برای پیشگیری از بیماری های مزمن چه کنیم؟

سمانه حسنی
همه ما با جمله پیشگیری بهتر از درمان است آشنا هستیم ولی آیا با روشهای پیشگیری از بیماریها هم آشنایی داریم؟ برخی بیماریها حاد و برخی مزمن هستند. بیماری های حاد با ظهور علائم شدید شروع می شوند و پس از مدت کوتاهی بهبودی پیدا می کنند ولی بیماریهای مزمن با علائم کم و خفیف […]
همه ما با جمله پیشگیری بهتر از درمان است آشنا هستیم ولی آیا با روشهای پیشگیری از بیماریها هم آشنایی داریم؟ برخی بیماریها حاد و برخی مزمن هستند. بیماری های حاد با ظهور علائم شدید شروع می شوند و پس از مدت کوتاهی بهبودی پیدا می کنند ولی بیماریهای مزمن با علائم کم و خفیف شروع می شوند و گاهی علائم چندانی ندارند ولی به مرور زمان پیشرفت کرده و ممکن است تا سالها و بعضا تا آخر عمر فرد را درگیر نمایند. انواع سرطانها ، دیابت ، آرتروز ، فراموشی ، بیماریهای قلبی عروقی ، آسم ، فشار خون بالا ، چربی خون و کلسترول بالا و ... از بیماریهای مزمن هستند. حال باید ببینیم که برای پیشگیری از بیماری های مزمن چه کار باید کرد؟ یکی از راههای پیشگیری، مراجعه به پزشک و چکاپ دوره ای است. با توجه به اینکه رفتن به مطب پزشک و یا آزمایشگاه معطلی دارد بهترین راه خدمات پزشکی در منزل است. از مزیت های استفاده از خدمات تخصصی ویزیت پزشک عمومی در منزل این است که هم چکاپ کامل شامل سونوگرافی، آزمایش و نمونه گیری درمنزل انجام می شود و هم از مشکلات رفت و آمد و انتظار در مراکز درمانی را ندارید و هر زمان که بخواهید می توانید درخواست خدمات پزشکی در منزل داشته باشید. نکته ای که حائز اهمیت است، انتخاب مرکز معتبر خدمات درمان در منزل است، حتما توجه داشته باشید که مجوز وزارت بهداشت داشته باشد. یکی از مراکز معتبر خدمات پزشکی در منزل آلفاطب است، که با سابقه طولانی، متخصصین پزشکی و پرستاری را به منزل و یا اداره اعزام می کند.

توصیه های لازم برای پیشگیری از بیماری های مزمن

بسیاری از بیماری های مزمن به دلیل رعایت نکردن برخی نکات بهداشتی ، تغذیه ای و پزشکی به وجود می آیند که اگر این نکات را در زندگی خود رعایت کنیم دچار بیماری های مزمن نخواهیم شد. در صورت ابتلا به بیماری های مزمن نیز با رعایت این نکات می توان به بهبود بیماری کمک کرد و یا لااقل پیشرفت بیماری را کندتر کرد. این نکات به شرح زیر است: تغذیه سالم یک رژیم غذایی سالم شامل همه انواع گروه های مواد غذایی است که نسبت درستی در آن رعایت شده باشد. مصرف 5 واحد میوه و سبزی در روز می تواند از بروز برخی سرطانها پیشگیری کند. همچنین پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی می تواند از بروز هفت نوع سرطان در انسان جلوگیری نماید. در رژیم غذایی باید مصرف گوشت قرمز ، چربی های اشباع و نمک را محدود کرد تا از بروز بسیاری از بیماریها و پیشرفت بیماریهای مزمن پیشگیری کرد. ترک دخانیات و مشروبات الکلی سیگار موجب بروز سرطان های ریه ، دهان ، معده و دهانه رحم می شود. این نکته حائز اهمیت است که افراد سیگاری نه تنها به ریه های خود آسیب می زنند بلکه افرادی که در نزدیکی آنها هستند نیز در معرض خطرات دود سیگار قرار دارند. ترک سیگار و دخانیات دیگر نظیر قلیان و پیپ می تواند موجب پیشگیری از بیماریهای مزمن شود. حفظ وزن مناسب وزن مناسب می تواند خطر بروز سرطان را در افراد کاهش دهد. از تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر می توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را به دست آورید که نشان دهنده وزن مناسب در شماست. نتیجه این تقسیم باید عددی بین 18 تا 25 باشد که در صورت بیشتر بودن عدد بدست آمده شما دارای اضافه وزن هستید و باید فکری به حال کاهش آن بکنید. ورزش منظم نیم ساعت ورزش سبک در 5 روز از هفته می تواند شما را از برخی سرطانها نظیر سرطان سینه و روده ایمن نماید. منظور از ورزش هر نوع فعالیت ورزشی است که بدن شما را گرم کرده و شما را به نفس نفس بیندازد. از سوی دیگر ورزش منظم می تواند به شما در کاهش وزن و حفظ وزن مناسب نیز کمک کند. محافظت از پوست در برابر اشعه مستقیم خورشید عامل اصلی سرطان پوست در بسیاری افراد ، تابش مستقیم نور خورشید روی پوست است. بین ساعات 11 صبح تا 3 بعدازظهر در زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. اگر مجبور به حضور در بیرون از منزل در این ساعات هستید از عینک آفتابی ، کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار استفاده کنید. همچنین حمام آفتاب گرفتن و استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن هم اثرات مشابهی بر پوست دارند و شانس ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می کنند.

انجام چکاپ دوره ای در منزل یا مراکز درمانی

چکاپ دوره ای موجب می شود تا اگر در آستانه ابتلا به بیماری خاصی باشید زودتر تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن اقدام کنید. اگر دچار بیماری مزمن نظیر دیابت ، فشار خون بالا ، آرتروز و ... هستید با چکاپ دوره ای می توانید از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کرده و به درمان آن کمک کنید. اگر برای حضور در آزمایشگاه جهت چکاپ دوره ای دچار مشکل هستید می توانید از خدمات چکاپ دوره ای در منزل آلفاطب استفاده کنید. مشورت با پزشک اگر در خانواده و نزدیکان خود سابقه سرطان و یا بیماریهای مزمن دیگر را دارید با پزشک متخصص مشورت کنید تا آزمایشات لازم روی شما انجام شود. بسیاری از بیماریهای مزمن نظیر سرطان ها ، دیابت ، فشار خون بالا ، آلزایمر و ... بصورت ارثی منتقل می شوند و می توان با در نظر گرفتن سابقه خانوادگی از ابتلا به بیماریهای مزمن پیشگیری کرد. مدیریت و کاهش استرس استرس به طور مستقیم با بیماریهای قلبی مرتبط است. با فراگیری راههای کاهش استرس می توانید با این عامل بیماری زا مقابله کنید. استرس به تنهایی عامل بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی است که با فراگیری تکنیک های کنترل استرس می توان از بروز آنها پیشگیری کرد. مصرف ویتامین D کافی کمبود ویتامین دی در بدن می تواند منجر به بروز برخی بیماری ها شود. از طرفی میزان ویتامین D ذخیره در بدن با قدرت و ضعف سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد. مصرف یک قرص ویتامین دی 50000 میلی گرم در ماه می تواند بدن شما را از این ویتامین غنی کند. داشتن فعالیتهای اجتماعی تحقیقات نشان داده که کار کردن ، مشارکتهای اجتماعی و شرکت در فعالیتهای داوطلبانه و برنامه های مذهبی می تواند از بروز بیماریهای روانی و برخی بیماریهای مزمن جسمی جلوگیری کند. این مسئله خصوصا در دوره سالمندی بیشتر خودش را نشان می دهد. ارتباط موثر با دیگران می تواند ابتلا به آلزایمر ، زوال عقل ، افسردگی و ... را به تاخیر بیندازد یا از بروز آن جلوگیری نماید. در آخر با توجه به اهمیت سلامت بدن، مراقبت از خود را الویت قرار دهید و با چکاپ های دوره ای در منزل و یا مراکز درمانی از وضع سلامتی خود مطمئن شوید. برای گسترش کسب و کار با کارشناسان طراحی سایت کارنیل وب تماس بگیرید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ