شربت دی سیکلومین برای چیست؟

شربت دی سیکلومین به منظور تسکین دردهای شکمی و روده ای در نوزادان ، همچنین کاهش درد دوران قاعدگی در خانم ها است.همچنین با توجه به تاثیری که دی سیکلومین در بدن انسان دارد ( یعنی عوارض جانبی )، از آن برای درمان اسهال نیز استفاده می شود.

شربت دی سیکلومین برای چیست و در چه مواقعی مصرف می شود؟برای آنکه با شربت دی سیکلومین بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

در واقع تولید شربت دی سیکلومین به منظور تسکین دردهای شکمی و روده ای در نوزادان، همچنین کاهش درد دوران قاعدگی در خانم ها بوده است.

فرآیند بهبود به دلیل ضداسپاسم بودن دارو و اندک خاصیت بی حسی ای که در آن وجود دارد اتفاق می افتد؛ همچنین با توجه به تاثیری که دی سیکلومین در بدن انسان دارد ( یعنی عوارض جانبی )، از آن برای درمان اسهال نیز استفاده می شود.

درمان سندرم روده تحریک پذیر ( این سندرم با درد شدید در ناحیه ی شکم همراه است و حالتی شبیه به نفخ را ایجاد می کند ، یبوست یا اسهال شدید از علائم سندرم روده تحریک پذیر هستند ) نیز از جمله درمان های ثانویه ی این دارو است .

دی سیکلومین ( dicyclomin ) در رده داروهای آنتی کولینرژیک قرار می گیرد و شکل دارویی آن آمپول, قرص و شربت است. دی سیکلومین برای تسکین دردهای روده‌ای و درد شکمی (کولیک) نوزادان و همچنین دردهای دوران قاعدگی مصرف می‌شود.در برخی از موارد برای سرطان روده تجویز میگردد. درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر.

اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین

از این دارو برای تسکین دردها و اسپاسم های روده ای و شکمی در نوزادان و کم کردن دردهای دوران پریودی در خانمها و به عنوان داروی کمکی در برطرف کردن اسهال تجویز می شود. از دیگر موارد استفاده داروی دی سیکلومین، درمان سندروم روده تحریک پذیر و دیگر اختلالات عملکردهای گوارشی می باشد.

مکانیسم اثر  دی سیکلومین

داروی دی سیکلومین با مهار گیرنده های استیل کولین سبب برطرف شدن منقبض بودن عضله های جداره ای روده می شود. و از تاثیرات ضد اسپاسم آن باید بدانید که تاثیر مستقیم و غیر اختصاصی به روی عضله های صاف می گذارد.

از دی سیکلومین برای خانم هایی که بچه شیر می دهند نباید استفاده شود چون در شیر ترشح می شود و ممکن است سبب کاهش شیر در خانم های شیرده شود. در بیمارانی که انسداد مجاری ادراری هستند منع مصرف دارد.

بیماران انسدادی دستگاه گوارشی و انسداد فلجی روده نباید از دی سیکلومین استفاده شود. شیرخوارانی که سنشان کمتر از شش ماه است نیابد برایشان از شربت دی سیکلومین استفاده شود.

مصرفاین دارو  در بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند, بیمارانی که دچار شریان کونر قلب و آرتیمی قلب, نارسایی احتقانی قلب هستند ممنوع می باشد. همچنین بیماران کبدی و کلیوی نمی توانند از این دارو استفاده کنند.

از شربت دی سیکلومین در چه بیماری استفاده می شد؟

چه کسانی این دارو را استفاده نکنند؟

به علاوه دی سیکلومین را با آنتی هیستامین به طور همزمان مصرف نکنید. مصرف شربت دی سیکلومین در افراد سالخورده ای که دارای مشکل در مجاری ادراری و یا دفع مدفوع هستند تجویز نمی شود.

افرادی که دچار بیماری تنفسی هستند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین اشخاصی که سابقه تشنج دارند نمی توانند از این دارو مصرف کنند.

مصرف سه قرص دی سیکلومین در روز برای کودکان و بزرگسالان که میانگین پنج تا ده میلی گرم در کودکان شش ماه تا یک ساله و ده تا بیست میلی گرم در بزرگسالان است.

بیشتر بخوانید:خواص عسل

عوارض جانبی

بعد از استفاده از دی سیکلومین مایعات زیاد مصرف کنید و بهتر این است که خوردن این دارو نیم تا یک ساعت قبل از غذا باشد. از عوارض جانبی شربت دی سیکلومین می توان به موارد زیر اشاره کرد: از عوارض این دارو بر قلب و عروق تپش قلب و به روی پوست, کهیر و فقدان تعرق است. سر درد, بی خوابی, خواب آلودگی, سرگیجه, عصبانیت, فراموشی, و ضعف از تاثیرات این دارو به روی اعصاب مرکزی است.

تاری دید, گشاد شدن مردمک چشم, فلج جسم مژگانی و افزایش فشار داخل چشم از عوارض جانبی این دارو بر روی چشم است.

در دستگاه گوارش باعث خشکی دهان, تهوع, یبوست, استفراغ, انسداد فلجی روده, نفخ شکم و سوزش سر دل می شود. و مشکل در رفع ادرار و ناتوانی جنسی از عوارض این دارو بر مجاری ادراری و تناسلی است.

در استفاده از داروی دی سیکلومین می توانید آن را با آب رقیق کنید و بخورید.

دانستن اثرات و عوارض داروهای شیمیایی باعث می شود تا ما حدالامکان از استفاده این داروها مگر در مواقع ضروری بپرهیزیم. با این وجود توصیه می شود مصرف دی سیکلومین را تنها تحت نظر پزشک انجام دهید.

دی سیکلومین؛ موارد مصرفی و عوارض جانبی آن

دی سیکلومین به عنوان یک داروی ضداسپام شناخته می شود که برای بهبود و مدیریت دردهای روده ای، شکمی به ویژه کولیک در نوزادان، دل پیچه و دردهای دوران قاعدگی تجویزی می شود. این دارو به شکل شربت، قرص و آمپول به فروش می رسد.

دی سیکلومین در برخی از موارد برای درمان سرطان روده یا حتی به عنوان درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر هم توسط پزشک تجویز می شود.

اثرات بی حس کنندگی موضعی این دارو احتمال می رود در برطرف کردن اسپاسم دستگاه گوارش و مجاری صفراوی نیز موثر باشد. دی سیکلومین در گروه داروهای بدون نسخه نیز قرار دارد، بنابراین در صورت نیاز می توان به راحتی از داروخانه ها تهیه کرد.

به گزارش وب ام  دی، البته در نظر داشته باشید دی سیکلومین برای کودکان 6 ماه به بالا زیر نظر پزشک مصرف می شود.

چه گروه هایی نمی توانند از دی سیکلومین استفاده کنند؟

  • افراد سالخورده دارای مشکل در مجاری ادرار یا دفع مدفوع
  • افراد با سابقه تشنج
  • افراد با سابقه حساسیت ‌های دارویی

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر حتما باید در این باره با پزشک خود صحبت کنید:

  • پرکاری تیروئید
  • هیپر پلازی خوش خیم
  • پروستات
  • نارسایی احتقانی قلب یا کولیت اولسراتیو
  • نوروپاتی خودکار اعصاب یا اتونومیک
  • بیماری شریان کرونر قلب
  • آریتمی قلبی

چگونگی مصرف دی سیکلومین

همانطور که در بالا عنوان شد این دارو بصورت قرص، آمپول و شربت موجود است. دقت داشته باشید در صورت مصرف این دارو بدون تجویز پزشک به طور معمول مصرف یک عدد قرص ۱۰میلی گرمی یا 5 سی سی شربت 3  بار در روز توصیه می شود. در ادامه برخی نکات پیرامون مصرف این دارو توضیح داده می شود که باید در نظر گرفته شوند:

این دارو را با یک لیوان آب استفاده کنید

در صورت فراموشی یک دوز دارو نوبت بعدی را طبق زمان بندی مصرف کنید و برای جبران دوز از دست رفته میزان مصرفی دارو را افزایش ندهید زیرا باعث بروز عوارض جانبی می شود.

عوارض جانبی مصرف دی سیکلومین

اغلب داروها در صورت مصرف بیش از حد یا حتی در برخی افراد دارای شرایط خاص همراه با عوارضی هستند که دی سیکلومین از قاعده مستثنی نیست و در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

خشکی دهان نشانه شایع مصرف این دارو است که با مصرف آبنبات و آدامس های بدون قند می توان آن را کاهش داد.

در صورت داشتن سرگیجه یا تاری دید از انجام کارهایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین که نیازمند هوشیاری هستند خودداری کنید.

در صورت داشتن ضربان سریع و نامنظم قلب، یبوست شدید، احتباس ادرار و تاری دید مداوم و کهیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. از دیگر عوارض جانبی آن می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • سردرد و بی خوابی
  • کهیر
  • گشاد شدن مردمک چشم و افزایش فشار داخل چشم
  • یبوست، استفراغ، نفخ شکم و سوزش سر دل
  • ناتوانی جنسی
  • بروز علائم آلرژیک
  • کاهش تعریق که در فصل تابستان باعث گرمازدگی می شود

فعل و انفعلات دی سیکلومین

ویژگی ضداسپاسم بودن این دارو با مهار گیرنده ‌های استیل کولین باعث رفع انقباض عضلات صاف جدار روده می‌شود، همچنین ویژگی بی حس کنندگی موضعی دی سیکلومین در برطرف کردن مجاری صفراوی موثر است.

از سوی دیگر، این دارو اثرات آنتیموسکارینی این دارو باعث می شود پیام ‌های پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب دفع شوند و از انقباض ‌های عضلات صاف جلوگیری کرده که در نتیجه باعث کاهش فعالیت دستگاه گوارش و تولید اسید می ‌شود.

دوز مصرفی این دارو بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت و شرایط جسمانی بیمار توسط پزشک تعیین می شود، اما در ادامه برخی از دوزهای مصرفی برای برخی بیماری ها توضیح داده شده که باز بهتر است قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید:

سندروم روده ی تحریک پذیر

بزرگسالان:

  • ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی هر ۶ ساعت که احتمال می رود با تشخیص پزشک این دوز تا 40 میلی گرم نیز افزایش یابد
  • حداکثر دوز مصرفی دیسیکلومین ۱۶۰ میلی گرم روزانه به مدت حداکثر یک تا 1 هفته

توجه داشته باشید دوزهای بالای ۸۰ میلی گرم در روز برای دوره ‌های درمانی بیش از 2 هفته توصیه  نمی ‌شود. تزریق آمپول دی سیکلومین نیز فقط به شکل عضلانی است، همچنین استفاده از تزریق عضلانی نباید بیش از یک تا دو روز باشد.

کودکان بالای ۶ ماه:

  • ۵ تا ۱۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت
  • حداکثر دوز مصرفی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم روزانه

تداخلات دارویی شربت دی سیکلومین

مصرف برخی داروها به طور همزمان با هم باعث کاهش اثربخشی آنها یا حتی بروز عوارض جدی می شود، بنابراین باید با پزشک خود درباره تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه، ویتامین ها و مکمل ها و حتی داروهای گیاهان دارویی صحیبت کنید تا از بروز تداخل دارویی جلوگیری کنید، در ادامه به برخی نکات پیرامون تداخل دارویی دی سیکلومین با برخی داروهای دیگر اشاره می شود:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، آنتی هیستامین، ضدجنون و دوپامینرژیک (به خاطر تشدید اثرات با این دارو)
  • آمانتادین، داروهای ضدپارکینسون، پتیدین، فنوتیازین ها، کینیدین (مصرف همزمان عوارض این دارو را تشدید می کند)
  • کتوکونازول (مصرف همزمان باعث کاهش جذب این دارو  می شود)
  • داروهای ضد کولینرژیک (مصرف همزمان باعث تولید سمیت در بدن می شود)

بیشتر بخوانید:قرص ملوکسیکام برای چیست؟

هشدارهایی پیرامون مصرف دی سیکلومین

  • دی سیکلومین را با بروز علائمی مانند درد شکمی یا دل پیچه مصرف کنید. با بهبودی علائم مصرف دارو را قطع کنید و نیازی به مصرف منظم و مداوم آن نیست.
  • در صورت بدتر شدن علائم یا عدم احساس بهبودی به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که دچار تاری دید یا خواب آلودگی شدید از انجام کارهای پر خطر خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده جوش یا بثورات پوستی و افزایش میزان ادرار پزشک را مطلع کنید.
  • بهتر است سالمندان از این دارو استفاده نکنند زیرا دی سیکلومین دارای خاصیت کاهش تعریق است که خطر گرمازدگی را افزایش می دهد.
  • پس از ستفاده این دارو به شکل تزریف کمی دراز بکشید و بلافاصله بلند نشوید.

 نحوه نگهداری داروی دی سیکلومین

شرایط نگهداری شربت دی سیکلومین

شربت و آمپول:

  • در دمای زیر 30 درجه دور از نر خورشید نگهداری شود
  • از دارو مقابل یخ زدگی محافظت کنید

قرص:

  • قرص دی سیکاومین در دمای زیر 30 درجه و دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری شود.
  • در نظر داشته باشید داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید و در سفر دارو را داخل چمدان قرار ندهید و آن را داخل کیف دستی خود قرار دهید. شاید نیاز باشد برچسب دارو یا حتی نسخه را به پرسنل فرودگاه نشان دهید، بنابراین در مسافرت آنها را به همراه داشته باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مریم قدوسی

مریم قدوسی

1400-03-19 - 15:18 پاسخ

❤❤❤❤❤ به نظر من که خوب بود

عیسی میرشکار ی اسحق

عیسی میرشکار ی اسحق

1400-03-15 - 14:02 پاسخ

عالی،عالیه

ابتسام ناصری

ابتسام ناصری

1399-12-08 - 17:05 پاسخ

چرا دخترم اسهال داره

بهروز قادری

بهروز قادری

1399-03-20 - 16:28 پاسخ

سلام برای دختر دوسا له دوماه من از این شربت تجویز شده ولی با خوندن عوارض ان ترس به دلم افتاد که بهش بدم چون الان بیشتر از 15 روز دختر من نمیتونه دستشویی بکنه وروزی چند ین بار تلاش میکنه وبخودش فشار میاره که دستشویی کنه ولی نمیتونه والانم دکتر براش این شربت ونوشته موندم چیکار کنم

مبینا

مبینا

1398-10-27 - 18:21 پاسخ

سلام خسته نباشی دخترم ۶ماه رو کامل پر نکرده الان مریض شده دکتر بهش دی سیکلومین برا اسهال داده ایا بدم ؟

ترنم

ترنم

1398-08-04 - 15:20 پاسخ

از کسانی که ای نوشته را نوشتن تشکر می کنم.. باتشکر فراوان😉