خواص عسل

a.mahammadi
عسل همواره یکی پرطرفدارترین خوراکی‌های موجود در آشپزخانه و در عین حال درمان کننده خیلی از بیماری‌ها است

از گذشته تا کنون از عسل  در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره شده است:

ضد سرطان: عسل دارای خواص سرطان زا و ضد تومور است. مطالعات اکنون بیشتر و بیشتر به نقش بالقوه عسل در پیشگیری و پیشرفت تومور و سرطان اشاره دارد. عسل حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها است که به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی کمک میکند .

آنتی بیوتیک طبیعی: یکی از قویترین خواص عسل خاصیت آنتی بیوتیکی آن است . طبق تحقیقات بعمل آمده عسل از رشد باکتریهایی مثل استافیلکوک اورئوس و میکروب های مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ هایی نظیر کاندیدا آلبیکانس جلوگیری می کند . هر چند هر عسل دارای رنگ خاصی میباشد ولی معمولا عسل هایی که تیره تر هستند دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی قوی تری هستند . عملکرد روده را تنظیم می کند، قولنج و سندروم بی قراری روده ها را درمان می کن

درمان زخم و سوختگی: عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند هم در داخل و هم در خارج بدن بصورت مفید عمل کند. می توان آن را به عنوان یک درمان مرسوم برای زخم و سوختگی و ضد عفونی زخمها استفاده کر..

نوشابه ای انرژی زا :یکی دیگر از بهترین خواص عسل ، انرژی زا بودن آن است ، عسل مانند نوشابه ای انرژی زا است که البته کاملا طبیعی است. عسل شامل حدود ۶۴ کالری در هر قاشق غذا خوری میباشد که توسط بسیاری از مردم به عنوان یک منبع انرژی استفاده می شود.

افزایش حافظه: مطالعات نشان داده است که عسل دارای آنتی اکسیدان طبیعی است و دارای خواص درمانی است که قادر به جلوگیری از کاهش شناختی و زوال عقل و افزایش سیستم کولینرژیک مغز میباشد .این خاصیت عسل به بدن در جذب کلسیم، کمک می کند تا مغز سالم تر و قوی تر شود .

درمان سرماخوردگی و سرفه: عسل باعث کاهش سرفه های شبانه و بهبود کیفیت خواب در کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی میشود و بهتر از داروی دکسترومتورفان برای سرفه عمل میکند .یکی از خواص عسل که باعث سلامتی میشود درمان گلو درد است . خواص ضد میکروبی عسل آن نه تنها گلو را  آرام  میکند بلکه همچنین می تواند باکتری های خاصی که باعث عفونت میشوند را بکشد.

درمان بیخوابی: یک  قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید تا بسیار سریع به آرامش روح و القاء خواب برسید . همچنین با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق چای خوری عسل به یک فنجان چای بابونه نیز میتوانید بیخوابی را درمان کنید .

عسل و آلرژی: برخی از تحقیقات نشان می دهد که عسل در به حداقل رساندن آلرژی های فصلی بسیارمفید است. خوردن عسل از یک ماه مانده به آغاز فصل گرده افشانی به شما کمک می‌کند که از تب یونجه و آلرژی‌های فصلی در امان باشید. با مصرف یک قاشق غذاخوری عسل پس از هر وعده غذایی شروع کنید. جویدن یک تکه موم کوچک نیز به کاهش بیشتر علائم آلرژی کمک میکند .

حل و فصل مشکلات پوست سر، شوره سر و موخوره: با قراردادن عسل رقیق شده با ۱۰ درصد آب گرم بر روی پوست و موی سر به مدت سه ساعت خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر در عرض یک هفته ناپدید می شود، همچنین ضایعات پوستی به طور کامل در عرض دو هفته بهبود می یابد. عسل همچنین از ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

درمان زخم دیابت: عسل در زمینه پیشگیری و درمان زخم های دیابتی بسیار موثر هست. با مالیدن عسل بر روی زخم های دیابتی می توان بهبودی این زخم ها را سرعت بخشید و حتی از لزوم قطع شدن پای دیابتی جلوگیری کرد.

درمانتبخال: عسل طبیعی چندین مزیت دارد از جمله اینکه باعث بهبود زخم های موضعی است و می تواند به عنوان یک درمان مفید برای تبخال عمل کند .

بهبود هضم: استفاده از یک یا دو قاشق غذا خوری برای مقابله با سوء هاضمه تاثیر بسزایی دارد .
 
از بین بردن حالت تهوع: عسل را با زنجبیل و آب لیمو ترکیب کنید و از آن برای کمک و مقابله با حالت تهوع استفاده کنید.

درمان آکنه: می توان از عسل به عنوان یک پاک کننده چهره نام برد که برای مبارزه با آکنه استفاده میشود و بدون حساسیت و مشکل بر روی انواع پوست ها استفاده می شود

کرم لایه بردار :فرآیندی که سلول های مرده از روی سطح پوست برداشته می شوند را لایه برداری می گویند. عسل یک کرم لایه بردار بزرگ و فوق العاده است !

کاهش کلسترول: عسل می تواند باعث کاهش کلسترول خون بشود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد.

بهبود گردش خون: عسل طبیعی عملکرد مغز را بهینه میسازد و باعث تقویت قلب میشود و همچنین باعث بهبود گردش خون میشود .

کاهش وزن: جایگزینی عسل خام بجای شکر سفید می تواند در کنترل وزن کمک بسیاری کند. نوشیدن دارچین و آبلیموی طبیعی و عسل در ایتدای صبح می تواند چربی های اضافه را از بین ببرد و سوخت وساز بدن را افزایش دهد .

مرطوب کننده: مخلوط یک قاشق مربا خوری عسل با روغن زیتون و کمی آب لیمو می تواند به عنوان یک لوسیون مرطوب کننده فوق العاده عمل کند .

ماسک مو: عسل طبیعی به عنوان ماسک مو میتواند کمک زیادی به افزایش درخشش مو کند. دو قاشق غذاخوری عسل ،یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادامو یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را مخلوط کرده و قبل از شست‌وشو، روی موهای‌تان بمالید و با شانه‌زدن مواد را از ریشه به سمت نوک موها هدایت کنید. آن را به‌مدت یک ساعت روی موهای‌تان بگذارید، سپس موهایتان را بشویید.

تسکین اگزما:. اگزما یک بیماری سخت و خارش آن بسیار شدید است. از عسل میتوانید برای درمان اگزمای خفیف استفاده کنید .

درمان آسم :عسل خام دارای عوامل ضد التهاب است که می تواند مشکلات تنفسی مانند آسم را درمان کنند.

درمان عفونت ادراری: عسل به علت خواص ضدباکتری که دارد میتواند به بهبود عفونت های دستگاه ادراری کمک کند.

درمان ناتوانی جنسی: در طب سنتی از عسل به عنوان یک داروی موثر در درمان ناتوانی جنسی عنوان میشود . این اعتقاد وجود دارد که مصرف معجون شیر گرم و عسل باعث افزایش تعداد اسپرم می شود و تعداد آنها را به حد باروری می رساند.

ضد اضطراب: یکی دیگر از خواص عسل خاصیت ضد اضطراب بودن آن است ، برای اینکار میتوانید عسل و آب پرتقال را به مقدار لازم با یکدیگر ترکیب کرده و مصرف کنید .

افزایش قدرت بینایی: عسل فواید زیادی برای نور چشم و افزایش قدرت بینایی دارد . اگر به طور مرتب از عسل و آب هویج (در اوایل صبح) استفاده کنید باعث افزایش قدرت بینایی تان می شود.

نکات: عسل‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند از خواص آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری برخوردارند. عسل فاسد نمی‌شود و در صورتی که درب ظرفی که عسل را در آن نگه می‌دارید به خوبی ببندید تا هوایی داخل آن نشود، امکان نگهداری آن برای مدت طولانی وجود خواهد داشت.

به کودکان زیر یک سال نباید عسل داده شود زیرا باعث تولید سم بوتولیم و بروز مسمومیت ”بوتولیسم“می‌شوند. حتی اگر برای شیرین‌شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، این سم را در بدن نوزاد ایجاد خواهد کرد. سم بوتولینم بعنوان کشنده‌ترین سم برای انسان شناخته شده است می شود و سیستم ایمنی بدن نوزادان توان مقابله با آن را ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ