ورزشکاران المپیکی واقعا چه می‌خورند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
ورزشکاران حرفه‌ای باید بدن خود را در وضعیت ایده‌آلی نگه دارند، برای تمرینات طولانی، سوخت بدن را تأمین کرده و برای روزهایی که سرشان بسیار شلوغ بوده یا رقابت‌های زیادی دارند، وعده‌های غذایی و اسنک‌های مغذی بخورند.

در ادامه‌ی قسمت اول به برخی از غذاهای ورزشکاران المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در رشته‌های مختلف میپردازیم.


بریتنی ریس، پرش طول: پروتئین و پاستا
ریس برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ بوده و امسال هم تصمیم دارد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. در حال حاضر غذای او شامل مرغ پخته، لوبیا سبز و پاستا همراه با پنیر پارمیزان است. اسموتی مورد علاقه صبحانه او مخصوص کالیفرنیای جنوبی است، یعنی جایی که خودش در آن زندگی می‌کند: او عادت دارد که پروتئین آب‌ پنیر، شیر بادام، میوه یخ‌زده و برگ‌های اسفناج را با هم مخلوط کند و بخورد.


شالان فلاناگان، دوی استقامت: کربوهیدرات‌هایی با سوخت و ساز کم
این چهارمین المپیکی است که فلاناگان در آن شرکت می‌کند. لیست غذاهای او سرشار از انرژی و مواد مغذی است به اضافه چاشنی‌های مختلف. برنامه غذایی او اغلب شامل غلات آهسته‌سوز همراه با میوه و کشمش، سالاد، اسموتی‌ میوه‌ها و سبزیجات، مرغ، سالمون و آجیل ‌میوه‌ای خانگی است. برای دسر، او عاشق کلوچه‌هایی است که حاوی کره بادام‌زمینی و تف است؛ تِف جزو حبوبات آفریقای جنوبی بوده و بسیار شبیه کوینولا و یا ارزن است.


سث ویل، پاروزن: یک عالم کالری و آبمیوه
ویل می‌گوید که وقتی وارد رشته پاروزنی شد «چاق و قدکوتاه» بود درست مثل یک دانشجوی سال اولی و حدود ۳۵ کیلو وزن کم کرد. او برای آنکه سوخت مورد نیاز بدنش را برای تمرینات حرفه‌ای خود تأمین کند، روزانه ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کالری مصرف می‌کند از جمله نوشیدنی‌های انرژی‌زا، تخم‌مرغ، سبزیجات، لوبیا، برنج، سیب‌زمینی، پرتقال و شیر شکلات. او شیفته ترکیب پروتئین و کربوهیدرات است: یک نوع خوراک مکزیکی به نام «Carne asada tacos»‌ هم یکی از غذاهای مورد علاقه اوست.


دیوید بودیا، شیرجه‌زن: سبک و سالم
شیرجه‌زن‌ها باید سعی کنند همیشه چربی بدن را به خاطر دلایل ورزشی و زیبایی، در سطح کمی نگه دارند و این بدان معناست که نسبت به سایر رقبای المپیکی باید غذای کمتری بخورند. دیوید در جریان آماده‌سازی خود برای رقابت‌های المپیک ریودوژانیرو، روزانه ۱۸۰۰ کالری مصرف می‌کرد. وعده‌های غذایی سبک اما زیاد بودیا شامل پن‌کیک با پروتئین زیاد پیش از شروع تمرینات صبحگاهی و اسموتی پروتئین و میوه بعد از آن است؛ ناهار او متشکل از کره‌بادام‌زمینی همراه با سیب، تکه‌های خردشده بوقلمون و پنیر، و بعد هویج و حموص است؛ برای شام هم مرغ کبابی، آووکادوی تکه‌شده و هلو می‌خورد. 


کری والش جنینگز، والیبال ساحلی: خوراک ساده
والش که همراه با هم‌بازی بازنشسته‌اش یعنی میستی مِی-ترنر طی سه دوره قبلی المپیک برنده مدال‌‌های طلا بوده‌اند امسال هم‌تیمی جدیدی به نام آپریل راس خواهد داشت. او مادر سه فرزند است و دوست دارد وعده‌های غذایی‌اش ساده باشند: صبحانه او قهوه ضدگلوله (ساخته‌شده از کره و روغن) و اسموتی غلیظ با شیر بادام، پودر پروتئین، کلم، میوه‌های دانه‌دار و تخم برزک است؛ برای ناهار تُست آووکادو و نان کم‌کربوهیدرات  و برای شام معمولا سالاد تاکوی بوقلمون می‌خورد و اسنک اصلی او شکلات پروتئینی با روکش عسل است. خودش می‌گوید: «من واقعا به دنبال چیزی هستم که بتواند سوخت بدن یک ورزشکار را تأمین کند.»


یوساسین بولت، دونده: روزها سبک، شب‌ها سنگین
این ورزشکار جامائیکایی که او را سریع‌ترین موجود زنده کره‌زمین می‌نامند امیدوار است که بتواند امسال ششمین مدال طلای المپیک را از آن خود کند. روزهای طولانی و گرم تمرینات بولت شامل وعده‌های غذایی ساده مانند ساندویچ تخم‌مرغ برای صبحانه و پاستا همراه با بیف برای ناهار است که در کنارش نوشیدنی‌های انرژی‌زا و میوه می‌خورد. اما سعی می‌کند با خوردن غذای زیاد در شب، کالری بدن را تأمین کند؛ غذاهایی هم‌چون سبزیجات، مرغ بریان و یک نوع غذای جامائیکایی جزو رژیم غذایی او است.
او در المپیک پکن در سال ۲۰۰۸، ‌به‌جای خوردن خوراک‌های محلی، روزانه ۱۰۰ ناگت مرغ مک‌دونالد می‌خورد، اما حالا تصمیم دارد که دیگر فست‌فود نخورد. خودش می‌گوید: «وقتی ویارتان می‌گیرد یا چیزی هوس می‌کنید، باید سعی بکنید یک جوری از خیرش بگذرید.» او اصلا دوست ندارد که در دوران بازنشستگی بعد از پایان رقابت‌ها، چاق شود. او در ادامه گفت: «با چند نفر از اطرافیانم شرط بستم… همه می‌گویند که من خیلی تنبلم و تنها دو سال بعد از بازنشستگی، شکمم می‌آید جلو.» البته او شوخی می‌کند.
منبع: lifescript 

۵ تکنولوژی جدید برای کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ