علائم نشان دهنده دیابت

faateme1366
دیابت یکی از بیماری هایی است که کوچک و بزرگ نمی شناسد و ممکن است گریبان افراد زیادی را بگیرد. اگر علائمی که در این مطلب به آن اشاره شده را دارید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

شیوع دیابت

هر چیزی که ما می خوریم در دستگاه گوارش هضم شده و سرانجام تبدیل به مولکول قند یا همان گلوکوز می شود. در بدن ما هورمونی وجود دارد بنام انسولین که قفل سلول ها را باز کرده و سبب می شود که گلوکوز وارد سلول شده و به مصرف انرژی برسد. دیابت وقتی حادث می شود که در بدن ما انسولین کافی برای وارد کردن گلوکوز بداخل سلول ها وجود نداشته باشد. این سبب می شود که گلوکوز در خون تجمع بیابد و در اصطلاح می گوئیم که قند خون افزایش پیدا کرده است.سالانه در آمریکا 200 هزار نفر بعلت دیابت می میرند. دیابت شایعترین علت بیماری های قلبی عروقی، سکته ها، نارسائی کلیه، کوری و قطع اندام می باشد. بیماران دیابتی دو برابر افراد عادی مبتلا به بیماری قلبی شده و دو برابر افراد عادی از بیماری قلبی فوت می کنند.

انواع دیابت

دو نوع دیابت قابل تشخیص است که نوع 1 یا وابسته انسولین خصوصا در کودکان و جوانان دیده می شود و در این صورت پانکراس انسولین به میزان کافی تولید نمی کند. دیابت نوع 2 که به دیابت چرب معروف است شایع تر بوده و معمولا پس از سن 40 سال و در نتیجه مقاومت نسبت به انسولین بروز می کند. همچنین باید به دیابت بارداری نیز اشاره کرد که پس از زایمان برطرف می شود. هر حال علائم دیابت نوع 1 بصورت خفیف‌تر ممکن است در مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز وجود داشته باشد. در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخیص داده نشود. نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند. با وجود اینکه تاکنون دیابت درمان قطعی نیافته ولی راه‌های مؤثری برای کنترل آن وجود دارد. به کمک درمان‌های مناسب دارویی و آموزش‌های صحیح در کنار داشتن شیوة صحیح زندگی، یک فرد دیابتی می‌تواند همانند سایر افراد جامعه به زندگی فعال خود ادامه و خطر ایجاد عوارض دیابت را کاهش دهد.

 

قند بالا یعنی چقدر؟

اگر در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت و چاقی مفرط در ناحیه شکم هستند، میزان قند خون به 1.15 گرم در لیتر یا 1.20 گرم در لیتر برسد باید جدی گرفته شده و بررسی های فوری شروع شود، چون بالا رفتن قند خون می تواند نشان دهنده مرحله پیش دیابت باشد. مرحله پیش دیابت شرایطی است که در آن قند خون بالاتر از حد نرمال است، اما به اندازه ای نیست که تشخیص دیابت قطعی شده باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تشخیص دیابت زمانی تایید شده است که قند خون در دو بار تست در حالت ناشتا بالاتر از 1.26 گرم در لیتر خون باشد.

همیشه خسته اید؟

زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می شوند. البته باید گفت که خستگی می تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست اما می تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد. بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.

باربی شده اید؟

دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد.در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

 

سیرآب نمی شوید؟

عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می کند که قند خون به بالای 3 گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می شود.

 

همیشه گرسنه هستید؟

احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی تر بگیرید.

 

عفونت دارید؟

در صورتی که علائم قند خون بالا را دارید و یا نسبت به احتمال ابتلا به آن شک دارید ساده ترین کار این است که با یک پزشک مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده می تواند قند خون شما را نشان دهد. عفونت های پوستی یا عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می تواند از جمله علائم قند خون بالا و همچنین منشا کشف و تشخیص ابتلای فرد به دیابت باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ