3 اثر نامطلوب مواد پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده ای هستند که در هنگام مصرف در مقادیر زیاد، مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند. آنها می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده ای هستند که در هنگام مصرف در مقادیر زیاد، مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند. آنها می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند و یا به طور طبیعی از طریق غذاهای ریز مغذی مانند ماست، خوراک آبکی و کلم مورد استفاده قرار گیرند. البته این مواد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. اکثر این موارد جزئی هستند و تنها بر درصد کوچکی از جمعیت تاثیر می گذارند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به بیماری های جدی یا سیستم ایمنی بدن ممکن است عوارض شدیدتری از خود نشان دهند.

در اینجا شایع ترین عوارض جانبی پروبیوتیک ها و نحوه کاهش آنها بیان شده است.

1.  آنها ممکن است علائم گوارشی ناخوشایند را ایجاد کنند.

در حالی که اکثر افراد عوارض جانبی را تجربه نمی کنند، اغلب واکنش های گزارش شده برای مکمل های پروبیوتیک مبتنی بر افزایش باکتری موقت گاز و نفخ بوده است. افرادی که مبتلا به پروبیوتیک های مبتنی بر مخمر هستند ممکن است یبوست و افزایش تشنگی داشته باشند. دقیقا مشخص نیست که چرا برخی افراد این عوارض جانبی را تجربه می کنند، اما معمولا بعد از چند هفته استفاده طولانی مدت از آنها این اتفاقات رخ می دهند.

برای کاهش احتمال عوارض جانبی، با یک دوز کم پروبیوتیک شروع کنید و به مدت چند هفته به مقدار دوز کامل اضافه کنید. این می تواند به بدن شما کمک کند تا به آنها عادت کنید. اگر گاز، نفخ و سایر عوارض جانبی بیش از چند هفته ادامه داشته باشد، مصرف پروبیوتیک را متوقف کنید و با پزشک مشورت کنید. در صورت شروع پروبیوتیک ها، افرادی که در معرض خطر هستند، افزایش گاز، نفخ، یبوست و تشنگی را تجربه می کنند. این عوارض جانبی باید ظرف چند هفته برطرف شود.

2.  آمین ها در مواد غذایی پروبیوتیک ممکن است باعث سردرد شوند.

برخی از غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست و کلم حاوی آمین های بیوژنیک هستند .

آمین های بیوژنی، موادی هستند که زمانی مواد غذایی حاوی پروتئین تشکیل می شوند با باکتری تخمیر می شوند.

شایع ترین آمین های موجود در غذاهای غنی از پروبیوتیک شامل: هیستامین، تیرامین، تریپتامین و فنیل اتیلامین می باشند. آمین ها می توانند سیستم عصبی مرکزی را تحریک، افزایش یا کاهش جریان خون و یا سردرد در افراد حساس به این ماده را ایجاد کنند.

رژیم های کم هیستامین موجب سردرد در 75٪ از افراد می شود. با این وجود ممکن است در برخی افراد هیچ تاثیر معنی داری مبنی بر سردرد  نشان ندهند. آمین ها می توانند باعث ایجاد سردرد یا میگرن در برخی افراد شوند. به خاطر داشتن نوع مواد غذایی که باعث علائم سردرد می شود، می تواند کمک کند که آیا غذاهای تخمیر شده برای شما مشکل ساز هستند یا خیر. اگر غذاهای غنی از پروبیوتیک علائم را نشان دهند، یک مکمل پروبیوتیک ممکن است انتخاب خوبی برای رفع مشکل باشد.

مقادیر غذایی که غنی از پروبیوتیک است، به طور طبیعی حاوی آمین است. بعضی از مردم پس از خوردن این غذاها ممکن است سردرد را تجربه کنند و باید مکمل های پروبیوتیک را انتخاب کنند.

3.  برخی از سویا ها می توانند سطوح هیستامین را افزایش دهند.

برخی از گونه های باکتریایی که در مکمل های پروبیوتیک استفاده می شوند می توانند هیستامین را در داخل دستگاه گوارش انسان تولید کنند. هیستامین یک مولکول است که به طور معمول توسط سیستم ایمنی بدن شما هنگام تهدید، به خطر می افتد. هنگامی که سطح هیستامین افزایش می یابد، رگ های خونی به وجود می آیند تا خون بیشتری به منطقه آسیب برسانند. عروق نیز باعث نفوذپذیری بیشتر می شود، به طوری که سلول های ایمنی به راحتی می توانند به بافت مربوطه برای مقابله با هر گونه بیماری پاتولوژی وارد شوند. این فرآیند باعث ایجاد قرمزی و تورم در ناحیه آسیب دیده می شود و همچنین می تواند باعث علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش چشم ها، آبریزش بینی یا مشکل تنفسی شود.

به طور معمول، هیستامین که در دستگاه گوارش شما تولید می شود و به طور طبیعی با یک آنزیم دیامین اکسیداز (DAO)  تخریب می شود. این آنزیم سطح هیستامین را از افزایش به اندازه کافی، برای ایجاد علایم  مهار می کند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل هیستامین به مشکل به درستی تجزیه هیستامین در بدن خود می پردازند، زیرا آنها به اندازه کافی DAO تولید نمی کنند. هیستامین اضافه شده از طریق پوشش روده و جریان خون جذب می شود و باعث ایجاد علائم مشابه واکنش های آلرژیک می شود. افراد مبتلا به عدم تحمل هیستامین باید از مواد غذایی حاوی هیستامین زیاد اجتناب کنند.  به لحاظ نظری، آنها ممکن است بخواهند مکمل های پروبیوتیک را انتخاب کنند که حاوی باکتریهای تولید کننده هیستامین نیستند، اما تاکنون، در این باره اثباتی وجود ندارد. برخی از گونه های پروبیوتیک تولید کننده هیستامین عبارتند از: لاکتوباسیلوس بوشنری، لاکتوباسیلوس هلواسیس، لاکتوباسیلوس هیلگاردی و استرپتوکوک ترموفیلوس.

به طور کلی، پروبیوتیک می تواند هیستامین را در دستگاه گوارش تولید کند. کسانی که با عدم تحمل هیستامین مواجه هستند می توانند از این گونه ها برای جلوگیری از  باکتری ها استفاده کنند.

برگردان: عرب زاده

همه چیز درباره پروبیوتیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ