شربت آلومینیوم ام جی اس چیست؟

mahdie.mohtashami
شربت آلومینیوم ام اجی اس برای مشکلات معده کاربرد دارد. شربت آلومینیوم ام اجی اس همچنین برای نفخ معده هم مصرف می‌شود. آلومینیوم ام اجی اس به صورت قرص، شربت و پودر مصرف می‌شود.

شربت آلومینیوم ام اجی اس برای مشکلات معده کاربرد دارد. شربت آلومینیوم ام اجی اس همچنین برای نفخ معده هم مصرف می‌شود. آلومینیوم ام اجی اس به  صورت قرص، شربت و پودر مصرف می‌شود.

شربت آلومینیوم ام اجی اس چیست ؟

آلومینیوم ام جی اس یک داروی ضد اسید معده و ضد نفخ معده است؛ که به صورت قرص، شربت و پودر (برای تهیه سوسپانسیون) تولید و تجویز می شود.

این دارو نوعی درمان کمکی در درمان زخم معده و دوازدهه (اثنی عشر) است. و با کاهش اسید، در کاهش درد زخم معده، التهاب معده و مری، موثر است. به طور دقیق تر پزشک ممکن است در درمان اولسر پپتیک، ریفلاکس، زخم دوازدهه و سوء هاضمه، این دارو را تجویز کند.

اثرگذاری این دارو در صورت مصرف قبل از غذا ۲۰ الی ۶۰ دقیقه و در صورت مصرف یک ساعت پس زا صرف غذا، ۱ الی ۳ ساعت طول می کشد.  قرص های آلومینیوم ام جی اس ۲۰۰ میلی‌گرمی و محلول آن ۲۲۵ میلی‌گرمی است.

آلومینیوم ام جی اس از قدیمی ترین و رایج ترین داروهای سوزش معده و نفخ معده است؛ و قدیمی ها به آن شربت کچی یا ماژل می گفتند.

تفاوت آلومینیوم ام جی با آلومینیوم ام جی اس در این است که اولی تنها سوزش معده را تسکین می دهد. اما دومی که جدیدتر است با کاهش سطحی حباب های گاز، موجب کاهش نفخ معده می گردد.

شربت گاسترال چیست؟

نام ژنریک دارو ALUMINIUM-MAGNESIUM HYDROXIDE و اسامی تجاری آن در قالب سوسپانسیون ها گاسترال و آلومینیوم ام جی اس و آدی ژل اس و قرص ها به صورت آلومینیوم ام جی اس و آدی ژلز است.

شربت آلومینیوم ام اجی اس برای درمان مشکلات معده استفاده می شود، همچنین برای نفخ معده هم مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت قرص، شربت و پودر عرضه می شود.

آلومینیوم ام جی اس به عنوان یک داروی ضداسید معده و ضد نفخ معده شناخته می شود. این دارو نوعی درمان کمکی در درمان زخم معده و اثنی عشر با کاهش اسید، درد زخم معده، التهاب معده و مری موثر است.

پزشکان به طور معمول گاسترال را برای درمان اولسر پپتیک یا زخم گوارشی، ریفلاکس، زخم دوازدهه و سوءهاضمه تجویز می کنند. در واقع این دارو برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • درمان اسیدی شدن معده همراه با نفخ (باد شکم)
  • تخریب مخاطی گوارش ناشی از استرس
  • درمان اولسر دئودنال و معدی
  • ریفلاکس (بازگشت محتویات معده به مری)

بیشتر بخوانید:برای رفع دلتنگی چه کارهایی انجام دهیم؟

اثربخشی این دارو در صورت مصرف قبل از غذا ۲۰ تا ۶۰ دقیقه و در صورت مصرف یک ساعت پس از غذا خوردن یک تا ۳ ساعت طول می کشد. قرص های آلومینیوم ام جی اس ۲۰۰ میلی‌گرمی و محلول آن ۲۲۵ میلی‌گرمی است.

آلومینیوم ام جی اس به عنوان یکی از قدیمی ترین و رایج ترین داروهای سوزش معده و نفخ معده در گذشته با نام شربت کچی یا ماژل نیز شناخته می شده است.

از تفاوت های آلومینیوم ام جی با آلومینیوم ام جی اس می توان به این موضوع اشاره کرد که داروی نخست تنها سوزش معده را تسکین می دهد، اما داروی دومی به عنوان یک داروی جدیدتر با کاهش سطحی حباب های گاز نفخ معده را کاهش می دهد.

قبل از شروع درمان با قرص آلومینیوم ام جی اس بروشور داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما برای کسب اطلاعات جامع درباره این دارو کمک می‌ کند، همچنین در صورت وجود هرگونه سوال با پزشک خود مشورت کنید.

دوز، مقدار و فرم قرص آلومینیوم ام جی اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین آن را به طور دقیق طبق دستور پزشک مصرف کنید.

نکات مصرف آلومینیوم ام جی اس

این دارو را به صورت شربت و قرص معمولا ۱ تا ۲ قاشق مربا خوری، طی ۲ وعده در روز، یک ساعت قبل از خواب و بعد از صرف غذا، مصرف می کنند.
در صورت ابتلا به مشکلات کلیوی، انسداد روده و کمبود فسفات خون، این دارو را مصرف نکنید.
مصرف آلومینیوم ام جی اس در کودکان با احتیاط بالا باید باشد.
به طور کلی بهتر است هنگام مصرف آنتی اسیدها سایر داروها را به فاصله بیش از ۱ ساعت از مصرف آن، استفاده کنید.
مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک قابل انجام است.
برای اثر گذاری سریع تر بهتر است قرص ها را جویده و با اّب مصرف کنید.
هنگام مصرف این دارو مصرف مایعات را تا دو لیتر در روز افزایش دهید.
در صورت حساسیت حاد به ۀومینیوم از صمرف این دارو خودداری کنید.
در صورت مصرف سوسپانسیون آن، در ابتدا شیشه را به خوبی تکان دهید. همچنین بهتر است همراه با آن آب یا شیر مصرف کنید.

عوارض جانبی آلومینیوم ام جی اس

مصرف این دارو در افراد مبتلا به نارسایی کلیه، می تواند موجب تضعیف اعصاب مرکزی شود. مصرف طولانی مدت آن در این افراد می تواند روی خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد.
مصرف طولانی مدت آلومینیوم ام جی اس می تواند موجب یبوست، کاهش اشتها، کاهش غیر طبیعی وزن، سفید شدن مدفوع، تهوع، استفراغ و دردهای استخوانی (ناشی از تخلیه فسفات) شود.
در صورت احساس درد در قفسه سینه، سیاه رنگ شدن مدفوع، تعریق و تنگی نفس، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

برافروختگی، افت فشار همراه با گیجی یا بیهوشی، دپرسیون تنفسی، اسهال، نورتوکسیتی، سندرم نقصان فسفر و احساس مزه گچ مانند در دهان از دیگر عوارض نادر مصرف این دارو محسوب می شوند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به مصرف این دارو امری نادر است. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم به ویژه صورت/ زبان/ گلو، سرگیجه‌ شدید و مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:کدام نوع گوشت بهتر است؟

تداخل دارویی آلومینیوم ام جی اس

به طور کلی این دارو می تواند فرآیند جذب سایر داروها را تحت تاثیر قرار دهد. زا این رو بهتر است با زمانبندی دقیق مصرف شده و یک ساعت قبل و بعد از آن هیچ داروی دیگری مصرف نشود.

از داروهایی که با این دارو تداخل ایجاد می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی کولینژیک ها
  • فسفات خوراکی
  • گلیکوزیدهای قلبی
  • کلسیم کربنات
  • تتراسیکلین ها
  • فلوروکینولون ها
  • فرآورده های حاوی آهن
  • دارو درمانی با داروهای روکش روده ای مثل بیزاکودیل

موارد عدم مصرف آلومینیوم ام جی اس

در صورت قرار گرفتن در یکی از گروه های زیر از مصرف آلومینیوم ام جی اس خودداری کنید:

  • بروز حساسیت های شدید نسبت به دارو
  • موارد انسداد روده ای
  • افراد دچار التهاب آپاندیس
  • خونریزی گوارشی
  • یبوست
  • هموروئید
  • نقص عملکرد کلیه

شرایط نگهداری قرص آلومینیوم ام جی اس

قرص آلومینیوم ام جی اس را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید. قرص آلومینیوم ام جی اس را در جایی خشک و خنک به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگهداری کنید.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محمدرضا امری

محمدرضا امری

1400-03-26 - 17:45 پاسخ

سلام ببخشید من اگر شربت معده را نصف شیشه مصرف کنم عیبی نداره بخاطر اینکه وقتی مصرف میکنم معده منرا پاگسازی میکنه از رهنماهی شما ممنون

نازنین ظریفیان

نازنین ظریفیان

1399-09-24 - 08:26 پاسخ

سلام واقعا شربت خوبی هست ما از این شربت استفاده میکنیم

حسینی

حسینی

1399-09-03 - 01:14 پاسخ

سلام ، من شربت الومینیم ام جی با قرص کلیدینوم مصرف کردم صربان قلبم رو بالا برد وفشار خونم بالا برد وخواب نداشتم