود 80 میلی لیتر در طی یک دوره ده ساله، کاهش کمتری برای عملکرد ریه داشتند.

این نشان می دهد که مواد مغذی در رژیم غذایی آنها کمک می کنند تا آسیب های ناشی از سیگار کشیدن را از بین ببرند. با توجه به سلامت عمومی و سلامت بخصوص فردی، عملکرد ریه در حدود 30 سالگی با سرعت متغیر شروع به کاهش می کند.

این مطالعه  نشان می دهد که خوردن میوه های بیشتر به صورت منظم می تواند به کاهش عملکرد ریه در افراد همزمان با بالا رفتن سن آنها کمک کند و حتی ممکن است به بهبود آسیب های ناشی از سیگار نیز کمک کند.رژیم غذایی می تواند یکی از راه های مبارزه با افزایش تشخیص COPD در سراسر جهان شود.

برگردان: سیما آزاد فلاح

همه چیز درباره عوارض سیگار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ