خوشمزه‌های شادی آور زمستانی

با این که روزهای زمستانی به دلیل نور کم و خاکستری رنگ ممکن است برای برخی افراد خسته‌کننده و ملال‌آور باشد؛ اما با داشتن تغذیه‌ی مناسب و یک برنامه‌ریزی مناسب اتفاقا می‌توانید بهره‌ی زیادی از آن ببرید...

به گزارش بهداشت نیوز، این فقط فقدان آفتاب نیست که اندوه و افسردگی زمستانی و بهره‌وری پایین و بی‌حالی را ایجاد می‌کند، آنچه می‌خوریم نیز بر خلق‌وخوی ما تأثیر دارد و در واقع بخش مهمی از آن است.

آیا شما هم در طول زمستان احساس ضعف می‌کنید؟ برطبق یک نظرسنجی جدید بیش از 54 درصد از کارگران بریتانیایی اعتراف کردند که در این زمان از سال، کار کمتری انجام می‌دهند.

مشکلی که وجود دارد این است که مصرف یک ماده‌ی غذایی شیرین برای حل سریع این مشکل، وسوسه‌انگیز است و واقعاً حال ما را برای مدت زمان کوتاهی خوب می‌کند. در واقع آنچه ما می‌خوریم و می‌نوشیم می‌تواند به طور چشمگیری بر روحیه و انرژی ما تأثیر بگذارد؛ اما تکیه بر غذاهای حاوی شکر زیاد، بیسکویت‌ها و چیپس برای سرپا نگه داشتن ما می‌تواند موجب نوسانات شدید قند خونمان شود تقریباً مانند آن چیزی که در ترن هوایی رخ می‌دهد؛ در ابتدا احساس فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت اما به زودی انرژی، تمرکز و خلق و خوی ما دچار افت می‌شود.

پس چه باید کرد تا بتوانیم این روحیه را حفظ کنیم؟ کارشناسان برخی از پیشنهاداتشان را به اشتراک گذاشته‌ند، در اینجا 12 ماده‌ی غذای که اندو زمستانی را از بین می‌برد، آورده ایم، با ما همراه باشید

بوقلمون

دکتر فرگوسون می‌گوید: ما در طول زمستان، ممکن است خیلی کم در معرض نور خورشید قرار بگیریم و این می‌تواند منجر به افت سروتونین مغز شود، همان عامل شیمیایی که موجب ایجاد احساس خوب در ما می‌شود. یکی از بهترین غذاها برای حمایت از تولید سروتونین، بوقلمون است. بوقلمون حاوی مقدار زیادی اسیدآمینه‌ی تریپتوفان است که در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود.

بروکلی

دکتر فرگوسون می‌گوید: عدم وجود ویتامین‌های B می‌تواند بر تولید سروتونین اثر بگذارد. سبزیجات برگ سبز منبع خوبی از ویتامین‌های حیاتی گروه B هستند. خوردن سبزیجات یک روش خوشمزه برای خداحافظی با افسردگی است.

توت‌ها

دکتر فرگوسن در ادامه ذکر می‌کند که توت‌ها؛ این گوهرهای غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که برای حمایت از عملکرد مناسب مغز ضروری هستند.

توت‌ها غنی از آنتوسیانیدین‌ها هستند که برای تقویت عملکرد مغز و حمایت از سیستم عصبی بسیار کمک کننده‌اند. یکی از بهترین چیزها در مورد انواع توت، علاوه بر این که بسیار مغذی هستند، این است که با وجود شیرین بودن، قند کمی دارند و این بدان معنی است که شما می‌توانید بدون نگرانی از تغییرات ناگهانی قند خونتان آن‌ها را به عنوان میان وعده میل نمایید.

چغندر

راشل کلی در کتاب جدیدش به نام The Happy Kitchen: Food Good Mood که با همکاری یک متخصص تغذیه به نام آلیس مکینتاش نوشته است، می‌گوید: غذاهای بنفش روشن و انواع توت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا ذهنمان را روشن و شفاف کنیم و آن‌ها قطعاً به ما کمک می‌کنند تا درست فکر کنیم. در واقع رنگدانه‌ی آن‌ها نشانگر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در آن‌ها وجود دارد. این‌ها به بدن در تولید اکسید نیتریک کمک می‌کنند؛ ترکیبی که با شل کردن رگ‌های خونی، به جریان بهتر خون کمک می‌کند.

 جو” ها

خواب برای تعادل روحی و انرژی ضروری است. کلی می‌نویسد: هنگامی که من خوب نمی‌خوابم، دوست دارم روزم را با حریره و شیر بادام شروع کنم. انواع جو و جو دوسر حال ما را خوب می‌کنند.

دمنوش های گیاهی

کِلی در کتابش اشاره می‌کند گیاهان قرن‌هاست برای کمک به آرامش بدن و ایجاد خواب استفاده می‌شوند. بابونه به خاطر خواص آرام‌بخشی‌اش مشهور است و به‌لیمو که یکی از اعضای خانواده نعناع است برای تأثیر خوبی که بر خلق و خوی دارد و موجب کاهش اضطراب و بی‌قراری می‌شود.

ماهی‌های چرب

دکتر فرگوسن می‌گوید: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 هستند و رژیم‌های مدرن امروزی اغلب در امگا 3 کمبود دارند و افراد را در معرض کم‌حوصلگی و بی‌حالی قرار می‌دهند. درصد زیادی از بافت مغز ما شامل این اسیدهای چرب است. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنیم که به بدنمان به‌اندازه‌ی کافی این مواد را می‌رسانیم تا پیام‌های مغزی‌مان به‌خوبی کار کنند.

چای سبز

Shona Wilkinson  متخصص تغذیه می‌گوید: چای سبز حاوی کافئین کمی است که شما را سر حال می‌کند اما از طرفی شامل اسیدآمینه تیانین نیز می‌باشد که به طور بالقوه می‌تواند اثر آرامش بخشی داشته و به کاهش اضطراب و استرس ذهنی با افزایش سطح سروتونین، دوپامین (مسئول پاداش و لذت) و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA دارای اثرات آرامش بخشی)، کمک کند.

آووکادو

ویلکینسون می‌افزاید: “آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این میوه منبع خوبی از منیزیم است که به تولید انرژی کارآمد کمک می‌کند، همان‌طور که برای آرام کردن سیستم عصبی نیز به کار می‌رود.

شکلات تلخ

شکلات حاوی مواد متعددی است که می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد، از جمله فنیل اتیل آمین، که می‌تواند به عنوان یک انتقال‌دهنده مغز عمل کند و بر خلق و خو و لذت تأثیر بگذارد و همچنین منیزیم که یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای تولید سروتونین است.

ویلکینسون می‌گوید خوردن هر غذایی که مورد علاقه شما باشد هم باعث تحریک ترشح آندورفین می‌شود که حال شما را خوب می‌کند.

کربوهیدرات‌های پیچیده

کربوهیدرات‌های دانه کامل، مانند نان سنگک و نان‌های سبوس‌دار نیز با تنظیم سروتونین کمک می‌کنند تا حال خوبی داشته باشیم.

تخم‌مرغ‌ها

تخم‌مرغ‌ها مانند آجیل یا دانه‌ها، یک منبع عالی از پروتئین هستند که زمانی که در بدن تجزیه می‌شوند، اسیدهای آمینه را تولید می‌کنند که برای ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی به‌منظور کمک به حفظ تعادل روحی ما استفاده می‌شوند.

منبع: تبیان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ