شین اسپلینت

شین اسپلینت که سندرم استرس تیبیا میانی نیز نامیده می شود، یکی از معمول ترین عارضه هایی است که دوندگان و افرادی که زیاد راه می روند با آن درگیر می‌شوند.

شین اسپلینت که سندرم استرس تیبیا میانی نیز نامیده می شود، یکی از معمول ترین عارضه هایی است که دوندگان و افرادی که زیاد راه می روند با آن درگیر می‌شوند. در واقع، مطالعات ثابت کرده تعداد بیست درصد از دوندگان، به شین اسپلینت مبتلا می شوند. تحقیقات وسیع تر هم  مشخص کرده سی و پنج درصد از سربازان نیروی دریایی هم در فعالیت های پایه‌ای خود، با این درد مواجه می‌شوند.

زمانی که در زمینه بیومکانیک‌های طرز راه رفتن و دویدن بیاندیشیم، متوجه می شویم دور از انتظار نیست که خیلی از اکثر ما با این معضل مواجه می‌شویم. شما هرچقدر هم که بدوید و چقدر هم که راه بروید، با هر گامی که برمی دارید، با نیرویی بالاتر از2 برابر نیروی وزن ‌بدن‌تان به زمین فرود می‌آیید. این پروسه فشار خیلی فراوانی بر عضلات، استخوان‌ها، مفصل ها و تاندون‌ها وارد می آورد. خصوصا استخوان ساق یا تیبیا، با هر فشاری که به زمین وارد می کنید خمیده یا کج خواهد شد. فشار مداومی که به این استخوان‌ها اعمال می‌شود بعدها تبدیل به عاملی برای بروز دردی به ‌نام شین اسپلینت می شود.

رایج ‌ترین نشانه این حالت، احساس درد در ناحیه ساق یا تیبیا در زمان دویدن یا وقتی است که به استخوان فشار وارد می‌کنید. اگرچه این درد، بسیار زیاد است ولی به معنای این نیست که شما دائما ناتوان شده‌اید و قادر نیستید به فعالیت‌ روزمره خود بپردازید ولی بهتر است  سریعا به آن توجه کرده و آن را برطرف کنید. اگر شین اسپلینت را مورد توجه قرار ندهید این خطر بالقوه هست که تبدیل به شکستگی استرس تیبیانی شود، که می‌تواند مدت های طولانی شما را  از فعالیت ورزشی باز دارد. قبل از همه، بهتر است بدانید که چگونه می‌توان از ایجاد  این مشکل به صورت ناگهانی پیشگیری و آن را برطرف  کرد تا در زمان های آتی کمتر دچار مشکلات زیاد شوید.

درمان شین اسپلینت

گرچه آخرین نشانه ها درباره نحوه درمان شین اسپلینت مقداری گیج‌کننده بوده و به روش‌های درمانی ویژه ای نکشیده ولی اکثر  کارشناسان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که این عارضه آسیب ناشی از وارد کردن وزن زیاد بر استخوان تیبیان یا ساق پا می باشد. همچنین  ثابت شده افرادی  که سابقه فعالیت تحرک کم دارند، و شروع به دویدن می‌کنند، 2.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به شین اسپلینت هستند. و ممکن است دلیلش هم قوی نبودن و عدم آمادگی استخوان‌های‌شان برای تمرینات زیاد است. افرادی که سالهاست به صورت مرتب دوندگی دارند یا پیاده‌روی می‌کنند صاحب استخوان‌های بسیار قوی‌تری هستند که به خوبی می‌تواند نیروهای ناشی از دویدن و پیاده‌روی را تحمل کند. در این بخش یک برنامه ساده دو مرحله‌ای را ارائه می دهیم که می‌توانید درصورت مشاهده نشانه های شین اسپلینت، آن را بررسی کنید:

تمرینات با شدت بالا را حذف نمایید.

چون شین اسپلینت، آسیب ناشی از وارد آوردن فشار زیاد به بدن است بسیار مهم است که مقدار تمرینات با تاثیر بالا را کم کنید تا ساق پای‌تان وقت برای التیام یافتن پیدا کند. جایگزین کردن برخی  از تمرینات دو یا پیاده ‌روی با دوچرخه ‌سواری یا شنا می‌تواند راه مناسبی برای مقابله با شدت یافتن آسیب شود و موجب حفظ تناسب اندامتان می شود. اگر برای درمان با مشکل مواجه شدید، استراحت طولانی به ‌عنوان روش درمانی مفیدی توصیه می گردد.

کمپرس سرد

اگر دچار دردساق پا  شدید، کمپرس سرد رایج ترین درمان به شمار می رود. این روش نه تنها باعث کم شدن التهاب در این ناحیه می شود بلکه موجب کاهش درد نیز میگردد. شما قادر هستید از یک فنجان یخ استفاده کرده و آن را روی تیبیا به سوی بالا و پایین حرکت دهید، یا 2 در هفته، 2 کیسه یخ را بر نواحی آسیب دیده قرار داده و 10 قیقه حفظ کنید.

پیشگیری از شین اسپلینت

وقتی بتوانید مشکل ساق پای‌تان را به خوبی رفع کنید، بهتر است سعی خود را جهت پیشگیری از بروز دوباره این آسیب بکنید. باید برنامه ورزشی خود را با سطح فیتنس خود سازگار کنید زیرا خیلی از دوندگان یا کسانی که پیاده‌روی می‌کنند و تجربه کمی دارند از ریسک بالایی برای مواجه شدن‌ با این عارضه برخوردار هستند.. کم کردن فعالیت با شدت بالا، مثل دویدن، کمک زیادی به شما برای دوری از آسیب‌های مربوط به استخوان مثل شین اسپلینت بسیار رضایت بخش خواهد بود. برای زیاد شدن مسافت، با قانون ده درصد پیش بروید، یعنی از هفته ای به هفته دیگر، مسیر خود را بیشتر از ده درصد افزایش ندهید. شما بهتر است ابزار دویدن یا پیاده‌روی‌ خود را بررسی کنید. تحقیقات ثابت کرده اگر زمان فرود آمدن بر زمین، چرخش پا به طرف داخل شدت پیدا کند باعث ایجاد شین اسپلینت می‌شود.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ