تمام بیماری های مشترک بین انسان و سگ قسمت سوم

faateme1366
در قسمت اول برای شما از کلیات بیماری های مشترک بین انسان و سگ صحبت کردیم و از این دسته بیماری هاری را نیز توضیح دادیم. در قسمت دوم نیز به ادامه توضیحات بیماری ها پرداختیم و در این قسمت که قسمت پایانی بیماری های مشترک انسان و سگ است نیز از علائم و درمان یک سری بیماری دیگر برایتان صحبت کرده ایم.

توکسوکاریازیس چیست؟

توکسوکاریازیس یک بیماری انگلی است این انگل از خانواده کرمهای گرد است این انگل در بسیاری از حیوانات از جمله انسان قادر به ایجاد بیماری است در سگ و گربه دو گونه توکسوکارا کتی و توکسوکارا کنیسس می تواند سبب ایجاد بیماری شود. توله سگها از طریق بند ناف در دوران جنینی و نیز خوردن شیر مادر پس از تولد آلوده می گردند . اما گربه ها فقط از طریق خوردن شیر مادر آلوده می شوند. این انگل نه تنها در سگ و گربه باعث بیماری می گردد ، بلکه مهاجرت لارو انگل در بدن انسان خصوصاً بچه ها ایجاد بیماری می کند.درایلات متحده تخمین زده می شود که سالانه هزار مورد از آلودگی در انسان مشاهده می شود. تذکر: اصولاً موارد توکسوکاریازیس در انسان نادر است.

 

علائم توکسوکاریازیس این بیماری انگلی چیست؟

دو شکل عمده این بیماری وجود دارد:

1.فرم چشمی:

توکسوکاریازیس می تواند منجربه بیماریهای چشمی گردد که درنهایت موجب کوری می گردد. فرم چشمی زمانی ایجاد می گردد که انسان و یا حیوان تخم انگل را ببلعد تخم انگل در داخل روده باز می شود و تبدیل به لارو می شود این لارو می تواند با مهاجرت به سایر نقاط بدن از جمله چشم سبب بروز مشکلاتی برای چشم شود که در نهایت منجر به التهاب و زخم شبکیه شود.هر ساله حدود هفتصد نفر از کودکان مبتلا به فرم چشمی توکسوکاریازیس بینایی خود را از دست می دهند.

2. فرم احشایی:

آلودگی شدید ومرتبط  با توکسوکاریازیس اگرچه به ندرت اتفاق می افتد ، اما می تواند منجر به ایجاد فرم احشایی توکسوکاریازیس شود . پس از اینکه تخم توکسوکاریازیس توسط انسان بلعیده شود در داخل روده به لارو تبدیل می شود. این لاروها در داخل بدن شروع به مهاجرت می کنند تا اینکه خود به خود بمیرند. این امر ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. ارگانهایی که بیشتر درگیر می شوند ، شامل: مغز ، کبد ، ریه یا چشم می باشند. علائم بیماری شامل: تب ، سر درد ، سرفه ، درد یا ناراحتی معده ، آسم یا پنومونی می باشد. در بیشتر موارد آلودگی به توکسوکاریازیس خیلی جدی نیست و بیشتر افراد خصوصاً افراد بالغی که به تعداد کمی لارو انگل آلوده شده اند ، علائم خاصی را نشان نمی دهد. موارد بسیار شدید اغلب نادر است ، اما بیشتر در بچه هایی که در مناطق آلوده شده با مدفوع سگ یا گربه بازی می کنند دیده می شود.

 

درمان توکسوکاریازیسبیماری مشترک بین انسان و سگ

 فرم احشایی آلودگی ، با داروهای ضد انگل که معمولاً همراه با داروهای ضد التهاب داده می شوند درمان می گردد. درمان فرم چشمی مشکل تر است و معمولاً تلاش می شود تا از پیشرفت جراحت چشم جلوگیری شود.

 

کیست هیداتیک یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و سگ

کیست هیداتیک یک بیماری انگلی است که انسان و دام در اثر خوردن تخم نوعی انگل به نام کرم تنیااکینوکوک که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد، به آن مبتلا می‌ شوند. کیست هیداتیک کیسه ‌ای آبکی حاوی مرحله‌ ی نوزادی انگل است که امکان ایجاد آن در اعضای مختلف بدن وجود دارد. این کیست ‌ها بسته به این‌ که در ریه، کبد، مغز یا هر بافت دیگری ایجاد شده باشند قادر به بروز عوارض مختلفی هستند و برای برداشتن آن‌ ها نیاز به عمل جراحی است. راه انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به مدفوع سگ و خوردن آب و مواد غذایی است که به‌ وسیله‌ ی مدفوع حیوان بیمار، آلوده شده باشد. برای پیشگیری باید تماس انسان با سگ‌ ها را کم و سگ‌ های آلوده را درمان کرد و سبزیجات را قبل از مصرف به‌ طور کامل شست و همچنین از تغذیه‌ ی سگ از امعا و احشای دام جلوگیری کرد.

 

بیماری ‌های انگلی سگ

این بیماری‌ ها را می ‌توان به دو دسته انگل‌ های خارجی و داخلی تقسیم کرد.

نوع خارجی شامل گری، کک و شپش است.

کک:

کک‌ ها روی کف لانه یا بستر تخم‌ می‌ گذارند و تخم‌ ها در عرض 2 تا 3 هفته به کک‌ های بالغ تبدیل می ‌شوند. کک سگ(Ctenocephalides canis) به ‌عنوان میزبان واسط برای لارو، یک کرم نواری شایع به نام دیپلیدیوم کانینوم عمل می ‌کند. این نکته ضرورت کنترل آلودگی به کک را بیشتر می‌ کند البته با تذکر این ‌که کک‌ سگ می ‌تواند باعث گزش شدید صاحب حیوان نیز ‌بشود. جالب است که بدانید کک انسان یا همان پولکس ایریتانس(pulex irritans) روی بدن سگ نیز زندگی می‌ کند.

 

شپش‌:

سگ به دو گونه از شپش‌ ها مبتلا می‌ شود: یک شپش مکنده به نام لینوگناتوس پیلیفروس(linognathus piliferus) و یک شپش گزنده به ‌نام تریکودکتس کانیس((Trichodectes canis. شپش باعث خارش شدید و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. این موجودات با تماس مستقیم منتقل می شوند. تخم های شپش به موهای بدن می چسبد و لاروهای آن نیز در همان جا از تخم خارج می گردند. برخی از شپش ها خونخوار بوده و باعث کم خونی می شوند.

 

نوع داخلی شامل کرم‌ ها است که دو نوع از آن ‌ها وجود دارد:

کرم‌ های گرد و کرم ‌های نواری.

 

کرم نواری:

کرم نواری متداول در سگ کانینوم((caninum نامیده می‌ شود ولی انواع دیگری نیز وجود دارد. نشانه ‌های شاخص آلودگی حیوان به کرم نواری شامل اشتهای حریصانه همراه با تحلیل رفتن حیوان است. همچنین می ‌توان کرم را در مدفوع یا چسبیده به موهای اطراف مقعد سگ نیز مشاهده کرد.

 

کرم‌های گرد:

گاه در تابستان، سگ ‌ها در بین پنجه‌ های خود دچار بیماری جرب مزمن می ‌شوند که البته جرب ‌های واقعی نیستند بلکه لاروهای انگلی هستند که در زیر پوست نقب می ‌زنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ