گوشت گوزن

چند وقت است گفت و گو ها در مورد واردات گوشت گوزن قطبی به کشورمان داغ شده است، در برخی اخبارها، شنیده شده است. به همین خاطر به برخی سوالات و ابهامات در زمینه گوشت این حیوان می پردازیم.

چند وقت است گفت و گو ها در مورد واردات گوشت گوزن قطبی به کشورمان داغ شده است، در برخی اخبارها، شنیده شده است. به همین خاطر به برخی  سوالات و ابهامات در زمینه گوشت این حیوان می پردازیم.

از نظر دین اسلام گوشت گوزن حلال است؟

بر اساس فتاوای علما، مصرف گوشت گوزن همانند سایر حیوانات وحشی و علف‌خوار مثل آهو، زرافه، بز کوهی حلال است.

پرورش گوزن در کشور روسیه

کشور روسیه سرزمین های وسیعی در مجاورت قطب شمال دارد و حدود هفتصد هزار گوزن آزاد شده علی الخصوص در مناطق سیبری دارد که مهمترین میزان  این حیوان در یک کشور محصوب می شوند.

گله های گوزن در حدود 2 ماه ازطول سال از شمال به مناطق جنوبی حرکت می کنند که شکار این حیوان براساس قوانین و مقررات به صورت کنترل شده در این مدت اصورت می گیرد.

گوشت گوزن؛ خوشمزه تر از گوشت گوساله

گوشت گوزن سالم و تائید شده از نظر وزارت بهداشت قبل از صادرات و عرضه لاشه، ارزش تغذیه ای زیادی  نسبت به دام های پرورشی داشته و همچنین خوشمزه تراست.

گوزن، گوشت خوش طعمی  دارد. این گوشت، خوشمزه تر از گوشت گوساله می باشد. گوشت این حیوان، با چربی کم و یکنواختی است.

گوشت گوزن شکارشده یا پرورشی

در کشورهای خارجی همانند روسیه، فنلاند و کانادا، مزرعه های پهناور پرورش گوزن مشاهده می شود به همین دلیل بنا بر عقیده کارشناسان، مناسب تر است این گوشت پرورش ‌یافته در مزرعه های پیشرفته پرورش گوزن به کشورمان ارسال شود چون این حیوان یک حیوان وحشی است، تنها یک ریسک کوچک وجود دارد که می تواند به خاطر تیراندازی بر این حیوان در حین شکار، گوشت آن  با  سرب آلوده شود.

مواد ویژه در عضلات حیوان در زمان فرار از دست شکارچی ترشح می گردد به همین خاطر کیفیت گوشت گوزن شکار شده افت پیدا می کند؛ به این ترتیب برای مصرف غذایی انتخاب خوبی نیست و ممکن است زمینه بروز مسمومیت را ایجاد  کند. به این ترتیب باید گوشت گوزن پرورشی وارد شده و استفاده شود.

بررسی شباهت ها و تفاوت های غذایی گوشت گوزن با گوشت گاو

مهمترین تفاوت در گوشت گاو با گوشت گوزن نحوه تهیه آن هاست. گاو حیوانی اهلی می باشد که گوشت آن توسط انسان تولید می‌شود، در صورتی که که گوزن در محیطی وحشی رشد و نمو می‌کند. این گوشت‌ها همه  دارای نقاط  شباهت وتفاوتی  با هم دارند که دانستنی های کافی در این رابطه انتخاب گوشت مناسب برای رژیم غذایی را راحت تر خواهد کرد.

چربی

انواع گوشت حیوانات چهارپا چربی اشباع شده زیادی دارند، ولی برخی استثناها هم وجود دارد. گوشت حیوانات وحشی مثل گوزن چربی کمتری دارد که این ویژگی نکته مثبتی است برای مردم تا گوشت گوزن را بهتر بدانند.

یک شام  گوشتی حاوی یک استیک ۱۱۰ گرمی گوشت گاو است که بالای نه گرم چربی دارد که 4 گرم آن اشباع است، ولی این یزان گوشت گوزن حاوی 3  گرم چربی است که فقط 1 گرم آن اشباع است. پس اگر شما تصیم به کاهش چربی‌ها در بدنتان دارید، گوشت گوزن برای شما گزینه مناسبتری است.

پروتئین و کربوهیدرات

گوشت گاو و گوزن میزان بالایی پروتئین و کربوهیدرات ناچیزی دارند که هر دو گوشت انتخاب مناسبی برای رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدارت می باشند.

یک وعده خوراک گوشت گوزن صد و ده گرمی دارای حدود بیست و چهار گرم پروتئین است.

گوشت گوزن و گاو به خاطر هر ده اسیدآمینه مهم برای بدن پروتئین کاملی دارند. اسیدهای آمینه ترکیباتی هستند که مسئول واکنش‌های شیمیایی در بدن می باشند و نقش مهمی را در سوخت و ساز بدن ایفا می‌کنند.

کلسترول

میزان بالای کلسترول در خون باعث بروز بیماری‌های قلبی خواهد شد. بدن به‌ صورت طبیعی میزان کلسترول برای تولید سلول و ترشح هورمون ایجاد میکند، ولی استفاده بیش از حد آن  برای سلامتی ما خطرناک است.

گوشت گاو کلسترولی 3 برابر گوشت گوزن دارد.

آهن

گوشت گوزن و گاو هردو مقادیر متوسطی آهن دارند، اما این میزان در گوشت گوزن کمی بیشتر است.

ویتامینB

گوشت گوزن و گاو مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ب دارند. ویتامین B باعث شکستن پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها برای ایجاد انرژی خواهد شد. داشتن یک سالاد برگی در کنار یک وعده گوشت گاو یا گوزن میزان ویتامین ب تأمین‌شده شما را بالا می برد..

۱۱۰ گرم آن شامل ۱۳۳ کالری، ۱۸ گرم پروتئین، شش گرم چربی با ۲٫۸ گرم چربی اشباع  می باشد، در مقایسه گوشت گاو حاوی ۱۹۴ کالری، ۲۲ گرم پروتئین و ۴٫۵ گرم چربی اشباع‌ شده است

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

هرآنچه که درباره گوشت قرمز باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ