6 مسئله ی عجیب که ممکن است منجر به دیابت شوند

اگر خود را حتی کمی سالم فرض می کنید، احتمالا باید قوانین کلی محافظت از خود در برابر خطر دیابت نوع 2 را تا حد امکان در نظر بگیرید: درست غذا بخورید، فعال باشید و وزن متناسب خود را حفظ کنید.

اگر خود را حتی کمی سالم فرض می کنید، احتمالا باید قوانین کلی محافظت از خود در برابر خطر دیابت نوع 2 را تا حد امکان در نظر بگیرید: درست غذا بخورید، فعال باشید و وزن متناسب خود را حفظ کنید. (نیاز به کمک دارید؟10 مورد از بهترین روش ها برای زنان بالای 50 سال) اما آنها تنها کارهایی نیستند که باید انجام دهید.

چه باور داشته باشید چه نداشته باشید ممکن است عواملی وجود داشته باشند که شانس شما را افزایش دهند و برخی از آنها بسیار تعجب برانگیز هستند. در اینجا شش راه کار برای اینکه چه کاری انجام دهید وجود دارد.

1.  هنگامی که مجبور نیستید به سراغ مواد غذایی فاقد گلوتن بروید:

در اینجا شواهد بسیاری وجود دارد که نباید گندم یا گندم سیاه را خرد کنید، مگر اینکه از نظر پزشکی الزامی باشد. براساس مطالعه ی انجمن قلب آمریکا بر روی حدود 200.000 بزرگسال، افرادی که مرتب گلوتن مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که از داروهای خطرناک استفاده می نمایند، 13 درصد کمتر احتمال دارد دیابت آنها پیشروی کند. علت آن می تواند این باشد که افرادی که از مصرف گلوتن خودداری می کنند، تمایل کمتری به خوردن غلات کامل سرشار از فیبر دارند که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد.

2.  وقت خود را در تنهایی نگذرانید:

قطعا غلت خوردن روی مبل، تماشای نت فلیکس و صحبت نکردن با هر کسی هر از چند گاهی خوب است؛ نه همیشه. تحقیقات نشان دادند که انزوای اجتماعی به خطر بزرگتر ابتلا به دیابت نوع 2 گره خورده است. (در اینجا چگونگی اینکه چطور احتمال زوال عقل را افزایش می دهد نیز موجود است). براساس یافته های جدید  سلامت عمومی BMC؛ در حقیقت زنان 45 تا 70 ساله ای که در فعالیت های اجتماعی مشارکت نمی کنند، 112 درصد احتمال ابتلا به دیابت شان بیشتر از کسانی است که پیوند های اجتماعی مستحکمی دارند.

کارشناسان این ارتباط را کاملا درک نمی کنند، اما می دانند افرادی که خود را از خانواده و دوستان جدا می کنند، به احتمال زیاد به افسردگی که از عوامل خطر زای ابتلا به دیابت است، دچار می شوند. بنابراین با یک دوست تماس بگیرید و او را به نوشیدن قهوه یا تماشای فیلم دعوت کنید. با انجام این کار خوشحال خواهید شد.

3.  مصرف قهوه را قطع کنید:

چندین دلیل برای داشتن احساس خوب در مورد نوشیدن قهوه ی صبحگاهی وجود دارد. براساس یافته های اخیر هاروارد: افرادی که مصرف قهوه ی خود را که بیش از یک فنجان در مدت زمانی بیش از چهار سال بود، 17درصد بیش تر از افرادی که تغییر ایجاد نکرده بودند احتمال ابتلا به دیابت داشتند و افرادی که یک فنجان قهوه ی تلخ اضافه می کردند 11 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دادند. (این یافته ها فقط برای قهوه ی کافئین دار به کار رفت).

به گفته ی مالکاف، به نظر می رسد نوشیدن قهوه ی تلخ سطح قند خون را ثابت نگه میدارد، اما مزایای آن را با ریختن شکر یا شیرین کننده های دیگرازبین نبرید. اگر نمی توانید مزه ی قهوه ی تلخ را تحمل کنید، بجای استفاده از شیرین کننده ها سعی کنید از استویا استفاده کنید. (یا یکی از این شش روش خوشمزه را برای مزه دادن به قهوه بدون اضافه کردن شکر امتحان کنید.)

4.  از دهان شویه استفاده کنید:

بررسی دانشگاه آلاباما نشان داد: افرادی که دهان خود را دو بار در روز با دهان شویه می شویند، در مدت 3 سال 55 درصد بیشتر از افرادی که از دهان شویه استفاده نمی کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند.

برای درک ارتباط بین آنها لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد، اما دهان شویه باکتری های خوب و بد را از دهان پاک می کند. برخی از این موجودات نقش مهمی در کنترل قند خون ایفا می کنند و کشتن آنها ثابت ماندن آن را سخت تر می کند. تمیز نگه داشتن دندان و لثه از سلامت کلی محافظت می کند. بنابراین اگر شستشوی دهان بخشی از کار روزانه ی شماست، با دندان پزشک خود صحبت کنید. وی می تواند مزایا و معایب آن را برای مشاهده ی اینکه کار درستی است یا نه بسنجد.

5.  خوردن مقدار زیاد نمک:

مصرف سدیم به مقدار زیاد احتمال اضافه وزن و فشار خون و همچنین خطر ابتلا به دیابت را بالا می برد. اعتیاد به استفاده از نمک پاش نیز می تواند اثر مستقیمی بر مقاومت انسولین داشته باشد. در حقیقت برای هر 1000 میلی گرم سدیم، 43 درصد خطر ابتلا به دیابت افزایش می یابد. به توصیه ی انجمن قلب آمریکا، سعی کنید دریافت سدیم خود را به روزانه کمتر از2300 میلی گرم برسانید. در صورتی که بتوانید کم تر از 1500 میلی گرم نمک استفاده نمائید بهتر است.

6.  استاتین مصرف نکنید:

براساس تحلیل صورت گرفته در سال 2010 بر روی 91000 شرکت کننده، مِدها می توانند ابزار مهمی برای کنترل کلسترول تان باشند. اما مصرف استاتین نیز به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 گره خورده است. یافته های اخیر منتشر شده در سال 2017 نشان می دهند که استاتین خطر ابتلا به دیابت را 36 درصد افزایش می دهد. چگونگی ارتباط این دو کاملا واضح نیست. داشتن کلسترول بالا یک عامل خطر زا برای ابتلا به دیابت است، بنابراین افرادی که استاتین مصرف می کنند، مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

برگردان: عرب زاده

علائم دیابت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ